کاهش رشد صنعت بیمه در خاورمیانه با افت قیمت نفت

موسسه "ای.ام بست" در آخرین گزارش خود منتشر کرد

اگر قیمت نفت همچنان پایین باقی بماند، یا در بلندمدت به رقمی پایین تر از بودجه کشورهای خلیج فارس برسد و یا فعالیت های اقتصاد این کشورها منقبض شود، در آن هنگام است که بیمه گران با بازار پرچالشی مواجه می شوند.

به گزارش ریسک نیوز،از صنعت بیمه و به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، کاهش قیمت نفت در ماه های اخیر به چالش بزرگی در اقتصاد جهانی تبدیل شده است و صنایع بیشماری تحت تاثیر این کاهش، نگران آینده خود هستند اما موسسه "ای.ام بست" در آخرین گزارش خود آورده است که شرکت های فعال در صنعت بیمه در خاورمیانه به خوبی می توانند از این دوران عبور کنند چرا که هم به خوبی رشد کرده اند و هم در جایگاه مناسبی قرار دارند.

از اثرات این نزول قیمت، می توان به کاهش بیش از حد انتظار میزان حق بیمه و نوسان در میزان ارزش دارایی ها در کوتاه مدت اشاره کرد اما بیمه گران فعال در منطقه خاورمیانه می توانند با این پدیده به خوبی رو به رو شوند.

در این گزارش آمده است که اگر قیمت نفت همچنان پایین باقی بماند، یا در بلندمدت به رقمی پایین تر از بودجه کشورهای خلیج فارس برسد و یا فعالیت های اقتصاد این کشورها منقبض شود، در آن هنگام است که بیمه گران با بازار پرچالشی مواجه می شوند.

در چنین شرایطی سرمایه های اضافی، رقابت شدید و نبود نظم کافی در بازار، شرایط را به شدت برای شرکت های بیمه دشوار می کند و آنان مجبور می شوند برای کسب سود مناسب در بازارهای اصلی سرمایه گذاری کنند.

ای.ام بست بر این باور است که پیش بینی کاهش تقاضای نفت ممکن است به معنای کاهش رشد صنعت بیمه در خاورمیانه تعبیر شود، همانطور که افزایش قیمت نفت رشد تولید ناخالص داخلی این کشورها را به دنبال داشته است. در این میان برخی از کشورها به دنبال تقویت بخش ها و صنایع سودده دیگر مانند توریسم هستند اما در هر صورت نفت در توسعه اقتصادی خاورمیانه نقش ویژه ای را بازی می کند.

از آنجا که کشور درحال جابه‌جایی از یک دوران تعادل به دوران دیگری است کاهش روزافزون قیمت نفت تنها تا مدت محدودی می‌تواند ادامه یابد و طبیعتا در جایی متوقف خواهد شد و این سرعت کاهش به آن شدت دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد. البته این موضوع به آنچه در آینده در بازار نفت و همچنین خودرو رخ خواهد داد نیز برمی‌ گردد، چراکه این کاهش قیمت نفت ناشی از این موضوع بوده که هم در سمت عرضه و هم در تقاضا برای نفت دچار جابه‌جایی شده است و این جابه‌جایی یکشبه نیز اتفاق نیفتاده و در طول یک دوره به وقوع پیوسته در طی این سیر نزولی تاثیر خود را نشان داده است.

کشورهای مانند عربستان که ذخایر نفتی بسیار زیادی دارد از بابت این نگرانی که در آینده این نفت ‌ها در زیر زمین باقی بماند، سعی کرده که تا جای ممکن عرضه خود را افزایش داده و در مقابل کاهش عرضه برای مقابله با کاهش قیمت نفت مقاومت کند. اما این تنها عربستان نیست که چنین سیاستی در پیش گرفته است. علاوه بر عربستان، روسیه نیز حاضر به کاهش میزان عرضه نشده و حدود 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌ کند. مساله مهم‌تر اما سمت تقاضاست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  5