سایه سنگین دلار بر بازار جهانی طلا

تحلیلگر برجسته موسسه مالی اچ اس بی سی تاکید کرد که تقویت ارزش دلار در کوتاه مدت و گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از رویترز، قیمت طلا تحت تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا و نگرانی سرمایه گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا نتوانسته است با افزایش روبرو شود.
بر اساس این گزارش قیمت طلا در مبادلات روز چهارشنبه برای لحظاتی به 1183 دلار رسید که این پایین ترین رقم در دو هفته گذشته به شمار می رود.
جیمز استیل تحلیلگر ارشد اچ اس بی سی تصریح کرد که قیمت طلا و نقره به شدت تحت تاثیر تقویت ارزش دلار قرار گرفته و قادر به افزایش نیست. افت تقاضای فیزیکی به خصوص در بازارهای آسیایی نیز تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا داشته است.
تا روز سه شنبه هفته آینده آمار و اخبار اقتصادی مهمی به خصوص در آمریکا منتشر نخواهد شد. قیمت طلا روز سه شنبه با افت 1.7 درصدی روبرو شد که این میزان کاهش از آوریل تاکنون بی سابقه بوده است.
برخی سرمایه گذاران بر این باورند که انتشار برخی آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه های آینده را بیشتر کرده است.
گزارش سایت طلا حاکیست، اظهارات اخیر جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال 2015 میلادی نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.
استیل افزود: دلار نقش مهمی در روند تحولات قیمت طلا در شرایط کنونی خواهد داشت. سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا 1180 دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا با افت شدیدی روبرو می شود.
ارزش دلار آمریکا امروز پنج شنبه در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین المللی نیز به بالاترین سطح در یک ماه گذشته رسیده است. ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن نیز به بالاترین سطح در 13 سال اخیر رسیده است.
آمارهای مربوط به مدعیان بیکاری آمریکا و فروش مسکن در این کشور تا ساعات آینده می تواند بر روند قیمت طلا موثر باشد ولی تا روز سه شنبه آینده آمار و اطلاعات مهم دیگری در آمریکا منتشر نخواهد شد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که وضعیت بحران مالی و بدهی یونان در روزهای آینده نیز می تواند تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

97  −  94  =