بانک پاسارگاد ایران خواستار تاسیس شعبه در ترکیه شد

رویترز از درخواست یک بانک خصوصی ایران برای دریافت مجوز فعالیت در ترکیه خبر داد و تاکید کرد این امر نشانه جدیدی از تقویت روابط بازرگانی بین دو کشور همسایه در طی سال های اخیر است.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از رویترز یک مقام مطلع در بخش بانکی ترکیه روز دوشنبه گفت، بانک پاسارگاد ایران تقاضای دریافت مجوز فعالیت در ترکیه را به مقامات بانکی این کشور ارائه کرده است.

اقدام بانک پاسارگاد نشانه جدیدی از تقویت روابط بازرگانی بین دو کشور همسایه در طی سال های اخیر است، اما این روابط با افزایش فشارهای آمریکا بر ترکیه و سایر کشورها، برای توقف خرید نفت از ایران همزمان شده است و به نظر نمی رسد که این بانک بتواند مجوز فعالیت در ترکیه را کسب کند.

رسانه های ترکیه پیش تر خبر داده بودند که 3 بانک ایرانی از جمله بانک های پاسارگاد و تجارت، تقاضای صدور مجوز از سوی نهاد ناظر در امور بانکی ترکیه را برای فعالیت در این کشور ارائه کرده اند.

یک مقام بخش بانکی ترکیه در این باره اظهار داشت، تنها بانک پاسارگاد طی 20 روز اخیر تقاضای صدور مجوز کرده است.

یک منبع نزدیک به بخش بانکی ایران گفت: «این سه بانک چهار پنج سال پیش تقاضای صدور مجوز کرده اند و تنها یکی از این تقاضاها با نظر مساعد مواجه شده است.»

این منبع اضافه کرد: «در فضای فعلی برای نهاد ناظر در امور بانکی ترکیه غیر ممکن است که با این پیشنهاد موافقت کند. حتی اگر آنها بتوانند 300 میلیون لیره (166 میلیون دلار) سرمایه فراهم کنند، چرا و چگونه ترکیه باید با این پیشنهاد موافقت کند؟».

مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در طی ده سال گذشته رشد چشمگیری را شاهد بوده و ترکیه پیروی کاملی از تحریم های غرب علیه ایران نداشته است.

هفته گذشته، واشینگتن آنکارا را به مدت 180 روز از تحریم های مالی علیه ایران معاف ساخت. ترکیه با خرید حدود 200 هزار بشکه نفت در روز، معادل 30 درصد مجموع واردات نفت خود از ایران در سال 2011 ششمین خریدار بزرگ نفت ایران بود. این حجم نفت، 7 درصد مجموع صادرات نفت ایران محسوب می شد.

بر اساس آمارها، ترکیه در ماه می، واردات روزانه نفت خود از ایران را از حدود 210 هزار بشکه در چهار ماهه ابتدایی امسال، به 140 هزار بشکه کاهش داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×  7  =