هم افزایی نهاد ناظر پولی و بیمه ای در راستای گسترش بیمه الکترونیک کلید خورد

هم افزایی نهاد ناظر بیمه ای و پولی جهت مهیا سازی زیر ساختهای فنی و حقوقی لازم برای ارتقا بیمه الکترونیک در شرایط فعلی ضروری به نظر می رسد که البته با توجه به سخنان رییس کل بیمه مرکزی در راستای اخذ مجوز نقل و انتقال پول از بانک مرکزی برای انجام فعالیت های بیمه گری در قالب الکترونیک ، این هم افزایی کلید خورده است.

به گزارش ریسک نیوز،محمد ابراهیم امین ، رییس کل بیمه مرکزی ، در نشست خبری اخیر خود ضمن تشریح لزوم ارتقا و گسترش بیمه الکترونیک در این خصوص  گفت: وقتی صحبت از بیمه الکترونیک می‌شود منظور فروش بیمه از طریق مجاری مکانیزه و دیجیتال است؛ اگر چه تمدید برخی بیمه‌نامه‌ها بدون مراجعه حضوری انجام می‌گیرد و در حال حاضر نیز در شرکت‌های بیمه این بیمه‌نامه‌ها به صورت غیرحضوری عرضه می‌شود اما به هر حال برای پیاده سازی بهینه بیمه الکترونیک بستر ها و زیر ساخت هایی لازم است.

رئیس بیمه مرکزی ایران در این خصوص خبر داد: بحث نقل و انتقال پول نیز در این طرح مطرح است که با بانک مرکزی صحبت شده که مجوزهایی را برای نقل و انتقال پول صادر کند.

بر اساس این گزارش گفته های رییس کل بیمه مرکزی برین امر تاکید دارد که بدون شک ارتقا بیمه الکترونیک و پیاده سازی بهینه این فرایند، نیازمند یکسری مجوزهای پرداخت الکترونیک از سوی بانک مرکزی است.

به طور مثال امروزه در بسیاری از کشورها فروش بیمه نامه از طریق دستگاههای خودپرداز مطرح است که در این راستا اگر شرکتهای بیمه بخواهند در راستای ارایه این خدمت به مشتریان گام بردارند بانک مرکزی باید مجوزهای لازم را صادر کند .

همچنین اگر شرکتهای بیمه بخواهند بیمه نامه را بصورت الکترونیک بفروشند و کلیه فرایند انجام کار حتی نقل و انتقال پول نیز درین بستر صورت گیرد ،  باید مجوز پرداخت الکترونیک از بانک مرکزی اخذ گردد.

علاوه براین فروش بیمه نامه و انجام کامل نقل و انتقال پول از طریق وب سایت شرکت نیز نیازمند هماهنگی با بانک های عامل و نهاد ناظر پولی است است. از بعد حقوقی نیز نقل و انتقال تمام الکترونیک باید از طریق موسسات اعتباری و بانک ها و  امور خرید و فروش ذیل شرکتهای ارائه دهنده پرداخت صورت گیرد،اینکه بیمه ها خارج از شبکه بانکی  بخواهد نقل و انتقال پول انجام دهد نیازمند تعریف مقررات پولی جدید است.

با توجه به انچه گذشت ،در واقع باید توسط شرکت بیمه از طریق مدیا های مختلف، بیمه نامه بطور الکترونیک فروخته شود مثلا از طریق پروتال،خودپرداز، پایانه های فروشگاهی ، موبایل و … و تحقق این فروش از انجا که در قالب نقل و انتقال پول قرار می گیرد نیازمند  همکاری با یک نهاد پولی مانند بانک یا پی اس پی است یا اگر قرار باشد مستقلا این امر انجام شود اخذ مجوز از سوی نهاد ناظر پولی ضروری است.

البته در حال حاضر بسیاری از شرکتهای بیمه برای ترویج فرهنگ بیمه الکترونیک و بدلیل مزایایی که این خدمت در راستای تسهیل در امور بیمه گری دارد ، فعالیت های قابل توجهی را درین راستا انجام داده اند که بیشتر در قالب صدور بیمه نامه محدود می شود و از انجا که زیر ساختها و بسترهای فنی و حقوقی مهیا نیست مقوله نقل و انتقال پول از طریق بسترهای مجازی چندان که باید صورت نگرفته است.

در این راستا باید اضافه کرد ، از انجا که بازار نمی تواند برای پاسخ گویی به نیازهای مشتریانش منتظر بماند ، برخی شرکتهای بیمه در راستای فروش بیمه نامه از بستر ussd اقدامات قابل توجهی انجام داده اند و فروش بیمه نامه الکترونیک را از کانال موبایلی کلید زده اند , اما از انجا که به زعم بسیاری از کارشناسان این بستر در دنیا به دلیل چالش امنیتی  کمتر کاربرد دارد، بنابراین هم افزایی نهاد ناظر بیمه ای و پولی جهت مهیا سازی زیر ساختهای فنی و حقوقی لازم برای ارتقا بیمه الکترونیک در شرایط فعلی ضروری  به نظر می رسد که البته با توجه به سخنان رییس کل بیمه مرکزی در راستای اخذ مجوز نقل و انتقال پول از بانک مرکزی برای انجام فعالیت های بیمه گری در قالب الکترونیک ، این هم افزایی کلید خورده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  5