سران سه قوه صدای مظلومیت صنعت بیمه را بشنوند / عدم تحقق افزایش سرمایه شرکت های بیمه چالش یکسال آینده صنعت

محمد آسوده در سومین نشست شورای گفتگوی رسانه با صنعت بیمه:

طی ۲۵ سال اخیر میزان حق بیمه ۵هزار برابر شده است و اگر متناسب با نرخ ارز در ان زمان که حدودا ۱۴ تومان بود بسنجیم مشخص می گردد بیمه ۵هزار برابر رشد کرده است./ بنده با افزایش سرمایه ده برابری موافق نبودم و معتقدم اگر تا یکسال دیگر که مهلت قانونی است این افزایش سرمایه ها محقق نشود به بدنه صنعت ضربه وارد خواهد شد.

به گزارش ریسک نیوز،مردی که 31 سال همراه با صنعت بیمه روزگار گذرانده آنچنان با این صنعت عجین شده که در هنگام بازگویی خاطراتش ، تعصبش به صنعت و روزگاری که برآن رفته کاملا  مشهود است و هنوز شیرینی دفاعش در دادگاه لاهه از ایران و پیروزی اش را حس می کند.

طی سال های فعالیتش یعنی از سال 63 تا 94  در سمت معاونت بیمه مرکزی ، مدیریت بیمه البرز و تکیه بر مسند بیمه ایران و سپس برکناری جنجالی اش ، روز های خوش و ناخوشی را همراه با صنعت بوده اما تمام معضلات موجود سبب نشده که وی به آینده بازار بیمه خوش بین نباشد.

محمد آسوده ،مدیر عامل اسبق بیمه ایران و مدیر عامل فعلی بیمه اتکایی ایرانیان زمانی که دعوت شورای گفتگوی رسانه با صنعت بیمه را پاسخ گفت از علاقه اش برای شرکت در این جلسه و گفتگویش با خبرنگاران گفت و تاکید کرد: " امروز با علاقه به اینجا امدم اما توصیه می کنم مشکلات درونی صنعت ، تنها با گفتگو حل شود چرا که انعکاس رسانه ای به گونه ای که موجب سلب اعتماد مردم باشد به صنعت آسیب می زند."

این عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه معتقد است ، رسانه ها هم باید عرق بیمه ای داشته باشند و هرکسی در جایگاه خویش اشتباهات خود را بپذیرد.

آسوده زمانی که از سال های مدیریتش در بیمه ایران سخن می گفت از شایسته سالاری به عنوان حلقه مفقوده مدیریت در صنعت بیمه یاد کرد و گفت: من زمانی که به بیمه ایران رفتم در زمان به ثمر رسیدنم آن اتفاقات افتاد و چه بسا این نحوه برکناری برای خیلی از مدیران صنعت اتفاق افتاده است.

وی اساس تغییرش در بیمه ایران را مخالفت با پرداخت عواض تحمیلی بر صنعت دانست و گفت: معتقدم اگر نصف پولی که به نیروی انتظامی داده می شود ، صرف سرمایه گذاری درتولید نرم افزار می شد وضعیت صنعت بهتر ازین بود.

سران سه قوا صدای مظلومیت صنعت بیمه را بشنوند

این خبره صنعت بیمه ضمن تاکید بر اینکه باید صدای مظلومیت صنعت بیمه به گوش سران سه قوا برسد ، گفت: از صنعت بیمه انتظار خدمت می رود این درحالی است که امکانات و زیر ساخت های لازم همچون مقررات ، تسهیلات و امتیازات قانونی برای ارتقا و رشد صنعت فراهم نمی شود .

وی در حالیکه به عوامل برون زای موثر بر صنعت بیمه اشاره می کرد ، اقتصاد دولتی را عاملی مهم بر عدم رشد بیمه های عمر و سرمایه گذاری در ایران بر خواند و اذعان داشت : به دلیل حاکمیت اقتصاد دولتی، این نگاه حاکم است که دولت در دوران بازنشستگی مزایا و حقوق مکفی پرداخت می کند که ناخوداگاه این امر در حوزه بیمه های زندگی و بی توجهی به آن اثر گذار خواهد بود و در نتیجه  بخش خصوصی نیز تقویت نمی شود .

مدیر عامل اسبق بیمه ایران با بیان اینکه نه تنها باری از دوش صنعت برداشته نمی شود بلکه عوارضی بر آن تحمیل می گردد که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست ، اظهار داشت: قوه قضاییه هر ساله نرخ دیه راافزایش می دهد در حالیکه توقع دارد حق بیمه ثابت بماند این در حالی است که باید  مکانیزم بیمه در نظر گرفته شود به طوریکه بر اساس این مکانیزم سرمایه با قیمت حق بیمه باید تناسب داشته باشد.

 

طی 25 سال اخیر بیمه 5هزار برابر رشد کرد

این استاد دانشگاه در حالیکه به مرور خاطراتش طی سالها فعالیت در بازار بیمه اشاره می کرد ، اذعان داشت: به یاد دارم حدود سال 69 کل حق بیمه بازار کشور 4 میلیارد تومان بود درحالیکه این رقم اکنون بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان است و این امر حاکی از ان است که طی این سال ها میزان حق بیمه 5هزار برابر شده است و اگر متناسب با نرخ ارز در ان زمان که حدودا 14 تومان بود بسنجیم مشخص می گردد بیمه 5هزار برابر رشد کرده است.

آسوده با بیان اینکه نمی توان تاثیرات مثبت  بیمه  را نادیده گرفت ، خاطر نشان ساخت: به استناد امار موجود از 20 هزار میلیارد تومان حق بیمه ای که در سال 92 دریافت شده ، 4 هزار میلیارد تومان فقط در رشته ثالث ، خسارت پرداخت شده است به عبارتی یعنی معادل 30 هزار دیه صنعت بیمه خسارت داده است .

وی در ادامه تاکید کرد : با وجود نقش اثرگذاری که صنعت بیمه در کشور دارد اما مجلس و قوه قضاییه به این صنعت توجه نمی کنند تا صنعت بتواند درنتیجه تصمیم گیری های صحیح به نقش واقعی خود در اقتصاد کشور ایفا کند.

این عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه با تاکید بر اینکه باید صدای مظلومیت صنعت بیمه به گوش مسوولان برسد ، یادآور شد: سرقفلی صنعت ، اعتماد مردم است حال اگر جراید و رسانه ها مسایل تخصصی صنعت را به گونه ای انتشار دهند که به اعتماد مردم لطمه زند، در واقع به بدنه صنعت لطمه زده اند .

 

مدیر عامل بیمه اتکایی ایرانیان با اشاره به وقایع اخیر صنعت و نحوه انعکاس آن در رسانه ها اظهار داشت: ناراحتم که مسایل داخلی صنعت اینگونه سر از رسانه ها و مطبوعات در اورده و این ها خواسته و ناخواسته به اعتماد مردم لطمه می زند .

به گفته وی در حالیکه باید مسایل داخلی صنعت به صورت جلسات مشورتی در میان بازیگران خود صنعت بررسی شود متاسفانه مسوولان در روزنامه ها پاسخ یکدیگر را می دهند و با هم گفتگو می کنند.

 

بی توجهی به انتخاب رییس کل ، یک معضل دیگر در صنعت

آسوده که سال ها در سطوح مدیریتی و فنی بیمه مرکزی و شرکت های بیمه نقش اثر گذاری ایفا کرده از بی توجهی دیگری در صنعت بیمه یاد کرد و گفت : یکی دیگر از بی توجهی های حاکم بر صنعت بیمه ، بی توجهی در انتخاب رییس کل بیمه مرکزی است به طوریکه اگر شیوه انتخاب رییس کل را در مدت 40 سال اخیر بنگریم کمتر رییس کلی بوده که به اندازه کافی در خصوص بیمه اطلاعات داشته باشد این در حالی است که شخصی که در مقام رییس کل منتصب می گردد حداقل باید 25 سال و یا بیشتر در صنعت بیمه کار کرده  و بر شیوه های نظارت ، مقررات گذاری و سیاست گذاری اگاه باشد نه اینکه ورودش به کرسی ریاست بیمه مرکزی مصادف با یادگیری اش باشد که البته باید اشاره کرد ، متاسفانه انتخاب رییس کل به داخل صنعت مربوط نبوده و عوامل خارج از صنعت بر انتخاب ان حاکمیت دارند.

وی با بیان اینکه البته انتخاب جناب امین بازیگران صنعت را امیدوار کرد ، تصریح کرد: آیین نامه ای نداریم که رییس کل بر طبق ان انتخاب شود اگر چه به اعتقاد من انتخاب رییس کل بیمه مرکزی چندان در قالب آیین نامه نمی گنجد و باید شایسته سالاری حاکم باشد.

وی تلاطم مدیریتی در صنعت بیمه را چالشی مهم دانست و اذعان داشت : بزرگترین شرکت های بیمه ای در دنیا با قدمت بیش از 150 سال شاید تنها  10 مدیر عامل داشته اند یعنی به طور میانگین هر مدیر 15 سال بر مسند خود تکیه زده است.

اسوده دوره کنونی را زمان گذار صنعت بیمه دانست و گفت: اگر چه که انتقاداتی به صنعت وارد می دانم اما رویهم رفته به اینده آن خوش بینم و حتی حوادث تلخی چون داستان بیمه توسعه را فرصتی می دانم برای اگاهی صنعت از معضلات موجود و در نهایت تلاش برای حل آن.

 

توانگری مالی فقط یکی از فاکتورهای نظارت است

این خبره صنعت بیمه در ادامه در پاسخ به پرسش اعضا شورای گفتگو رسانه با صنعت بیمه در خصوص میزان انطباق آیین نامه توانگری مالی با واقعیت موجود و در راستای استاندارد های بین المللی گفت: اصول نظارت را انجمن  IAISو همچنین انجمن نظارت بر بیمه های دنیا درحدود 20 بند مشخص کرده که تنها یکی از انها توانگری مالی است در این راستا نظارت تنها توانگر محور نیست و در کشور های توسعه یافته فقط توانگری مالی مبنای نظارت محسوب نمی شود  به طوریکه در بازارهای پیشرفته چون انگلیس صلاحیت مدیر نیز یکی از شاخصه های مهم نظارت است و عنوان شده مدیران باید ملاحظه کار باشند و ریسک هایی مرتکب نشوند که به ورشکستگی موسسه بیانجامد به عبارتی ریسک های مدیریتی درنظر گرفته می شود .

آسوده ضمن بیان اینکه ظهور توانگری مالی در ایران جدید است ، به آیین نامه فعلی توانگری مالی اشاره کرد و اظهار داشت: تعریف ما از توانگری مالی در واقع سرمایه موجود بر سرمایه مورد نیاز است که سرمایه مورد نیاز با در نظرگرفتن کل ریسک های شرکت بدست می آید در حالیکه آیین نامه موجود بیشتر بر ریسک های بیمه ای تاکید کرده است و بسیاری از ریسک های موجود در شرکت های بیمه را در بر نمی گیرد.

این کارشناس ارشد صنعت بیمه به ریسک های موجود در شرکت های بیمه مانند ریسک عملیاتی ، ریسک بیمه گری وریسک بازار ، ریسک سرمایه گذاری ، ریسک سیستماتیک و ریسک عملیاتی که عمدتا مربوط به فرایند هاست اشاره کرد و گفت: ریسک عملیانی مانند اینکه فرایندی در شرکت حاکم است که امکان تقلب یا ارایه نرخ اشتباه را فراهم می کند.

به گفته آسوده آیین نامه فعلی عمدتا بر میزان حق بیمه وابسته است در حالیکه در بسیاری موارد ممکن است شرکتی که حق بیمه کمتری دارد به سبب نرخ شکنی ریسک بالاتری همراه داشته باشد.

وی ضمن مرور چگونگی تدوین این آیین نامه به نگارش نامه ای مبنی بر لزوم تغییر ضرایب موجود در آیین نامه اشاره کرد و گفت:نامه ای نوشتیم که این نسبت باید بالای صد باشد و به عبارتی حداقل و کف آن باید صد به بالا در نظر گرفته شود به طوریکه اگر شرکتی توانگریش زیر صد قرار بگیرد بدون شک بیمار است و باید فکری به حالش کرد این در حالی است که الان این نسبت زیر 50 عنوان شده است.

این خبره صنعت بیمه در ادامه اذعان داشت:باید مبنا طوری قرار می گرفت که کف و حداقل ضریب 100 باشد که البته به اعتقاد من 100 هم چندان ضریب مناسبی نیست و پیشنهاد من بیشتر ضریب 150 است.

به گفته وی به هر حال ضرایب باید طوری در نظر گرفته شود که شرکتی که می تواند از عهده تعهداتش برآید ضریب 150 داشته باشد که در شرایط فعلی 80 و 90 است.

نسبت توانگری بالا برای تازه تاسیس ها افتخار نیست

آسوده با بیان اینکه نسبت توانگری بالا برای تازه تاسیس ها افتخار نیست گفت : این نسبت ها برای شرکت های جدید التاسیس قابل استناد نیست زیرا چندان ریسکی ندارند و معمولا این نسبت ها پس از گذشت چند سال قابل استخراج است و هر چقدر شرکت قدمت بیشتری داشته باشند ریسک های بیمه ای آن بیشتر می شود زیرا به مرور تعهداتش هم افزایش می یابد.

آسوده در ادامه به تجارب جهانی در خصوص این آیین نامه اشاره داشت و عنوان کرد: در بسیاری کشور ها برای پوشش های اتکایی آیین نامه های خاصی در نظر گرفته شده مثلا در اتحادیه اروپا استاندارد ها به گونه ای تدوین شده که برای عملیات اتکایی ، سرمایه گذاری  و… ضوابط جداگانه در نظر گرفته شده است.

عدم تحقق افزایش سرمایه ها تا یکسال دیگر به بدنه صنعت ضربه وارد می کند

این کارشناس ارشد صنعت بیمه در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش حداقل سرمایه در توانگری مالی اذعان داشت: بدون شک شرکتی که افزایش سرمایه ندارد ولی از توانگری مالی بالایی برخوردار است  نشان می دهد که هنوز ظرفیت خالی دارد .

وی در این راستا به مقوله افزایش سرمایه شرکت های بیمه اشاره ای کرد و اظهار داشت: من با افزایش سرمایه ده برابری موافق نبودم و همان زمان نیز این را اعلام کردم ، به اعتقاد من این اقدام در راستای کاهش تقاضا برای تاسیس شرکت های بیمه صورت گرفت غافل ازینکه مشکل جای دیگری است چرا که یکسری نهادها همچون بانک ها درصدد تاسیس شرکت بیمه هستند و چون بنیه مالی دارند به راحتی دست به این کار می زنند وهمین امر سبب گردیده افرادی که سرمایه کافی دارند حتی اگر تجربه بیمه گری نداشته باشند به راحتی شرکت بیمه تاسیس کنند در حالیکه افرادی که به لحاظ بیمه گر ی تخصص کافی دارند اما به جهت فقدان سرمایه کافی نتوانند دراین راه قدم بردارند.

به گفته این خبره صنعت بیمه حداقل های قانونی برای ایجاد یک موسسه بیمه ای در استانداردهای جهانی بسیار پایین تر ازین است اما در مقابل در بازار های پیشرفته شاخص های دیگری مانند بیزینس پلن و… شرط اساسی تری برای تاسیس شرکت است.

وی تاکید کرد: بنده با افزایش سرمایه ده برابری موافق نبودم و معتقدم اگر تا یکسال دیگر که مهلت قانونی است، این افزایش سرمایه ها محقق نشود به بدنه صنعت ضربه وارد خواهد شد.

آفاتی که افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها گرفتار شرکت ها می کند

آسوده که از جمله افراد موثر در تدوین آیین نامه توانگری مالی است ، به افزایش سرمایه های ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها و تاثیر آن در توانگری شرکت های بیمه پرداخت و گفت: در تدوین آیین نامه فعلی پیش بینی این بود که زمانی که می خواهند سرمایه موجود شرکت را محاسبه کنند 70 درصد اضافه ارزش ساختمان ها نسبت به ارزش روز در محاسبات توانگری لحاظ شود زیرا در بسیاری از شرکت ها افزایش سرمایه های ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها ظاهرا سرمایه را افزایش داده ولی بنیه توانگری مالی شرکت افزایش نیافته است.

این خبره صنعت بیمه تصریح کرد: در حال حاضر شرکت هایی مانند البرز ، آسیا ، دانا و… سرمایه را افزایش داده اند ،بدون اینکه پول و نقدینگی جدیدی وارد شرکت شود و سبب افزایش سرمایه گذاری گردد که این امر سبب شده EPS این شرکت ها پایین بیاید و به همین دلیل شاهد تقسیم سودهای اندکی مانند 9 ریال و … بودیم که  بدون شک به مرور آینده صنعت آسیب خواهد دید چرا که سرمایه گذاران وقتی می خواهند به صنعتی وارد شوند بازده صنعت را در یک مدت مشخص بررسی می کنند و اگر مشاهده کنند که سودآوری کافی نداشته از سرمایه گذاری در ان منصرف می شوند.

به گفته وی نیروی انسانی ، سرمایه و تکنولوژی اطلاعات باید در شرکت های سیال باشد و ورودی و خروجی مناسبی داشته باشد.

ارزان فروشانی که در دام نقدینگی دچار می شوند

مدیر عامل بیمه اتکایی ایرانیان در ادامه جلسه شورای گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا شما موافق کمبود نقدینگی در صنعت هستید ، در مقام پاسخ برآمد و گفت: ممکن است بیمه ای ورشکسته باشد اما کمبود نقدینگی نداشته باشدبرعکس چه بسا شرکتی توانمند است ولی با کمبود نقدینگی روبرو است.

به گفته وی گاهی شرکت ها به کسری رسیده اند ولی مشکل نقدینگی ندارند مانند شرکتی که بیمه های عمر می فروشد و پول دریافت می کند اما ممکن است در اینده این پول حتی نسبت به تعهداتش بسیار کم باشد .

آسوده معتقد است ، نقدینگی دامی است که شرکت های بیمه بسیاری در دنیا گرفتار ان شده اند به طوریکه اگر چه ثالث با تخفیف فروخته می شود ولی بدون شک این شرکت یکسال دیگر در دام تهعداتش خواهد افتاد .

این خبره صنعت بیمه با بیان اینکه در این راستا، بیمه گران دنیا تلاش می کنند در دام نقدینگی نیفتند ، تاکید کرد : مدیران بیمه ای دقت کنند در دام نقدینگی گرفتار نشوند.

آسوده با بیان اینکه من طرفدار سر سخت آیین نامه سرمایه گذاری شرکت های بیمه هستم ، اظهار داشت: وجود این نوع آیین نامه د رهمه بازار ها بیمه ای جهان مرسوم است و نهاد ناظر بر حسن اجرای آن تاکید می کند.

وی معتقد است ، بی شک شرکت های مشکل دار بازار انهایی هستند که این ایین نامه را عایت نکرده اند مانند شرکتی که اخیرا دچار مشکل شد و همه منابعش را در ساختمان سازی سرمایه گذاری کرد.

وی در ادامه  به سه اصل امنیت سرمایه گذاری ، درجه نقدشوندگی مناسب و سوداوری به عنوان اصولی که نهادهای ناظر باید بر ان نظارت کنند ، تاکید کرد و گفت : اگر چه نهادناظر بیمه ای بیش از سوداوری باید نگران خسارت دهی باشد زیرا سازمان ها و نهاد هایی چون بورس هستند که نگران سود آوری شرکت های باشند.

سندیکا سازمان دهی شود

این نماینده سندیکا در شورای عالی بیمه با اشاره به حضور موثر نهاد هایی چون سندیکا در ارتقا صنعت بیمه اذعان داشت: نهاد هایی چون سندیکا در فرایند مقررات گذاری می توانند اثر گذار باشند در این راستا افرادی باید انتخاب شوند که صلاحیت حرفه ای لازم را داشته باشند.

به گفته وی برای اثر گذاری سندیکای بیمه گران این نهاد باید سازمان دهی گردد.

وی همچنین به پرهیز از مقررات گذاری زیاد در صنعت بیمه تاکید کرد و گفت :اگر چه نهاد ناظر قدرت قانونی بالایی دارد اما بیش از اینکه ازین قدرت قانونی در آیین نامه نویسی استفاده کند باید بیشتر از قدرت کارشناسی اش در تدوین مقررات بهره برد.

بر اساس این گزارش مریم کایید، آزاده محسنی، لیلا اکبرپور، مهسا ویسی، ایمان ایزدی، ابراهیم تاجیک، احسان شمشیری و حسین هواسی اعضا شورای گفتگوی رسانه با صنعت بیمه در سومین نشست این شورا بودند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  38  =  40