تأثیر تعرفه های تشخیصی درمانی 1401 بر وضعیت درمان+نمودار/ مجتبی عابد

ا افزایش پرداخت مستقیم از جیب مردم نیز می­توان نتیجه گرفت که افزایش تعرفه‌های درمانی در سال ۱۴۰۱ میزان فقر را در کشور گسترش خواهد داد./فزایش تعرفه‌های درمان بواسطه ریزش بیمه­ گذاران سازمانی و مشکلات مالی سازمان­های بیمه ­گر چالش عمده­ای برای شرکت‌های بیمه تکمیلی به شمار خواهد رفت./بطور میانگین تعرفه‌های سال 1401 نسبت به سال پایه 1396، با رشد 293 درصدی مواجه بوده است.

ریسک نیوز: بر اساس آخرین اطلاعات موجود، میزان پرداخت مستقیم از جیب مردم در بخش سلامت در سال 1398 به 5/39 درصد رسیده است. هر سال بیش از ۶۰۰ هزار نفر به علت هزینه‌های کمرشکن سلامت ناشی از قیمت بالای خدمات درمانی دچار فقر می‌شوند. بیمه­ های درمانی پایه امکان پوشش کامل افزایش تعرفه ­ها را نخواهند داشت. با افزایش پرداخت مستقیم از جیب مردم نیز می­توان نتیجه گرفت که افزایش تعرفه‌های درمانی در سال ۱۴۰۱ میزان فقر را در کشور گسترش خواهد داد. در نتیجه بسیاری از بیماران به دلیل هزینه‌های سنگین، از اقدام برای درمان خود انصراف داده و تا حد امکان دارو و درمان را از سبد هزینه‌های خود حذف خواهند کرد. بیمه­ های خصوصی نیز وادار به محدود نمودن پوشش­های بیمه­ ای یا افزایش حق بیمه ­ها برای پوشش هزینه­ ها بوده که این امر می­تواند در نهایت منجر به خارج شدن جمعیت کشور از طرح­های بیمه خصوصی گردد. افزایش تعرفه‌های درمان بواسطه ریزش بیمه­ گذاران سازمانی و مشکلات مالی سازمان­های بیمه ­گر چالش عمده­ای برای شرکت‌های بیمه تکمیلی به شمار خواهد رفت. پر واضح است با افزایش تعرفه ­ها و خروج بخشی از بیمه‌شدگان با ریسک کمتر، ضریب خسارت شرکت­های بیمه در حوزه درمان به طور فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت.

آمار کلی رشته درمان

طبق گزارش سالنامه آماری 1400 بیمه مرکزی، بیمه‌های درمان در سال 1399 مبلغ 154،762 میلیارد ریال حق بیمه عایدی و 126،303 میلیارد ریال خسارت پرداختی داشته ­اند. در این سال بیمه درمان در کشور همچنان ضریب خسارت بالای ۸۰ درصد را شاهد بود و رقم 6/81 درصد نشان از عملکرد نه‌چندان موفق این رشته از بیمه دارد. البته ضریب خسارت بیمه درمان در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش داشته است؛ چراکه در سال ۱۳۹۸ ضریب خسارت بیمه درمان در کشور 4/85 بود و در سال ۱۳۹۷ رقمی حدود 8/98 درصد بوده است.

ترکیب خسارت در بیمه درمان در صنعت بیمه (چند شرکت بیمه بزرگ)

از نظر سهم هزینه در بیمه درمان در چند شرکت بیمه بزرگ کشور، در سال 1400، موارد بستری حدود 45 درصد از هزینه­ ها را به خود اختصاص داده ­اند. هزینه ­های بیمارستانی با 36%، دارو و ملزومات دارویی با 15% و خدمات آزمایشگاهی با 9% به ترتیب بیشتری سهم خسارت را تشکیل داده­اند.

تحلیل افزایش تعرفه

بطور میانگین تعرفه‌های سال 1401 نسبت به سال پایه 1396، با رشد 293 درصدی مواجه بوده است.

در سال جاری، میانگین هزینه خدمات بستری در بخش دولتی با رشد 30 درصدی و بخش خصوصی با رشد 38 درصدی روبرو بوده است. ضریب کای حرفه‌ای و فنی خدمات با بیشترین درصد افزایش در هر دو بخش خصوصی و دولتی همراه بوده که از آن میان، ضریب کای حرفه‌ای خدمات بدون علامت در بخش دولتی با 55 درصد و ضریب کای فنی خدمات کدهای 1 تا 7 و خدمات بدون علامت در بخش خصوصی با 46 درصد افزایش در صدر عنوان خدمات افزایش یافته بخش بستری قرار داشته‌اند.

در سال 1401 تعرفه‌های خدمات سرپایی در بخش خصوصی بطور میانگین با 31% و بخش دولتی بطور میانگین با 21% افزایش همراه بوده است.

در سال 1401 تعرفه‌های خدمات ویزیت در بخش خصوصی بطور میانگین با 30% و بخش دولتی بطور میانگین با 20% افزایش همراه بوده است. ویزیت پزشک و دندان‌پزشک عمومی با 31% افزایش در بخش خصوصی نسبت به سایر انواع خدمات ویزیت درصد رشد بیشتری داشته است.

 

تهیه و تنظیم: مجتبی عابد، مدیریت بیمه های درمان  بیمه دی،دکتری آکچویری دانشگاه شهید بهشتی

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  +  1  =