انحصار آمیتیس،اصلاحات در کسب و کارهای بیمه ای را دچار چالش می کند / ناظر یا مجری؟

مدیر عامل ازکی:

 مدیر عامل ازکی در ادامه در خصوص چگونگی این انحصار در فضای اینشورتکی صنعت بیمه گفت:این سوییچ به‌ دو دلیل می‌تواند باعث انحصار بشود. اول اینکه بیمه مرکزی یک الزام قانونی برای استفاده از این ابزار تعریف کرده است. یعنی می‌گوید هیچ شرکت استارت‌آپی حق اینکه خودش به‌طور مستقیم با شرکت‌های بیمه ارتباط داشته باشد را ندارد. منطق این محدودیت برای خود من روشن نیست. همین حالا کارگزارهای بیمه آفلان به‌‌صورت مستقیم با شرکت‌های بیمه کار می‌کنند و بیمه مرکزی با کنترل شرکت‌های بیمه عملا فعالیت‌های مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها ازجمله همین کارگزاری‌ها و نمایندگی‌ها را هم کنترل می‌کند.به گفته وی به‌شدت نیاز داریم با تشکیل کارگروه از افراد متخصص جدید و آشنا به فضای کاری آنلاین بیمه سوتفاهم‌های به‌وجود آمده برطرف شود و به زبان مشترک برسیم.

به گزارش ریسک نیوز ، انجمن فین‌تک ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ایجاد یک شرکت خصوصی توسط بیمه مرکزی برای تجمیع تراکنش‌های مالی و کنترل خریدوفروش بیمه به صورت آنلاین هشدار داد.انجمن فین‌تک ضمن اعتراض شدید به انجام این‌گونه اقدامات سلیقهای و غیر‌اصولی توسط نهاد ناظر صنعت بیمه، آن هم در سالی که به نام نوآوری و دانشبنیانی مزین شده است، از این نهاد و سایر نهادهای بالادستی از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد و فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی (با توجه به شائبه‌های موجود درباره تجمیع کل تراکنش‌های مالی تمام بازار بیمه در یک شرکت خصوصی) درخواست میکند که برای توقف فوری توسعه این سامانه، ضمن تشکیل یک کارگروه با حضور تمامی ذی‌نفعان و کارشناسان خبره، اقدام به اصلاح روند فوق کنند.

ریسک نیوز در این زمینه با حامد ولی پور گفتگوئی انجام داده است.

حامد ولی پور در خصوص اینکه آیا در ارتباط با نحوه فعالیت این سوئیچ با استارت اپها مذاکره ای از قبل صورت گرفته است، گفت : ابتدا یک‌سری مذاکرات کوتاه دراین باره انجام شده است. اما اینگونه نبود که در فاز توسعه و برزگ‌شدن آمیتیس نیازهای ما دیده شود. حتی فکر نمی‌کنم درباره فضای عملیاتی در مذاکرات هم به یک‌سری اشتراکات برسیم.

به گفته مدیر عامل ازکی  ساختاری که در حال طراحی‌است به‌اندازه‌ای پیچیده است و محصول نهایی بزرگ است که واقعا نمی‌دانم چگونه می‌توان نیازمندی‌های ما هم در آن دیده شود. یا دست‌کم اصلا کار ساده و راحتی نخواهد بود. البته آن‌طور هم نیست که نیازمندی‌های ما کاملا نادیده گرفته شده باشد. چندین بار هم برای بهبود شرایط با بیمه  مرکزی درخواست‌هایمان را مطرح کرده‌ایم ولی خیلی پاسخ روشنی به ما داده نشده است.

به گفته وی این امر اهمیت دارد که  اگر قرار است فضای بیمه‌ای کشور در حوزه آنلاین و استارت‌اپ‌ها به این سمت برود حتما نشست‌های تخصصی با حضور کارگروه‌های مختلف از اهالی فن برگزار شود. باید در چنین کاری خودمان را متعهد بدانیم که دنبال کار درست باشیم و به دغدغه‌های و نگرانی‌های تمامی اصناف و حوزه‌های کاری مربوطه پاسخ بدهیم.

 

ولی پور در ادامه  با اشاره به فضای فعالیت کسب و کارهای استارت اپی در صنعت بانکی در مقایسه با بیمه اذعان داشت:در فضای بانکی یا هر فضای دیگری یک موضوع بسیار مهم است و باید نقش نظارت بسیار جدی گرفته شود. ما معتقدیم که در چنین حوزه‌هایی نهاد نظارتی باید ورود کند و نقش تنظیم‌گری را برعهده بگیرد. این موضوعی است که اصلا ما هم به آن نیاز داریم.

به گفته وی برای اینکه تنظیم‌گری مطلوب  در بازاری که حضور داریم اتفاق بیفتد به نظارت‌گری بهینه نیاز داریم. درواقع نهاد ناظر چه بانک مرکزی و چه  بیمه مرکزی، باید نقش خودش را به‌درستی تعریف کند و اتفاقا حضور فعال هم داشته باشد.

مدیر عامل ازکی گفت:اشکال اینجاست که ما نقش نظارتی را درفضای اجرایی تعریف کرده‌ایم. اینکه به بهانه نظارت وارد فضای اجرایی می‌شویم و در لایه‌های کسب‌وکار‌ی شرکت‌های دیگر ورود می‌کنیم باید خط قرمز در استراتژی‌های نظارتی باشد. قطعا راهکار‌های فنی مختلفی وجود دارد که بتوان مدل‌های نظارتی دقیق ایجاد کرد و با آن‌ها اقدامات نظارتی لازم را انجام بدهیم ولی در مسیر حرکت و توسعه شرکت‌هایی که دارند به‌صورت نوآورانه فعالیت می‌کنند، قرار نگیریم.

وی افزود: به‌زبان ساده، به‌جای اینکه بحث نطارتی را مثل یک در تعریف کنیم که الزاما هرکسی از این در عبور کرد باید توسط ما کنترل شود، می‌توان یک سازوکار ایجاد کرد که به‌عنوان یک مشاهده‌گر بالای سر فعالیت این کسب‌وکارها عمل کنیم. یعنی نقاط مهمی که در فعالیت‌های این شرکت‌ها مهم است را مشخص کنیم و تحت نظارت بگیریم. اگر هم زمانی مورد و اشکالی دیده شد دیگر نهاد نظارتی به‌اندازه کافی ابزارهای قانونی در اخیتار دارد که به موضوع ورود کند.

 

مدیر عامل ازکی در ادامه در خصوص چگونگی این انحصار در فضای اینشورتکی صنعت بیمه گفت:این سوییچ به‌ دو دلیل می‌تواند باعث انحصار بشود. اول اینکه بیمه مرکزی یک الزام قانونی برای استفاده از این ابزار تعریف کرده است. یعنی می‌گوید هیچ شرکت استارت‌آپی حق اینکه خودش به‌طور مستقیم با شرکت‌های بیمه ارتباط داشته باشد را ندارد. منطق این محدودیت برای خود من روشن نیست. همین حالا کارگزارهای بیمه آفلان به‌‌صورت مستقیم با شرکت‌های بیمه کار می‌کنند و بیمه مرکزی با کنترل شرکت‌های بیمه عملا فعالیت‌های مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها ازجمله همین کارگزاری‌ها و نمایندگی‌ها را هم کنترل می‌کند.

ولی پور متذکر شد:نمی‌دانم چرا درباره فعالیت‌های آنلاین بیمه‌ای اصرار وجود دارد که باید حتما از طریق سوییچ بیمه مرکزی عبور کند و هیچ‌کس حق ندارد از کانال دیگری با شرکت‌های بیمه همکاری کند. وقتی لایه اجرایی و درآمدی ماجرا را درنظر بگیریم این انحصار واقعا مشکل‌ساز خواهد شد. از این‌ها مهمتر اینکه وقتی این سوییچ نظارتی وارد لایه‌های کسب‌وکاری شرکت‌های مربوطه بشود، هزینه این سوییچ به‌اندازه‌ای بالا می‌رود که دیگر نقطه بازگشتی در کار نخواهد بود. یعنی اگر زمانی بخواهیم روال کار را اصلاح کنیم همین انحصار مانع خواهد بود.

مدیر عامل ازکی ضمن ارائه پیشنهاد جهت حل این چالش عنوان کرد: اول اینکه فضای همکاری بیمه‌ مرکزی را توام با حسن نیت می‌دانیم. باور خود من این است که این سازمان فقط می‌خواهد نقش تنظیم‌گری و نظارت خودش را ایفا بکند. منتها ادبیات و فضای فکری ما با بیمه مرکزی مشترک نیست. دلیل این اختلاف هم این است که دوستان بیمه مرکزی تا امروز بیشتر با فضای سنتی صنعت بیمه سروکار داشتند و امروز بازار بیمه وارد حوزه‌های جدید و تازه‌ای شده است. یعنی یک ماهیت نو برای صنعت بیمه را شاهد هستیم که ملزومات خاص خودش را برای نظارت و تنظیم‌گری نیاز دارد. دیگر نمی‌توانیم با همان آن قوانین و رویکردهای قبلی که با آن‌ها بر صنعت بیمه نظارت می‌کردیم کار تنظیم‌گری برای عرصه‌های مدرن بازار بیمه را هم انجام بدهیم.

مدیر عامل ازکی افزود:متاسفانه با وجود حسن نییت دو طرف بعد از سال‌ها مذاکره با بیمه مرکزی هنوز به یک زبان مشترک نرسیده‌ایم. قبول هم داریم که عوض کردن این ساختاری که سال‌های شکل‌گرفته  هم سخت است و هم پیچیده. راه درست این است که کارگره از فعالان مختلف صنعت بیمه چه سنتی و چه مدرن تشکیل بدهیم. افرادی که می‌دانند نیازها و چالش‌های بازارهای مدرن بیمه و حوزه آنلاین این صنعت چیست و می‌توانند حتی در نظارت بهتر به بیمه مرکزی کمک کنند.

به گفته وی به‌شدت نیاز داریم با تشکیل کارگروه از افراد متخصص تازه و آشنا به فضای کاری آنلاین بیمه سوتفاهم‌های به‌وجود آمده برطرف شود و به زبان مشترک برسیم. ادامه کار با روش فعلی و بدون اضافه کردن دانش لازم برای تنظیم‌گری فضای آنلاین بیمه نتیجه‌ درستی نخواهد داشت.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

36  −    =  35