تخلف آشکار یک استارت آپ با واکنش نهاد نظارتی روبرو شد // به نام استارت آپ به کام نماینده بیمه!

بررسی های ریسک نیوز در خصوص نحوه فعالیت یک استارت آپ که بعضا با تبلیغات قابل توجهی نیز همراه بود، پرده از یک تخلف آشکار برداشت که پیگیری ها نشان می دهد نهاد نظارتی بدین موضوع ورود پیدا کرده است.

به گزارش ریسک نیوز، شواهد و مستندات حاکی از این است، استارت آپ بیمیک در حالی به فعالیت می پردازد که کلیه مستندات اعم از نماد اعتماد ، مجوز سایت ، مجوز تاسیس شرکتی با مسوولیت محدود و پورتال استعلام از بیمه مرکزی حاکی از آن است که این استارت آپ با نام و آدرس پستی نماینده فعال شرکت بیمه … ثبت شده است.

این استنادات این سوال را ایجاد می کرد که آیا یک نماینده بیمه می تواند مثل کارگزاری عمل نماید و برای همه شرکت های بیمه در وب سایتی با نام استارت آپ بعد اخذ نماد اعتماد بیمه بفروشد و با یک شرکت بیمه ای دیگر  بنام استارتاپ با ماهیت شرکت مسئوليت محدود با سرمایه ثبتی 100 هزارتومانی با عنوان مدیر عامل و رییس هیات مدیره قرارداد امضا نماید و با همین عنوان با تمام شرکت های بیمه مکاتبه نماید؟

مراجعه به بیمه مرکزی نشان می داد این سایت فروش اینترنتی بیمه به نام ه.ف ثبت شده است که نماینده فعال یکی از شرکتهای بیمه بزرگ بازار است.
در حالی این نماینده با راه اندازی این استارت آپ اقدام به فروش بیمه نامه برای کلیه شرکتهای بیمه می کند که طبق قوانین موجود این اقدام تخلف محسوب می شود.

مراجعه به وب سایت مورد نظر  نشان می دهد این وب سایت با اغلب شرکتهای بیمه جهت فروش بیمه نامه همکاری دارد

 

همچنین رصد نماد اعتماد الکترونیک ، مجوز مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و اگهی رسمی شرکت با مسوولیت محدود و سرمایه ثبتی 100 هزار تومان همگی بر یک نام یعنی ه.ف دلالت دارند و حتی ادرس کلیه موارد فوق با ادرس و اطلاعات نماینده مزبور که در پورتال بیمه مرکزی در بخش استعلام  نمایندگان است، مطابقت دارد.

جالب اینجاست که این استارت آپ با همان ادرس دفتر نمایندگی شرکت بیمه …. که در ثبت شرکت ها و نماد اعتماد و استعلام از بیمه مرکزی هست ؛برای یک شرکت بیمه دیگر نیز قرارداد امضا کرده است!
 

طبق آمار کلی سایت مورد نظر بالغ بر پانزده میلیارد ریال فروش با یک شرکت مسئولیت محدود با سرمایه 100 هزارتومانی به اسم شرکت های بیمه مختلف  انجام داده و حق عضویت از 408 نماینده بیمه اخذ شده است.

 


قوانین بیمه چه می گوید
طبق نص صریح قوانین بیمه ای یک نماینده نمی تواند برای شرکتهای بیمه مختلف بیمه بفروشد همچنین ماده 11 بند 1-6  ایین نامه 57 بر ممنوعیت‌ انعقاد قرارداد نمایندگی توسط نماینده‌ با سایر شرکت‌های‌ بیمه
در مدت‌ اعتبار قرارداد تصریح شده است.

همچنین نماینده بیمه از رقابت مکارانه و ناسالم با سایر نمایندگان و کارگزاران بیمه منع شده است.

بند 14 ماده 13 نیز صراحتا می گوید: شغل نماینده حقیقی و مدیر عامل، عضو بیمه ای هیئت مدیره و مسئول دفتر فرعی نماینده حقوقی باید منحصراً ارائه خدمات بیمه ای در محدوده قرارداد مربوط باشد.

به گزارش ریسک نیوز در اینجا این سوال مطرح می شود که در حالیکه بر اساس ماده 26 آیین نامه 75  شرکت بیمه مسوول احراز و انطباق شرایط فعالیت نمایندگان خود با مقررات  مندرج در قانون است، شرکت مزبور چرا تا کنون بر نحوه فعالیت این نماینده فعال خود نظارت نداشته است؟

جالب است که ماده 25 آیین نامه 75 اذعان می دارد ، شرکت‌ بیمه موظف است امکان دسترسی مناسب بیمه مرکزی ایران به آمار و اطلاعات صحیح و قابل اطمینان را بر اساس دستورالعملی که بیمه مرکزی ایران تهیه و ابلاغ می کند فراهم نماید.

همچنین ماده 29 عنوان می دارد ،ب یمه مرکزی ایران و یا شرکت بیمه می‌توانند در صورت لزوم، علاوه بر اخذ اطلاعات لازم، دفاتر، اسناد و محل نمایندگی را بازرسی کنند. نماینده مکلف به همکاری لازم در این زمینه می‌باشد

به نظر می رسد در سایه غفلت شرکت بیمه مورد نظر در خصوص نحوه فعالیت این نماینده که با اسم استارت آپ برای همه شرکتها بیمه می فروشد ، نهاد نظارتی وارد عمل شده و به صورت کتبی به این شرکت بیمه در خصوص نظارت بر نحوه فعالیت این نمایندگی اخطار داده است.

اما سوال اینجاست که آیا شرکتهای بیمه نباید بر نحوه فعالیت نمایندگی های خود اشراف داشته باشند و حتما باید موارد خلاف قانون از سوی نهاد نظارتی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ریسک نیوز اخبار دیگر حاکی است که ضوابط مربوط به استارت آپها که "کارگزاران برخط" نامیده شده اند با افزودن چند ماده و تبصره به آیین نامه کارگزاری در آخرین جلسه شورای عالی بیمه تصویب شده است

اخبار حاکی ازین است که بیمه مرکزی با تصویب این ایین نامه قوانین منسجم تری را برای فعالیت استارت اپها در نظر دارد و  ورود بیمه مرکزی به این مور خاص نیز نشان می دهد نحوه فعالیت استارت اپها از سوی بیمه مرکزی رصد می شود..

 

چرا امنیت اطلاعات مشتریان بیمه مهم است

۱ – محرمانگی:اطلاعات  تنها توسط افراد مجاز قابل دسترسی می باشد

۲ – یکپارچگی: حفاظت از اطلاعات و عدم تغییرات غیر مجاز

۳ – دسترس پذیری اطلاعات مورد نیاز کاربران از طریق مجاز

در پاسخ به سه محور بالا به نظر می‌رسد حوزه تجارت الکترونیک در ایران  و در صنعت بیمه با سرعت در حال رشد است؛ اما این توسعه با چالش‌هایی نیز مواجه است. یکی از این چالش‌ها بحث امنیت اطلاعات بیمه گذاران و پرتفوی نمایندگان بیمه  است.

به نظر می‌رسد در این حوزه نیازمند بحث و همفکری متخصصان و ذینفعان مختلف هستیم و باید فضای گفتگو را در این خصوص به شکل صریح‌تر وجدی‌تری بازکنیم.

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  5  =  25