نگرانی مدیر عامل انجمن حرفه ای از برخی ولنگاری ها در شبکه های اجتماعی

مسعود حجاریان در جلسه هم اندیشی رسانه ها و صنعت بیمه؛

حجاریان از وجود برخی ولنگاری ها در رسانه های اجتماعی و برخی کانال های تلگرامی انتقاد و اظهار نگرانی کرد و افزود:آزادی بیان نباید به ولنگاری تبدیل شود بخصوص در شبکه های اجتماعی چون تلگرام که امروزه نقش زیادی را در اطلاع رسانی ایفا می کنند./ درست است که هیات مدیره تصمیم گیرنده نهایی است اما حق ندارد تصمیمی بر خلاف منافع شرکت بگیرد ./خبرنگاران بیمه باید خودشان را خبرنگاران ریسک بدانند وخبرنگار خطر و جلوگیری از خطر اجتماعی .

به گزارش ریسک نیوز نشست خبری اصحاب رسانه با مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه با موضوع چالش های خبرنگاری در صنعت بیمه در روز سه شنبه 25 مرداد برگزار شد.

دراین نشست خبرنگاران به بیان دیدگاهها و دغدغه های خود در حوزه تعاملب رسانه ها و صنعت بیمه پرداختند و مباحثی چون بی اعتمادی جامعه به صنعت بیمه ، ضعف فرهنگسازی ، تعامل ناکافی روابط عمومی های صنعت بیمه و رسانه ها ،لزوم تهیه محتوا از سوی متخصصین صنعت بیمه و انتشار در رسانه ها

، عدم پاسخگویی شرکت های بیمه و بعضا امتناع  از پاسخگویی ، عدم وجود راهبرد مشخص صنعت بیمه در مقابل رسانه ها و لزوم حمایت مادی و معنوی شرکت های بیمه از رسانه ها مطرح گردید.

در ادامه مسعود حجاریان به بیان دیدگاههای خود پرداخت.

پرسشگری قوی شرط پاسخگویی است

وی افزود: در حوزه صنعت بیمه، قوت و توانمندی رسانه مهم است. رسانه باید قوی و با نفوذ باشد و بتواند رفتار ناصحیح را عوض کند. تقسیم کردن رسانه ها و کوچک کردن آن ها، قدرت رسانه را کم می کند. رسانه های بزرگ هستند که قدرت دارند. ما باید در رسانه های با نفوذ فعلی یک جایگاه خاصی برای بانک و بیمه داشته باشیم که از آن ظرفیت بدون سیاسی بازی، برای بانک و بیمه استفاده کنیم. رسانه های بزرگ باید صفحه بانک و بیمه داشته باشند.

مدیرعامل انجمن حرفه ای توانمند سازی خبرنگاران را نیز یکی از مراحل توانمندسازی رسانه ها دانست و بیان کرد:  خبرنگاران باید در هردو علم خبرنگاری و بیمه مکررا آموزش ببینند، قوی شوند و این امری اجتناب ناپذیر است. اگر پرسشگر قوی باشد می تواند مدیران و سخنگویان را به پاسخ دهی وادار کنید. اگر پرسشگری دست نباشد، اگر سوالات قوی نباشد، آن فرصتی که بوجود آمده برای تعامل، ازدست می رود و اثربخشی خاص خودش هم ندارد.

 

 شفافیت با اخلاق معنا دارد

وی بر شفافیت به همراه اخلاق در حوزه رسانه تاکید کرد و گفت: اگر اخلاق نباشد ممکن است به اسم شفافیت بد اخلاقی صورت گیرد. به اسم شفافیت توهین شود، تخریب شود و خود شفافیت از بین می رود. شفافیت وقتی اثربخش است و توسعه دهنده و بهبود دهنده است که با  اخلاق عجین شود.

حجاریان اضافه کرد: رسانه ها در انتشار اخبار باید به آبروی افراد و شرکت ها توجه کنند و اگر شفافیت با اخلاق مهار شود و برای آن چارچوب گذاشته شود، آن موقع همه باید ازش حمایت کنند و اگر کسی این چارچوب را نداشت،باید به او متذکر شد. نباید آزادی بیان به ولنگاری تبدیل می شود و به نام آزادی تخریب صورت گیرد.

البته حجاریان از وجود برخی ولنگاری ها در رسانه های اجتماعی و برخی کانال های تلگرامی انتقاد و اظهار نگرانی کرد و افزود:آزادی بیان نباید به ولنگاری تبدیل شود بخصوص در شبکه های اجتماعی چون تلگرام که امروزه نقش زیادی را در اطلاع رسانی ایفا می کنند.

وی تاکید کرد تخریب شرکتهای بیمه و اشخاص به اسم شفافیت اثر بخش نیست و شفافیت باید با اخلاق همراه باشد.

هیات مدیره حق ندارد تصمیمی برخلاف منافع شرکت اتخاذ کند

حجاریان موضوع حاکمیت شرکتی را یکی از نکات مهم در صنعت بیمه برشمرد و گفت:حاکمیت شرکتی رابطه بین سهامدار و مدیران شرکت را تنظیم می کند، سهامداران یک انتظاری از شرکت دارند و مدیران هم یک تکالیفی دارند، مدیران از نظر بیمه مرکزی مکلفند که تعهداتشان به جامعه را انجام دهند. در اثر فعالیت های شرکت، منابع و سودی ایجاد می شود، آیا این سود برای تعهدات آتی شرکت باید ذخیره شود یا باید در مجمع توزیع شود و به سهامدار بدهند؟ اینجا امکان تضاد منافع به وجود می آید، بعضا سهامداران به مدیران فشار می آورند که سود بیشتری بدهد، ذخایررا کم کند؛ دولت و بیمه مرکزی نیز حفظ ذخایر مکفی را خواستار هستنند.

وی افزود: رابطه بین سهامداران و مدیران شرکت، باید درست تنظیم شود. هیات مدیره و سهامداران باید بگونه ای انتخاب شوند که ترکیبشان سلامت کارکرد شرکت را تضمین کند. تصمیم به نفع خودشان نگیرند! تصمیم گیری با هیات مدیره است منتها حق ندارد تصمیمی بگیرد که ذخایرش کم باشد یا خسارت مردم را ندهد یا ریسک زیادی بردارد و صدور زیادی داشته باشد .

 

حجاریان به ترکیب مناسب هیات مدیره اشاره کرد و گفت: اگر شخصیت (حقیقی و یا حقوقی) 90 درصد یک شرکت را خرید و 5  عضو هیات مدیره منصوب به خود را تعیین کرد؛ این خطرناک نیست؟ ممکن است تصمیماتش به نفع خودشان باشد. اینجا، قانونگذار آمده گفته که یک نفر بیشتر از 20 درصد سهم نداشته باشد، اینکه بیشتر از 20 درصد سهم نداشته باشد، این به این معنا است که اعضای که در هیات مدیره می هستند، افراد مستقلی باشند، دیگر برای اینکه به نفع خودشان رای بدهند، نمی توانند تبانی نمی کنند.

وی تاکید کرد: درست است که هیات مدیره تصمیم گیرنده نهایی است اما حق ندارد تصمیمی بر خلاف منافع شرکت بگیرد .

به گفته وی مدیرعامل باید به گونه ای تصمیم بگیرد که ثابت بکند که بهترین تصمیم را برای شرکت گرفته و این ثابت کردن باید نزد هیات مدیره به تثبیت برسد.  

 

عملکرد صنعت بیمه در مواجه با حوادث بزرگ مورد توجه رسانه ها قرار گیرد

حجاریان عملکرد بیمه در حوادث بزرگ را به عنوان یک سوژه قابل توجه دانست و گفت: در این حوادث، رسانه ها باید موضوع را تا انتها پیگیری کنند. در مورد میزان خسارت، چرایی این میزان خسارت، حق بیمه اندک سوال کنند؟ و راهکارهای جلوگیری از این حوادث پرسش کنند.

وی افزود: بیمه باید از خسارت جلوگیری کند، یکی از مهمترین روش ها برای جلوگیری از خسارت شرایطی است که در بیمه نامه گنجانده می شود تا بیمه گذار جوانب احتیاط را رعایت کند و اگر با وجود رعایت  همه جوانب احتیاط، اتفاقی رخ داد، آنگاه به او خسارت تعلق می گیرد. و این باعث می شود که بیمه نامه جلوی ریسک را بگیرد .

 

خبرنگاران بیمه، خبرنگاران ریسک هستند

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه افزود: خبرنگاران بیمه باید خودشان را خبرنگاران ریسک بدانند، خبرنگار خطر و جلوگیری از خطر اجتماعی بدانید. در این حوزه باید یکسری فعالیت هایی بکنید که این هم  پیشنهاد من است .

حجاریان درباره شفافیت در صنعت بیمه گفت، قبل از ورود شبکه های اجتماعی و تلگرام بعنوان یک پایگاه خبری، اطلاعات از روزنامه ها  وخبرگزاری هاکسب می شد. اما با انتشار اخبار در تلگرام جو کمی تغییر کرد و امکان انتقال اطلاعات به صورت راحت تر، سهل تر  و البته شفاف تر به وجود آمد. اگر شرکتی می خواهد به خوبی معرفی شود می بایست در رسانه های مرجع، شفافیت داشته باشد و پاسخگوی رسانه ها باشد. نمی شود شرکتی بیمه ای در تلویزیون تبلیغ و مشتری جمع کند ولی از آن طرف در مقابل رسانه ها پاسخگو نباشد.

حجاریان در پاسخ به انتقادی مبنی بر عدم احساس نیاز مردم به استفاده از خدمات بیمه و بعضا کم اعتمادی آنها به این صنعت گفت: در بیمه بحث اعتماد خیلی مهم است. در بیمه اعتماد فروخته می شود و  اگر به صورت حرفه ای بخواهیم اعتماد را تعریف کنیم، اعتماد احتمال ادای تعهدات یک شرکت در آینده است.

 

صورت های مالی شفاف و کارکنان شرکت های  بیمه، دو رکن اعتمادساز برای مردم هستند

وی افزود: اگر شرکتی نتواند در آینده تعهداتش را ادا کند، قابل اعتماد نیست. شرکت ها باید قادر باشند به تعهداتشان پاسخگو باشند و اینها را می توان از روی صورت های مالی، آمارها و گزارشات شرکت ها محاسبه کرد.

مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه مدیران و کارشناسان یک شرکت بیمه را یکی از عوامل مهم اعتمادزا معرفی کرد وگفت: تعهد، تخصص و حرفه نیروی انسانی در شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. جمع منابع انسانی شرکت ها می تواند اعتماد را برای مردم به وجود بیاورد. بسیاری از بیمه گذاران، ریسک خود را بنا بر آشنایی خود با کارشناسی خاص نزد شرکتی بیمه می کنند و اگر آن کارشناس به شرکت دیگری برود می تواند پورتفوهایی را نیز با خود منتقل کند. کار کردن سالم، شفاف و با تعهد می تواند اعتماد را جلب و افزایش دهد.

به گزارش روابط عمومی انجمن حرفه ای صنعت بیمه  در پایان این جلسه از خبرنگاران برتر صنعت بیمه تجلیل شد.

در پایان این نشست از خانم ها لیلا اکبرپور از روزنامه دنیای اقتصاد، آزاده محسنی از پایگاه خبری ریسک نیوز، مریم کائید از پایگاه خبری رازپول و کبری صدقی از پایگاه خبر پولی-مالی، بعنوان خبرنگاران برتر، از طرف انجمن حرفه ای تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  36  =  39