بازاریابی اینترنتی بیمه نیازمند نماد الکترونیک بیمه/ ایمان ایزدی مقدم

دنیای ما در عصر سایبر و web3 به سر می برد، گویی قطار سریع السیری ما را به سرعت بسوی دنیای مجازی و دیجیتالی شدن سوق می دهد.

در عصر ارتباطات و سایبر ، اهمیت سازگاری شغل ها و خدمات همسو با تکنولوژی روز بیش از گذشته احساس می شود ، بنابر این خدمات بعنوان یکی از محورهای نیاز بشر امروز ناگزیر است بسوی عصر دیجیتالی شدن پیش برود.

از جمله خدمات مهم برای مردم ، خدمات بانک و بیمه است . در نظام بانکی برای دنیای امروز ، بانکداری الکترونیک ، شرکت های پرداخت الکترونیک ، اپلیکیشن های خدمات مالی و کارتهای هوشمند در کنار ابزارهایی مانند موبایل بانک ، پیامک بانک و …. طراحی و اجرایی شده است و شما بدون محدودیت زمان و مکان ، به صرف دسترسی به اینترنت می توانید خدمات بانکی مورد نیاز خود را در کسری از ثانیه انجام دهید . بانک ها در ارائه شیوه های جدید بانکداری مجازی باهم رقابت می کنند و هر روز محصول ساده تری در این بازار بزرگ خدمات ارائه می کنند.

در صنعت بیمه اما با پدیده الکترونیکی شدن و بازاریابی اینترنتی بعنوان دو مقوله مهم روبرو هستیم . بسیاری از شرکت های بیمه سالهاست بر روی پرتال های الکترونیک رسمی خود عرضه محصولات بیمه را بصورت محدود آغاز و تجربه کرده اند  مانند فروش بیمه حوادث انفرادی با سقف مشخص ، بیمه آتش سوزی منازل مسکونی با طرح های مشخص و بیمه مسافرین عازم به خارج از کشور .

در این مسیر شرکت های بیمه حتی گام را فراتر گذاشته و با راه اندازی باشگاه مشتریان یا پرتال بیمه گذاران ، مشتری را از وضعیت بیمه نامه ، پرداخت اقساط الکترونیک ، خرید بیمه ، مشاهده وضعیت بیمه های زندگی مطلع ساختند.

برخی شرکت های بیمه فروش بیمه نامه را از طریق اپلیکیشن های اختصاصی خود یا  اپلیکیشن های شرکت های پرداخت الکترونیک و  درنهایت اپراتورهای تلفن همراه پیگیری نمودند .

مجموع این تلاش های شرکت های بیمه ، بعنوان فروش الکترونیک بیمه تعریف می شود و بیمه گذار می داند در چارچوب قوانین از مبادی رسمی دارای مجوز قانونی بیمه نامه معتبر تهیه می نماید.

پدیده ای که این روزها در صنعت بیمه مطرح است و به نسبت جدید است ، پدیده ی بازاریابی الکترونیک است . یعنی می تواند یا به فروش الکترونیک بیمه ختم شود یا فروش رسمی بیمه بصورت غیر الکترونیک و صرفا هدایت شده بسوی مراکز خاص خرید بیمه نامه.

برای این نوع بازاریابی شاخصه هایی باید تعریف شود یا چارچوبی در نظر گرفت ، از جمله چه سایت الکترونیکی می خواهد با کدام مجوز رسمی محصول بیمه ای را به فروش برساند.

آیا بیمه نامه خریداری شده از طریق بازاریابی اینترنتی معتبر است و قابلیت استعلام دارد؟

ارائه کننده خدمات الکترونیک بیمه باید چه شرایطی داشته باشد؟

قطعا در بازاریابی اینترنتی بیمه بعلت ماهیت  بیمه و تناسب پوشش با ریسک و اصالت بیمه نامه  ،باید بیمه گذار مطمئن باشد بیمه نامه را از کدام شرکت بیمه ، با چه شرایطی و با چه فرم و شکلی و چه تعهداتی خریداری می نماید.

بیمه مرکزی برای پدیده بازاریابی بیمه سازوکار نظارتی خاص خود را دارد . حال این سازوکار باید با محتوای اینترنت نیز همسو شود ، که چه کسانی یا شرکت هایی اجازه دارند با مجوز کدام نهاد بازاریابی اینترنتی بیمه نمایند.

در حقیقت بخش IT و بخش نظارت بر شبکه فروش بیمه مرکزی بعنوان مراکز مهم نظارتی در این حوزه در باز تعریف بازاریابی بیمه ، باید شکل بازاریابان مجازی را نیز در آئین نامه های خود طراحی کنند.

اینکه چه شرکتی صلاحیت راه اندازی سایت بازاریابی بیمه را دارد در حیطه اختیارات بیمه مرکزی است .

مانند شرکت های پرداخت الکترونیک در نظام بانکی که تحت نظارت بانک مرکزی هستند.

صرف داشتن نماد اعتماد یا نماد مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد نمی تواند در حیطه بیمه باعث فروش بیمه نامه به سبک اینترنتی باشد.

بیمه مرکزی باید به سمت یک نماد الکترونیک خاص خود برود. از آنجا در صدور بیمه ما با انبوهی از اطلاعات شخصی بیمه گذار روبرو هستیم ، لذا از دو جنبه امنیت اطلاعات و صحت اطلاعات برای صدور بیمه باید صلاحیت های فنی و حرفه ای متقاضی عرضه اینترنتی بیمه در چارچوب قانون ارزیابی و پس از تائید صلاحیت ها ، مجوز لازم یا به اصطلاح نماد الکترونیک بیمه را اخذ نماید. در این حالت  شرکت های بیمه می توانند برای عرضه محصولات خود مستقیم با این بازاریابان بیمه ای به سبک اینترنتی وارد قرارداد شوند تا بیمه گذار با اعتماد کامل بیمه مورد نظر خود را خریداری نماید.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  70  =  75