کاهش رشد صنعت بیمه ایران در نیمه سوم سال جاری میلادی

برخلاف پیش بینی های صورت گرفته گزارش شد

مرکز تحقیقاتی “ریسرچ اند مارکتس” که عمده فعالیتش بر مرور و بررسی فعالیت های اقتصادی جهان و کل کشورهاست، در گزارشی درباره صنعت بیمه ایران در نیمه سوم سال جاری میلادی نوشت که این صنعت با کاهش رشد ملایمی رو به روست.

به گزارش ریسک نیوزاز صنعت بیمه به نقل از وب سایت این مرکز، پیش بینی گذشته ما درباره بازار بیمه ایران باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد و به طور کل اکنون تخمین می زنیم که کل این بخش با افت ملایمی رو به رو باشد.

مرکز تحقیقاتی "ریسرچ اند مارکتس" پیش از این گزارشی با عنوان "بیمه عمر در ایران، روندها و فرصت‌های کلیدی تا سال 2018" منتشر کرده بود. در این گزارش، همچنین به نظام تنظیمی و نظارتی صنعت بیمه اشاره و به مطالعه‌ ای تطبیقی میان بازار ایران و کشورهای منطقه خاور میانه پرداخته شده بود.
ریسرچ اند مارکتس بر این باور است، بخش بیمه عمر ایران در سال 2012،‌ رتبه پنجاه و هشتم را در جهان بر پایه حق بیمه خالص دریافتی به خود اختصاص داده است. در همین سال، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا)، بیمه عمر ایران، از نظر میزان حق بیمه خالص پس از آفریقای جنوبی، فلسطین و مراکش را جایگاه چهارم قرار دارد.

اما در این گزارش آمده است که بیمه عمر در سال 2013 میلادی با 8.69 درصد، پایین ‌ترین سهم بازار را در کل صنعت بیمه ایران داشته است. کارشناسان این مرکز تحقیقاتی از سوی دیگر، ابراز امیدواری می کنند که با برنامه‌ های اقتصادی و اقدامات دولت جهت رونق بیمه عمر، انتظار می ‌رود این بخش تا سال 2018 رشد خوبی را تجربه کند. به گفته آنان می توان امید داشت که رشد ترکیبی سالیانه در این بازه زمانی 1.26 درصد رشد داشته باشد.

طبق این گزارش، صنعت بیمه عمر ایران در قیاس با کشورهای منا از نفوذ کمتری بر خوردار است، هرچند که نرخ نفوذ بیمه عمر از 0.08 در سال 2009 میلادی به 0.15 درصد رسیده است. همچنین در سال 2013 میلادی بیمه عمر انفرادی، 84.7 درصد از سهم بیمه ‌نامه‌ های فروخته شده در سال 2013 را به خود اختصاص داده است.

به دلیل سطح پایین نفوذ بیمه عمر در ایران، کارشناسان این مرکز امیدوارند این بخش در آینده رشد خوبی را تجربه کند و حتی تا سال 2018 میلادی به 0.18 درصد برسد.

اما این مرکز در گزارشی درباره کل صنعت بیمه ایران باور متفاوتی دارد و در گزارش خود می نویسد: بازار بیمه در ایران به طور کل شیب ملایمی را تجربه خواهد کرد که عمده ترین آن به دلیل ادامه تحریم های اعمال شده از سوی غرب است؛ تحریم های که اقتصاد کلان در این کشور را به شدت تحت فشار گذاشته است.

در ادامه این گزارش تاکید شده است، اما چارچوب توافق اخیر این فرضیه را به وجود آورده است که در نیمه دوم سال جاری میلادی اگر تحریم های مالی و نفتی به طور کامل برداشته شود، بر میزان حق بیمه های دریافتی افزوده شود حتی به صورت مقطعی.

ریسرچ اند مارکتس بر این باور است که بازار بیمه ایران بر اساس استانداردهای منطقه ای توسعه یافته است. اگر بخواهیم صنعت بیمه غیرعمر این کشور را به عنوان کل در نظر بگیریم می توان گفت که صنعت بیمه در بخش های کلیدی در حال رشد است.

بیمه اجباری وسایل موتوری و شخص ثالث و بیمه درمان در این کشور از اصلی ترین بخش های صنعت بیمه به شمار می روند. در سال 2015 میلادی با افزایش ترافیک شهری و افزایش تعداد اتومبیل ها در ایران، بر میزان حق بیمه دریافتی افزوده شده است. این در حالی است که قانونگذاران و شرکت های اصلی بیمه در این کشور اطلاعات محدودی را منتشر می کنند، اما همین اطلاعات نشان می دهند میزان حق بیمه های دریافتی به صورت کلی به شدت افزایش یافته است.

مرکز تحقیقات "ریسرچ اند مارکتس" که دفتر مرکزی آن در "دوبلین" ایرلند است، دارای 29 نمایندگی در سرتاسر جهان بوده و تحقیقات خود را در زمینه‌ های مختلف بازار بیمه، تجارت، حمل و نقل، داروسازی، مواد غذایی و آشامیدنی، ساختمان سازی و مهندسی و غیره به بیش از 400 شرکت بزرگ در جهان ارائه می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  86  =  96