تلاش معاون ایرانی IBM برای محو فاصله دنیای واقعی و مجازی /بیژن داوری را بیشتر بشناسید

در حال حاضر، بیژن داوری در جایگاه معاونت ارشد سیستم های کامیپوتری نسل بعد و تکنولوژی، در حال تلاش برای رسیدن به پیشرفت غیرمنتظره ای در سطح سیستم است. در آینده، عملکردهای بهتر سیستم ها از طریق یکپارچه سازی بیشتر و هم چنین با پردازش موازی در سطح سیستم و در سطح نرم افزار پدید می آید، (مانند تراشه های جدید نوری-الکتریکی IBM) .بیژن داوری معاون ارشد بخش سیستم های کامپیوتری نسل بعد و تکنولوژی در IBM است. /در سال ۱۹۹۶ به او لقب افتخار IBM داده شد. در سال ۲۰۱۳ از سوی IEEE (موسسه مهندسان برق و الکترونیک) برای همکاری های قابل توجه وی به او جایزه ای تعلق گرفت.

به گزارش ریسک نیوز از بانکداری الکترونیک بیژن داوری چیپ کامپیوترها را تغییر داد.وی معاون ارشد بخش سیستم های کامپیوتری نسل بعد و تکنولوژی در IBM است. در سال 1954، مهندسان ابزار در تگزاس، رادیوی ترانزیستوری کوچکی ساختند که ارزان قیمت و قدرتمند بود. نواندیشی آن مهندسان در تکنولوژی نیمه هادی که فروش کمی داشت، باعث دگرگونی در جهان و رادیوی ترانزیستوری به محبوب ترین دستگاه موجود در تاریخ الکترونیک جهان تبدیل شد و نیمه هادی ها جایگاه قلب تکنولوژی مدرن را گرفتند.

بیژن داوری، بنیانگذار عملکردهای مهم تراشه های کامپیوتری مدرن، در همان سال در تهران متولد شد. در 11 سالگی، پدرش اولین رادیوی ترانزیستوری اش را به وی هدیه داد. داوری می گوید:«در مقایسه با رادیوهای لامپ خلاء بسیارکوچک تر و زیباتر بود. من می توانستم به وضوح ببینم که این تکنولوژی تغییر دهنده همه جریان های تکنولوژی خواهد بود. این نقطه شروعی برای من شد.»

بیژن داوری در دهه سی سالگی خود عهده دار هدایت یک تیم تحقیقاتی در IBM ، شد که در حال تولید متحول کننده دیگری برای جهان بودند. آن ها برروی مشخصه نسل اول تراشه های کامپیوتری، با عملکرد بالا و منطق ولتاژ پایین (CMOS ها) کار می کردند. داوری می گوید:«همیشه برایم جالب بوده که چگونه می توان عملکرد قسمتی را به طور قابل توجهی افزایش داد، مخصوصا وقتی که واقعا همه اعتقاد دارند هیچ پیشرفتی امکان پذیر نیست!» امروزه برای ما بدیهی است که در 15 سال گذشته، استاندارد عملکرد این تراشه ها از مگا هرتز به گیگا هرتز بالا رفته و موجب شده به همه چیز از آیفون ها گرفته تا ابرکامپیوترها قدرت بسیار بیشتری دهد. اگر این پیشرفت غیرمنتظره در تیم داوری صورت نمی گرفت، کامپیوترها به شدت کندتر، داغتر و پر سروصدا تر بودند.

داوری و تیم او دقیقا از همان نقطه شروع، طرز تفکر مرسوم را دچار چالش کردند. او می گوید:«این تصور بر همه چیره شده بود که برای داشتن قدرت و توان بالا باید ولتاژ بالا داشته باشیم. اگر ولتاژ را کاهش دهید، حتما عملکرد پایین می آید و بدتر می شود. هیچ کس نخواست خود را با تکنولوژی ولتاژ پایین CMOS که در ساعت های مچی به کار می رفت خود را درگیر کند.» تیم بیژن داوری، ثابت کرد؛ اگر ولتاژ را کاهش دهید، قطعات تراشه ها کوچک تر شده و از مواد متفاوتی استفاده خواهند کرد و به این ترتیب CMOS تکنولوژی قدرتمندی شد. او می گوید:« در این صورت شما بارگذاری کمتری را هدایت می کنید و موج بیشتری نیز نیاز نخواهید داشت. اگر برای افزایش سرعت از بارگذاری بیشتری را عبور دهید، قطعه حرارت بالایی را متحمل می شود و به حدی می رسد که دیگر نمی توانید آن را خنک کنید.»

او در این نقطه متوقف نشد. در سال 1996  به او لقب افتخار IBM داده شد. در سال گذشته، از سوی IEEE (موسسه مهندسان برق و الکترونیک) برای همکاری های قابل توجه وی به او جایزه ای تعلق گرفت.

در حال حاضر، بیژن داوری در جایگاه معاونت ارشد سیستم های کامیپوتری نسل بعد و تکنولوژی، در حال تلاش برای رسیدن به پیشرفت غیرمنتظره ای در سطح سیستم است. در آینده، عملکردهای بهتر سیستم ها از طریق یکپارچه سازی بیشتر و هم چنین با پردازش موازی در سطح سیستم و در سطح نرم افزار پدید می آید، (مانند تراشه های جدید نوری-الکتریکی IBM) .

بیژن داوری می گوید:«ما قادر خواهیم بود با نرم افزارهای بسیار قدرتمند و تخصصی از طریق ابر و محیط وایرلس متصل باشیم. برای مثال، شما می توانید در یک مسابقه فوتبال حرفه ای شرکت کنید و نتیجه تغییری نکند. فاصله بین دنیای واقعی و دنیای کامپیوتری به کلی محو خواهد شد!»

منبع:  http://www.ibmsystemsmag.comi/

مترجم:سمانه سمیعی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

28  −  25  =