اشتباهات تاکتیکی مدیران بیمه ای در مهاجرت های نرم افزاری

نیکو گفتار کارشناس صنعت بیمه و فناوری تصریح کرد:

نیکوگفتار در خصوص اشتباه تاکیتیکی برخی شرکتها که تصور می کنند، نرم افزار منجر به کسب پرتفوی می شود، گفت: بعضی شرکتهای بیمه چون دغدغه پرتفوی دارند، تصور می کنند اگر از یک نرم افزار به دیگری مهاجرت کنند در پرتفوی آوری نقش دارد./ وی همچنین با تاکید بر ضرورت شفاف شدن انتظارات فی مابین شرکتهای بیمه و شرکتهای ارائه دهنده خدمات آی تی گفت: در همین زمینه با توجه به تجربه ای که داشتم داتین و حکمت صبا به زبان مشترک رسیده اند و انتظارات مشخصی از یکدیگر دارند.

به گزارش ریسک نیوز مصطفی نیکو گفتار مدیر سابق فناوری اطلاعات و تحقیق و توسعه بیمه حکمت صبا که اکنون به بیمه آسماری پیوسته است در گفتگو با ریسک نیوز ضمن برشمردن چالش توسعه فناوری در صنعت بیمه ایران از منظر درون شرکتی و از منظر شرکتهای ارائه  دهنده خدمات گفت:یکی از چالش هائی که برای ضعف توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه مورد اشاره قرار می گیرد میزان سرمایه گذاری  شرکتهای بیمه در این حوزه است اما نکته ای که از نظرها معمولا پنهان می ماند این است که رقم و آمار سرمایه گذاری ها در حوزه آی تی به راحتی از صورتهای مالی مشخص نمی شود و اینجاست که امکان سنجش این حوزه به سختی مهیاست.

نیکوگفتار در پاسخ بدین سوال که آیا از روی صورت‌های مالی امکان تشخیص میزان سرمایه‌گذاری فراهم است به نکته ای جالب اشاره کرد و اذعان داشت:می توان شاخص های مالی را استخراج کرد اما نکته مهم آن است که سرمایه‌گذاری ریالی هم شاید بعضی مواقع گمراه کننده باشد. مثلا شرکتی در حوزه سخت‌افزار و دیتاسنتر با عددهای بزرگ سرمایه‌گذاری کرده اما به دلیل افزایش شدید نرخ ارز امکان ارزیابی دقیق نیست از طرفی برخی شرکتهای بیمه  نرم‌افزار خارجی با هزینه بالا خریداری کردند ولی خروجی مورد انتظار را نداشته است.

وی در ادامه به چالش های فناوری در صنعت بیمه از منظر شرکتهای ارائه دهنده خدمات آی تی اشاره کرد و گفت:اساسا مدیران فناوری اطلاعات شرکتهای بیمه به دلیل اعتماد و آشنائی با شرکتهای ارائه خدمت الکترونیک بیشتر به یک مرکز که محصول مشابهی را یرای شرکت بیمه ی دیگر تولید کرده مراجعه می کنند که این امر سبب می شود آن مرکز همان کار قبلی که برای شرکت A کرده، برای شرکت B‌ و برای شرکت C هم انجام دهد و توسعه و نوآوری آنچنانی اتفاق نیفتد.

نیکوگفتار در پاسخ بدین سوال که سهم نهاد ناظر چقدر است و آیا برخی سیاستهای نظارتی در حوزه آی تی جنبه دخالت دارند، گفت: این‌که نهاد ناظر یکسری تکالیف در حوزه فناوری را ابلاغ می کند ، شاید از نظر برخی کمک‌کننده یا تسهیل‌گر نباشد، ولی به اعتقاد من بسیاری از این تکالیف لازم و ضروری است چرا که برخی شرکتهای بیمه آنچنان دچار روزمرگی و پرداختن به اقدامات دیگر هستند که از اجرای برخی از ضروری ترین موارد در حوزه آی تی غافل می شوند و این دست اقدامات تکلیفی نهاد ناظر کمک می کند که شرکتها به این مقوله بپردازند ضمن اینکه اساسا بعضی مدیران کلیدی شرکتهای بیمه ،  آی تی را در اولویت قرار نمی دهند در این راستا تکالیف نظارتی سبب تسهیل گری می شود.

این کارشناس صنعت بیمه و فناوری در ادامه در خصوص ضرورت اشراف اعضا هیات مدیره و مدیران کلیدی شرکتهای بیمه به آی تی گفت: از آنجائیکه اکثر اقدامات در حوزه آی تی مستلزم تصویب بودجه های قابل توجهی می باشد، اگر یکی از اعضای هیات مدیره بر حوزه فناوری اشراف داشته باشد، شاید اعضاء دیگر خیلی راحت تر بتوانند تصمیم‌گیری کنند تا این‌که مدیر IT مجبور باشد به تنهایی مدیران کلیدی را به تصمیمات فناورانه مجاب کند.

نیکوگفتار در خصوص شاخص های تحول دیجیتال گفت:در سالهای اخیر صنعت بیمه ایران از روش های سنتی و کاغذی به سوی مکانیزه و الکترونیکی تمایل پیدا کرده است ولی قطعا این کارکرد تحول دیجیتال به معنای واقعی نیست.

وی افزود: به طور نمونه شرکت آمازون برای تحول دیجیتال صرفا به ایجاد یک فروشگاه آنلاین و جمع کردن فروشگاه‌های سنتی و چرخ دستی ها فکر نکرد و تصمیم گرفت محیط کسل کننده فروشگاه فیزیکی را به محیطی جذاب و مدرن و با کاربری آسان و با تجربه لذت بخش تبدیل کند که به راحتی بتوان حتی ساده تر از خرید اینترنتی، خرید خود را انجام داد. چرا که  بسیاری از افراد حس و تجربه در فروشگاه قدم زدن و خرید در فروشگاه را دوست دارند و خرید اینترنتی را ممکن است انجام ندهند و بنابراین حتی درصدی از افرادی که خرید اینترنتی انجام می‌دادند، طبق مطالعات به خرید از این فروشگاه ها روی آوردند .

این کارشناس صنعت بیمه و فناوری تاکید کرد:همیشه تحول دیجیتال با فروش الکترونیک یکسان انگاشته می شود در حالیکه خدمات بیمه‌ای فقط فروش نیست، به عبارتی تجربه مشتری در خدمات بیمه فقط محدود به مقایسه قیمت و خرید نیست بلکه از قبل از فروش و با بازار یابی و مشاوره و ارزیابی ریسک آغاز و تا پرداخت خسارت احتمالی و حتی پس از پایان مدت اعتبار بیمه نامه، خدمات پس از فروش ادامه می یابد و این موضوع یک زنجیره است،در واقع تحول دیجیتال، تحول در تمامی این زنجیره‌های خلق ارزش است.

نیکوگفتار در پاسخ بدین سوال که  قوانین موجود در صنعت بیمه چقدر تسهیل‌گر است وآیا نیاز به آیین‌نامه مجزا برای فناوری اطلاعات هست،گفت:بودن آیین نامه فناوری اطلاعات لازم است، ولی کافی نیست؛ به نظر من آیین‌نامه‌‌داشتن، استاندارد داشتن، بخشنامه ‌داشتن و همه این‌ها لازم است، ولی کافی نیست. به عبارتی اول راه است.

وی معتقد است، در IT با توجه به رشد و تغییراتی که دارد، یک آیین‌نامه ایستا کارگشا نخواهد بود، ممکن است این آیین‌نامه مدت کمی پس از تصویب، نیاز به اصلاح داشته باشد.

این کارشناس صنعت بیمه و فناوری در خصوص ضرورت استانداردسازی در صنعت بیمه گفت:از آنجا که اغلب بیمه‌ها را با بانک مقایسه می‌کنند، مثالی می‌گویم؛ زمانی با کارت بانکی‌ فقط از همان بانک خودتان می‌توانستید پول بگیرید، الان با همان کارت می‌توانید از هر بانکی پول بگیرید. لازمه این اقدام نوعی استانداردسازی است که در صنعت بانکی اتفاق افتاده است ،شاید ساده ترین مثال در حوزه بیمه این باشد که یک پنجره واحد در رشته درمان به صورتی استاندارد شود که بیمه شدگان درمان دغدغه استعلام و معرفی نامه از مراکز درمانی و شرکتهای بیمه مختلف را نداشته باشند .

نیکو گفتار در ادامه با ارزیابی شرکتهای ارائه‌دهنده خدمات IT در صنعت بیمه با بیان اینکه رقابت در حوزه آی تی مطلوب است به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: اگرچه رقابت بسیار جذاب است اما بعضا برخی شرکتهای تازه وارد با اسم انحصار شکنی عملا به دنبال ایجاد انحصار برای خود هستند، مثلا به شرکت بیمه X می گوید کار خود را مونوپول به شرکت ما واگذار کنید که ما انحصار شرکت های قبلی را بشکنیم، یعنی منحصرا دسترسی بدهید؛ این در حالی است که عملا خود این شرکت هم انحصارطلبی می‌کند. به هر حال شرکتهای ارائه دهنده خدمات، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون دارند از منافع سرمایه گذاری های گذشته بهره مند می شوند. از شرکت‌های بیمه؛ هزینه توسعه و پشتیبانی می‌گیرند و شرکت خود را گسترش میدهند. اگر واقعا کسی این ادعا را دارد که می‌تواند این کار را انجام دهد، مطمئنم شرکت‌های بیمه‌گر هم استقبال می‌کنند به شرط آنکه راهکار جدیدی با مزیت رقابتی ارائه شود.

وی در خصوص تجربه اش در بیمه حکمت صبا و میزان رضایت از نرم افزار شرکت داتین گفت: تجربه من نشان می دهد، هیچ موقع رضایت مطلق در هیچ نرم‌افزاری وجود ندارد و شما نرم‌افزارهای مایکروسافت را هم استفاده کنید، ممکن است به خطاهایی برخورد کنید، ولی در خصوص سیستم داتین باید اذعان کنم که  به نسبت حدود سه سال قبل خیلی تغییر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه سیستم داتین را با خودش مقایسه می کنم نه با سیستم های دیگر، با بیان اینکه به نسبت چند سال قبل بهتر شده ،گفت: البته این نظر را صرفا از دیدگاه خود نمی گویم بلکه من  که به عنوان مدیر IT این شرکت بیمه فعالیت داشتم، غالب درخواست‌هایی که به شرکت نرم‌افزاری می‌گویم، درخواست‌های واحدهای دیگر است و شاید بخش کوچکی الزامات حوزه فناوری اطلاعات بیمه مرکزی یا نهادهای بالادستی‌ باشد به عبارتی 99 درصد، درخواست هایی است که در حوزه‌های فنی، مالی، اکچوئری و… وجود دارد.در این راستا تجربه های من نشان می دهد ،واحدهای مختلف بیمه حکمت صبا از خدمت رسانی  داتین رضایت نسبی دارند.

وی با بیان اینکه بیمه حکمت صبا و داتین به یک زبان مشترک رسیده اند، افزود: البته در بعضی موضوعات هنوز هم  چالش و اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد و در بسیاری موارد هم  یک زبان مشترک حاصل شده به عبارتی شناخت نسبی و مطلوبی بین دو طرف در خصوص درخواست و انتظارات ایجاد شده است.

نیکوگفتار در خصوص اشتباه تاکیتیکی برخی شرکتها که تصور می کنند، نرم افزار منجر به کسب پرتفوی می شود، گفت: بعضی شرکتهای بیمه چون دغدغه پرتفوی دارند، تصور می کنند اگر از یک نرم افزار به دیگری مهاجرت کنند در پرتفوی آوری نقش دارد.از آنجائیکه در گزارش های صنعت بیمه بیشتر تمرکز بر حق بیمه تولیدی است، اغلب وب سرویس هائی که به CORE شرکت های بیمه اضافه شده در حوزه صدور بوده، ولی در بحث خسارت هم اگر سامانه های بیمه گری بتوانند به نرم‌افزارهای جانبی که در حوزه صدور خسارت کار می‌کند، اتصال پیدا کند به نظر من اتفاق خوبی است . باید از کُر این توقع را داشت، نه توقع این‌که خودش فروش آنلاین داشته باشد. مهم این است که بتواند API یا وب‌سرویس های صدور و خسارت را به موقع و به درستی ارائه کند.

وی تاکید کرد: برنامه های آی تی در هر شرکتی در اکوسیستم کلان آن شرکت معنا پیدا می کند. از واحد های  فروش و بازاریابی و فنی گرفته تا شعب و نمایندگان، تا موقعی که این پازل ترکیبش درست نباشد، به نتیجه نمی‌رسد و زنجیره خدمات باید در کل این اکوسیستم جریان یابد و آی تی می تواند حلقه اتصال این زنجیره باشد.

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×  6  =