نقش بیمه گران اتکایی بین المللی در پوشش ریسک های زلزله در پسا تحریم

زلزله اخیر شمال شرق استان تهران ، هشداری برای بیمه گران و دولت

پوشش بیمه زلزله نیازمند حمایت دولت است و تشکیل صندوق های حمایتی در ارتباط با پوشش های بیمه ای زلزله ضروری به نظر می رسد./ نقش شرکت های بیمه گر اتکایی بین المللی پس از تحریم می تواند اثر گذار باشد و ظرفیت های این شرکت ها در اختیار صنعت بیمه ایران قرار گیرد به طوریکه ریسک زلزله با توجه به زلزله خیز بودن ایران از کشور خارج و به بیمه گران اتکایی بین المللی منتقل شود.

به گزارش ریسک نیوز،چندی پیش بود که "لویدز لندن " بزرگترین بیمه گر اتکایی جهان به بیمه گران در سراسر دنیا به دلیل افزایش خطرات طبیعی و تغییرات جوی مداوم هشدار داد.

این شرکت اتکایی با انتشار بیانیه ای عنوان کرد ، بلایای طبیعی آخرالزمانی روبه افزایش است و این همان چیزی است که به شدت ریسک ها و تهدیدات را افزایش داده،پس شرکت های بیمه باید به هوش باشند.

بر این اساس و از آنجا که ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل شرایط جغرافیایی در تیررس حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله  واقع شده در این راستا توجه به سه مقوله پیش گیری از خسارت ، امداد و نجات و جبران خسارت ضروری به نظر می رسد که در این میان از انجا که در زلزله های بزرگ جهت جبران خسارت از دولت کاری ساخته نیست بیمه به عنوان یک راهکار مناسب جهت جبران خسارارت وارده مطرح می شود.

آمار سازمان زلزله نگاری نیز حاکی از ان است که از سال 1340 تا کنون زلزله های متعدد و ویران کننده ای در ایران رخ داده که خسارات جانی و مالی فراوانی به بار آورده است که اخرین زلزله ای که البته خسارتی در پی نداشت ، شب گذشته در محدوده شمال شرقی استان تهران رخ داد .

اما مرور بیمه نامه های صادره در ایران نشان می دهد با وجود زلزله خیز بودن ایران ، بیمه نامه مجزایی برای این رشته وجود ندارد به طوریکه در حال حاضر بیمه آتش سوزی سه خطر اصلی حریق ، انفجار و صاعقه را نیز پوشش میدهد و موارد دیگری مانند زلزله ، صاعقه طوفان و … شامل پوشش های تبعی بیمه آتش سوزی و یا زیر مجموعه ان می شود که بیمه گذاران بر حسب نیاز می توانند به همراه بیمه آتش سوزی ان را نیز خریداری کنند.

به طور مثال شرکت بیمه ایران طرحی تحت عنوان زیررشته مسکونی با طرح زلزله دارد که در توضیح ان عنوان شده در این نوع بیمه خسارتهای ناشی از آتش سوزی، انفجار، صاعقه، سیل و زلزله واحدهای مسکونی با نوع سازه اسکلت فلزی، بتون و آئین نامه 2800 وزارت مسکن و شهرسازی تحت پوشش قرار می گیرد و یا طرح خانه امن بیمه سامان که این طرح نیز در واقع کامل تر شده بیمه آتش سوزی مسکونی است و منازل در برابر بسیاری از خطرات و احتیاجات بیمه می کند.

این در حالی است که در کشورهایی مانند ترکیه که به لحاظ جغرافیایی موقعیتی شبیه به ایران دارند ، بیمه زلزله در قالب بیمه جداگانه به بیمه گذاران ارایه می شود .

علیرضا پور حسن ، دبیر کارگروه اتکایی سندیکای بیمه گران ، در گفتگو با خبرنگار ریسک نیوز ، در این خصوص گفت: روشی که در حال حاضر در ایران وجود دارد این است که بیمه های زلزله تحت عنوان خطرات طبیعی  و در زیر مجموعه بیمه های آتش سوزی ، مهندسی و … فروخته می شود و به عنوان بیمه نامه زلزله به صورت مجزا کاربرد ندارد.

وی افزود: این درحالی است که در بسیاری از کشور ها خرید بیمه نامه مجزای زلزله به صورت اجباری است به گونه ای که فروش یا خرید خانه بدون داشتن این نوع بیمه نامه امکان پذیر نیست.

پور حسن با اشاره به لزوم حمایت دولت از این رشته بیمه ای اظهار داشت: در بسیاری از کشور ها دولت و شرکت های بیمه صندوقی تحت عنوان صندوق بیمه زلزله تشکیل می دهند که در واقع دولت حامی اصلی این صندوق محسوب می شود این در حالی است که ایران از وجود این صندوق های حمایتی محروم است.

مدیر بیمه های اتکایی بیمه البرز در ادامه خاطر نشان ساخت: با توحه به اینکه پتانسیل وقوع زلزله در ایران بالاست دولت و شرکت های بیمه باید در این خصوص راهکار بهینه ای را اتخاذ کنند.

وی عنوان کرد: اگر چه ارتقا ساخت و سازهای استاندارد نقش مهمی در کاهش خسارات زلزله دارد اما در کنار استاندارد سازی ساخت وساز در کشور وجود بیمه نامه زلزله می تواند سبب ایجاد امنیت خاطر در شهروندان گردد و شرکت های بیمه می توانند با جذب حق بیمه ها در زمان وقوع حادثه به جبران خسارت بپردازند.

وی در ادامه تاکید کرد  : پوشش بیمه زلزله نیازمند حمایت دولت است و تشکیل صندوق های حمایتی در ارتباط با پوشش های بیمه ای زلزله ضروری به نظر می رسد.

پور حسن در ادامه اذعان داشت:علاوه براین ذکر این نکته ضروری است که اصطلاحی در صنعت بیمه وجود دارد تحت عنوان Exposure که حدود خطر، امکانات خطر و محدوده ریسک و فرد یا ناحیه در معرض خطر را نشان می دهد که دراین راستا می توان پیش بینی کرد ، میزان و حجم سرمایه ای که می تواند در زمان زلزله تخریب شود با توجه به شواهد موجود در شهر تهران بیش از سایر شهر هاست و با توجه به جمعیتی زیادی که در تهران ساکن هستند و از انجا که در حال حاضر بیمه زلزله در ایران  تحت بیمه های اتش سوزی و… به فروش می رسد ، بنابراین حجم زیادی از بیمه نامه های تحت پوشش زلزله در تهران قرار دارد.

مدیر اتکایی بیمه البرز در ادامه با اشاره به صنعت بیمه در پساتحریم تصریح کرد : در اینجاست که نقش شرکت های بیمه گر اتکایی بین المللی پس از تحریم می تواند اثر گذار باشد و ظرفیت های این شرکت ها در اختیار صنعت بیمه ایران قرار گیرد به طوریکه ریسک زلزله با توجه به زلزله خیز بودن ایران از کشور خارج و تحت پوشش بیمه گران اتکایی بین المللی قرار گیرد.

این گزارش می افزاید، کارشناسان راهاکاری متعددی را برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از وقوع زلزله پیشنهاد می دهند که برخی از انها عبارتند از :

– بیمه زلزله  تا سرمایه ای معینی به عنوان مثال 100میلیون ریال اجباری شود از این رو بدلیل افزایش  تقاضا برای این نوع  بیمه ، نرخ آن کاهش یافته و بیمه نامه زلزله با هزینه  های کمتر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

– بیمه نامه ای مناسب ومستقل برای زلزله طراحی شود که صدور آن مانند بسیاری از بیمه نامه ها در چند دقیقه انجام شود.

– تشویق و ترغیب شرکتهای خصوصی بیمه جهت ورود به به این حوزه که با توجه به انگیزه های شرکتهای خصوصی ارائه خدمات متفاوت می تواند به توسعه این بیمه نامه و ترغیب و بیداری شرکت های قدیمی در کشور کمک کند.

– اطلاع رسانی دقیق در مورد بیمه زلزله ، نرخها و قیمت های بیمه زلزله ، مزایای بیمه زلزله واعطای وام توسط بانکها به مجتمع های مسکونی بزرگ که حق بیمه آنها سنگین خواهد بود و نیز بهره جستن از تجارب سایر کشورها دراین باره .

– اجرای سیاستهای تشویقی مانند استفاده از بعضی از تخفیفات در عوارض شهروندی مانند: عوارض نوسازی و غیره در صورت ارائه بیمه نامه زلزله متناسب با سرمایه بیمه گذاران .

– تاسیس سازمانی تخصوصی جهت صدور گواهی مقاوم سازی که می تواند در داخل شهرداری ها تشکیل شود و این سازمان در ضمن اینکه در مقابل  صدور گواهی مقاومت ساختمانها متعهد به پرداخت خسارت شهروندان در صورت صدور گواهی خلاف واقع باشد. صدور پایان کار برای ساختمانهای نوساز مشروط به ارائه گواهی مقاومت سازمان مذکور و بیمه نامه زلزله باشد.

– عدم پرداخت تسهیلات دولتی مانند اعطای وام مسکن وام تعمیرات به ساختمانهای فاقد گواهی مقاومت و بیمه زلزله .

– ارائه اجباری بیمه زلزله ، هنگام خرید ، فروش رهن اجاره . 

  بنابراین با اجرای بیمه ملی زلزله، ضمن کاهش قابل توجه حق بیمه زلزله به دلیل کثرت تقاضا، می توان قسمتی از خسارت را از طریق بیمه اتکایی به شرکتهای بیمه خارجی منتقل کرد .

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

12  +    =  21