نصف یارانه یک ماه ایران صرف حج شد

ایرانی در دو سال اخیر مبلغی معادل نصف یارانه یک ماه را صرف هزینه حج تمتع کرده‌اند.

به گزارش ریسک نیوز،آمار و اطلاعات سازمان حج و زیارت از هزینه سفر حج تمتع امسال نشان می دهد به طور متوسط هر ایرانی حدود 10میلیون تومان برای این سفر در سال 94هزینه کرده است. به این ترتیب، هزینه کل 64هزار مسافران به مقصد عربستان بالغ بر 640میلیارد تومان بوده است.

هزینه تمام‌شده سفر حج تمتع برای زائران ایرانی در سال 94 نسبت به سال 93 حدود پنج درصد کاهش یافته است. هزینه های حج به صورت 60درصد برای اسکان، 32درصد برای تغذیه، تدارکات و هزینه‌های مربوط به ایام تشریق مانند اجاره خیام، حمل و نقل درون شهری و بین شهری و هزینه بلیت و 8درصد برای هلال احمر، بیمه زائر و مجموعه هزینه پشتیبانی، اجرایی و فرهنگی است.

اگرچه در سال جاری، تعداد قابل توجهی از زائران ایرانی در فاجعه منا جان باختند و حج امسال با شور و استقبال سال های گذشته تمام نشد. با این حال برآرودها حاکی از آن است که زائران ایرانی در هر سفر حج تمتع حدود 6میلیون دلار سوغاتی به کشور می آورند.

هزینه حج تمتع در سال 93
بر اساس گفته های رئیس سازمان حج و زیارت، در سال گذشته متوسط هزینه سفر حج تمتع در سال 93 را حدود سه هزار و 200 دلار بود. به این ترتیب، هزینه کل زائران ایرانی در سال گذشته به همراه هزینه ای که ایرانی های برای سوغاتی صرف کردند به رقم 675میلیارد تومان رسید.

تعداد حجاج ایرانی در سفرهای حج تمتع و عمره سالانه به رقم 800هزار نفر می رسد. البته از ابتدای سال جاری به دلیل تجاوز به دو نوجوان ایرانی، سفرهای حج عمره متوقف شده است.

عربستان درآمد حج را کجا خرج می کند؟
آمار منتشر شده از سازمان های بین المللی نشان می دهد حدود 20درصد درآمد عربستان از صنعت گردشگری توسط زائران ایرانی تأمین می شود.

کسب درآمد عربستان از زائران ایرانی در حالی است که عربستان به عنوان رقیب سیاسی ایران، این منابع بدست آمده را صرف جنگ با شیعیان منطقه می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

23  −    =  16