وظیفه ذاتی صنعت بیمه به حاشیه رانده شده است!

تجارب یک مدیر عامل از نحوه تحقق سود آوری در یک شرکت بیمه اتکائی؛

سید مصطفی کیائی، مدیر عامل بیمه اتکائی امین، ضمن ارائه پیشنهاداتی به وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی بر ضرورت حاکمیت نگاه ریسک محور به جای تمرکز بر نرخ محوری و عطش کسب سهم بازار تاکید کرد و گفت: تفکر ریسک محور در بیمه اتکائی امین به رشد 49 درصدی سود منجر شده است. وی همچنین تصریح کرد: :با توجه به افزایش سرمایه گذاری ها در سهام شرکت به میزان 3.356.957 میلیون ریال ، شرکت بیمه اتکائی امین پتانسیل و امکان فروش سهم و شناسائی سود در شش ماهه دوم سال را دارا است.

به گزارش ریسک نیوز، سید مصطفی کیائی، مدیر عامل بیمه اتکائی امین، ضمن تشریح عملکرد شرکت متبوعش بر ضرورت توجه صنعت بیمه بر نگاه ریسک محوری تاکید کرد و گفت: متاسفانه تمرکز صنعت بیمه ایران بر نرخ محوری و رقابت بر سر کاهش نرخ فنی برای جذب پرتفوی و افزایش سهم بازار سبب شده، فنی بودن نرخ حق بیمه ها زیر سوال رود و این امر ارزیابی ریسک که وظیفه ذاتی صنعت بیمه است را به حاشیه برده است.

کنترل رشد پرتفوی همگام با افزایش سودآوری

وی به ظرفیت مجاز قبولی اتکائی2.143میلیارد ریالی شرکت بیمه اتکائی امین اشاره کرد و گفت:در وضعیت فعلی به دلیل حذف تعرفه ها و حاکمیت دیدگاه نرخ محور در بازار بیمه و رقابت شرکتهای بیمه مستقیم روی نرخ و کاهش مستمر ان،بسیاری از ریسکهای تحت پوشش براساس نرخ و شرایطی بیمه می شود که فاقد حداقل منطق ارزیابی ریسک و تجزیه و تحلیل ان است، بدین سبب بیمه اتکائی امین  به دلیل تعهد در قبال سهامداران و التزام به رعایت ضوابط و موازین فنی قبولی ریسک ناگزیر است از مشارکت در تامین پوشش تعدادی از ریسک های پیشنهادی امتناع یا میزان قبولی خود را در حداقل ممکن قرار دهد.

به گفته مدیر عامل بیمه اتکائی امین  این استراتژی، به کنترل رشد پرتفوی و در عوض افزایش سوداوری شرکت منجر شده است.

مدیر عامل بیمه اتکائی امین اظهار داشت: سود بیمه اتکایی امین در پایان 6 ماهه منتهی به 29 اسفند ماه با 49درصد رشد به میزان 47 درصد سرمایه ثبت شده است.

 

سرمایه های ناچیز بیمه گران اتکائی در ایران

کیائی در مورد سرمایه شرکت بیمه متبوعش عنوان کرد:بیمه اتکائی امین با سرمایه 46 میلیون دلاری اغاز بکار کرد،در حال حاضر با توجه به نرخ دلار سرمایه شرکت حدود 20 میلیون دلار است که طبق برنامه زمان بندی در نظر داریم سرمایه شرکت به 800 میلیارد تومان افزایش یابد.

وی البته بر این نکته تاکید کرد که این رقم قطعا سرمایه بالایی برای عملیات اتکایی به شمار نمی‌رود.

به گفته وی سرمایه شرکتهای بیمه اتکائی در دنیا بسیار بالاست زیرا بیمه گران اتکائی بر اساس ماهیت وجودی خویش باید ریسک شرکتهای بیمه مستقیم را پوشش دهند در این راستا یک شرکت بیمه اتکائی باید سرمایه قابل قبولی داشته باشد تا بتواند پاسخگوی تعهدات باشد.

کیایی  با تاکید بر ناچیز بودن سرمایه 400 میلیارد تومانی جهت تاسیس شرکتهای بیمه اتکائی در ایران گفت: تاسیس شرکتهای اتکائی کوچک با سرمایه پایین نقش موثری در پوشش ریسکهای بزرگ نخواهد داشت چرا که تجربه دنیا این را به اثبات رسانده است در این راستا می توان از تجربه کشورهائی مانند هند و ترکیه استفاده کرد به عنوان مثال شرکت جی آی سی در هند  با سرمایه بالا و هدایت دولت ایجاد شد و سپس با مدیرت بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه داد.

به گفته وی با تاسیس یک شرکت بزرگ اتکائی امکان تبادل ریسک یا خارج نیز مهیا خواهد شد.

وی گفت: اگر مراودات بانکی درست شود، می‌توان با شرکت جی آی سی هند همکاری اتکایی در زمینه قبول و واگذاری اتکایی داشته باشیم.

یک پیشنهاد به بیمه مرکزی

کیائی متذکر شد: یکی از بزرگترین ریسکهائی که صنعت بیمه ایران و چه بسا اقتصاد کل کشور را تهدید می کند نگهداشت ریسک داخل کشور است که در حال حاضر به دلیل تحریم ها امکان تبادل ریسک وجود ندارد این در حالی است که هنر بیمه اتکائی هم واگذاری و هم قبولی ریسک است.

مدیرعامل یک شرکت بیمه اتکایی گفت: بعد از جنگ روسیه و اوکراین کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه بهترین فرصت برای استفاده از بازار بیمه اتکایی ایران پیدا کرده‌اند.

کارشناس صنعت بیمه اظهار داشت: در روسیه شرکت RNRC کار بیمه اتکایی انجام می‌دهد و خدمات بیمه اتکایی به روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع آسیای میانه ارائه می‌کند، اما الان که روسیه درگیر جنگ شده است، کشورهای مشترک‌المنافع تمایل همکاری با شرکت‌های بیمه اتکایی ایران پیدا کرده‌اند و این بهترین فرصت برای ما است که بتوانیم خدمات اتکایی به کشورهای آسیای میانه ارائه کنیم.

کیایی گفت:‌ بعد از تحولات اکراین و روسیه نامه‌ای به بیمه مرکزی نوشتیم که اگر دولت پشتیبانی کند، می‌توانیم به جای شرکت روسیه‌ای، خدمات بیمه اتکایی به کشورهای مشترک المنافع ارائه کنیم.

رشد صنعت بیمه ناشی از تورم

مدیر عامل بیمه اتکائی امین در ادامه با تاکید بر اینکه رشد واقعی در صنعت بیمه محقق نشده است، گفـت: اگر حق بیمه‌ها را نسبت به 10 سال پیش مقایسه کنیم به دلیل تداوم تورم حق بیمه‌ها کمتر از 10 سال قبل است، چون نرخ دلار بالا رفته و رشد واقعی در صنعت بیمه اتفاق نیفتاده، بلکه تورم و افزایش نرخ دلار، ارزش شرکت‌های بیمه‌ای را بالا برده است.

اهمیت سرمایه گذاری در صنعت بیمه

کیائی به اهمیت روند سرمایه گذاری در شرکتهای بیمه اشاره کرد و گفت:درامد سرمایه گذاری شرکت بیمه اتکائی امین در دوره شش ماهه منتهی به 29 اسفند 1400 مبلغ 870.299 میلیون ریال می باشد که تنها 88.426 میلیون ریال آن مربوط به سود حاصل از فروش سرمایه گذاری های شرکت است.

وی تصریح کرد:با توجه به افزایش سرمایه گذاری ها در سهام شرکت به میزان 3.356.957 میلیون ریال ، شرکت بیمه اتکائی امین پتانسیل و امکان فروش سهم و شناسائی سود در شش ماهه دوم سال را دارا است.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین تأکید کرد: سودهای سهامداران خصوصی را از طریق سجام بلافاصله پرداخت می‌کنیم. مثلاً سال گذشته بعد از مجمع 15 روز طول کشید تا سود سهامداران را پرداخت کردیم حتی سود صندوق‌ها را هم همان موقع پرداخت کردیم.

یک پیشنهاد در خصوص شرکت بیمه اتکائی ایشین ری

سید مصطفی کیائی، مدیر عامل بیمه اتکائی امین با بیان یک پیشنهاد به دولت گفت: از انجا که سهم دولت ایران در شرکت بیمه اتکایی ایشین ری 35 درصد است و دو عضو هیأت مدیره دارد در این راستا نامه‌ای به وزیر اقتصاد فعلی و پیشین ارسال کردیم مبنی بر اینکه حاضریم قسمتی از سرمایه دولت در آن شرکت را خریداری و بواسطه تجربه بین‌المللی خود، آن را به عهده بگیریم و بتوانیم در کشورهای جنوب شرق آسیا خدمات اتکایی در بخش قبولی و واگذاری ارائه کنیم.

اهمیت ذخیره خسارت معوق در پشتوانه مالی شرکتها

کیائی در ادامه تشریح عملکرد شرکت بیمه اتکائی امین گفت: با توجه به افزایش خسارت های صنعت بیمه و به منظور برخورداری از پشتوانه ذخائر شرکت بیمه اتکائی امین در دوره مالی شش ماهه منتهی به 29 شهریور 1400 ، ذخیره خسارتهای معوق را با در نظر گرفتن IBNRبه میزان 30 درصد ،ذخائر خسارت معوق خود را محاسبه کرده است.

به گفته وی ذخیره خسارت معوق بیش از سه برابر حق بیمه قبولی شرکت است که نشانگر برخورداری شرکت از پشتوانه ذخائر خسارت است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×    =  6