آیا طوفان چاپالا به ایران هم می رسد؟

طوفانی بی‌سابقه در خاورمیانه

طوفانی شدید در حال وقوع در خاورمیانه است، شدت این طوفان در چند روز گذشته زیاد شده است و انتظار می رود تا چند روز دیگر شدتش کاهش یابد.

به گزارش ریسک نیوز از خبرانلاین طوفان چاپالا قوی ترین سیستم گرمسیری در جنوب شبه جزیره عربستان است، ممکن است این طوفان در روزهای آینده به شکل غیر منتظره ای در سواحل یمن و جنوب غربی عمان بیاید.

چاپالا در چند هفته گذشته تشدید شده است و تا روز گذشته باد هایی به سرعت 210 کیلومتر بر ساعت داشته است. انتظار می رود تا فردا شدت این طوفان کاهش یابد. این طوفان اکنون در دریای عرب در جنوب یمن قرار دارد و به سمت یمن می رود.

در حالی که در بالای دریای سواحل یمن هواپیمای شناسایی شدت طوفان وجود ندارد این واضح بود که شدت طوفان چاپالا در 24 ساعت از یک طوفان گرمسیری به یک طوفان دسته 4 (طوفانی با سرعت حداقل سرعت 210 کیلومتر بر ساعت) تبدیل شده است و این یک تغییر بسیار چشمگیری بود.

گرم تر بودن میانگین دما قسمتی از آب های دریای عرب نسبت به باقی مناطق، چاپالا را تشدید می کند. انتظار می رود چاپالا تا 2 روز دیگر به سمت غرب و شمال غرب یعنی عمان و سواحل یمن برسد.

معمولا طوفان هایی که در اطراف شبه جزیره عربستان تشکیل می‌شود، خشکی و گرمای صحرا را می گیرد و هنگام وقوع روی خشکی ضعیف می شود.

در این موضوع انتظار می رود که چاپالا ضعیف شود؛ بسیار ضعیف تر از آن چیزی که در دریا اتفاق افتاد. طوفان های گرمسیری کوچک می توانند به سرعت قوی و به همان سرعت ضعیف شوند.

اگرچه انتظار می رود چاپالا با وجود کاهش شدتش طوفانی قوی باشد، در هنگام وقوع این طوفان در سواحل یمن این طوفان جزو طوفان های دسته یک خواهد شد؛ طوفان هایی با 120 تا 150 کیلومتر بر ساعت.

خطر باران های شدید نیز در این پدیده آب و هوایی وجود دارد؛ چاپالا پتانسیل اینکه باران های شدیدی، 3 تا 4 برابر میانگین بارش سالانه را در رقم بزند، دارد. البته در دو روز آینده در قسمت هایی از یمن و جنوب غربی عمان. جایی که فقط 101 میلیمتر در سال باران می بارد.

رودهایی که در کوه های این شهر قرار دارد معمولا خشک هستند، با بارندگی شدید ممکن است این رودها طغیان کنند که این بسیار مرگبار است.

طوفان بی سابقه روی خشکی؟!

شاید بخواهید بدانید که چند وقت یک بار طوفان گرمسیری در شبه جزیره عربستان اتفاق می افتد و یا چاپالا تا چه حدی می تواد غیر عادی باشد؟!

به گفته یک متخصص طوفان از سال 1945 تاکنون هیچ طوفان شدیدی در یمن نیامده است.

یک متخصص آب و هوای دیگر هم گفت که 3 طوفان گرمسیری در سال 2008 منجر به مرگ 90 نفر و 400 میلیون دلار خسارت شد. گفته می شود تاکنون هیچ طوفان دسته چهاری مانند چاپالا در دریای عربی وقوع نیافتاده است. 

با وجود همه اینها طوفان های گرمسیری دریای عربی غیر عادی نیستند، هر سال به طور میانگین یک یا دو طوفان گرمسیری در دریای عربی وقوع می افتد.

در تیر ماه 2007 طوفان گونو شدیدترین طوفان در دریای عرب بود که در عمان اتفاق افتاد و به سمت ایران رفت و منجر به مرگ 300 نفر در ایران، عمان و امارات شد.

تقریبا 3 سال بعد طوفان فت که از طوفان های دسته 4 بود وقوع افتاد وقتی این طوفان به عمان رسید شدتش کاهش یافت.

و حالا 5 سال بعد از آن هم طوفان چاپالا در حال وقوع است.

منبع: سایت جهانی آب و هوا/ 30 اکتبر 2015

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  +  4  =