کارنامه ی عمر ضمیری چه می گوید؟ / تمرکز بیمه پاسارگاد بررشته عمر علی رغم شناسایی زیان

بررسی عملکرد مالی بیمه پاسارگاد در سال95 و سه ماهه نخست 96؛

صورت های مالی شرکت برای سه ماهه نخست سال 96 از تداوم رویه سال 95 شرکت در امر بیمه گری حکایت دارد. در این دوره بیش از 57 درصد از حق بیمه های دریافتی شرکت به بیمه زندگی اختصاص یافته که حاصل آن باز هم شناسایی 182 میلیارد ریال زیان بوده است در مجموع برآیند عملیات بیمه ای پاسارگاد در سه ماهه نخست سال 95 زیان 265 میلیارد ریالی بوده که نسبت به مدت مشابه سال 95 افزایش حدود 5 برابری را نشان می دهد.

به گزارش ریسک نیوز،بیمه پاسارگاد در سال 1385 در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و پروانه فعالیت خود را در کلیه رشته های بیمه ای از بیمه مرکزی دریافت نمود و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. شرکت توانست در سال 86 مجوز قبولی اتکایی از موسسات بیمه داخلی را نیز از بیمه مرکزی دریافت کند. همچنان معصوم ضمیری که سابقه مدیریت در بیمه آسیا و اتکایی امین را دارد، مدیریت عامل این شرکت را بر عهده دارد.

معاملات سهام بیمه پاسارگاد از اردیبهشت ماه سال 92 با نماد «بپاس» در بازار فرابورس ایران آغاز شده است. هم اکنون بانک پاسارگاد و شرکت سرمایه گذاری پارس حافظ هر یک با حدود 20 درصد تملک، بزرگترین سهامداران شرکت هستند. هر یک از سایر سهامداران حقیقی و حقوقی کمتر از 5 درصد سهام شرکت را مالک هستند.

عملکرد بیمه پاسارگاد در سنوات گذشته همواره رو به صعود بوده و در 5 سال گذشته توانسته سطح یک توانگری بیمه ای را از آن خود کند، نسبت توانگری این شرکت برای سال گذشته 118 بوده است.

سهم این شرکت در بازار بیمه در سال 95 حدود 4.1 درصد بوده و رتبه ششم را از این حیث در میان شرکت های فعال در صنعت بیمه کشور به خود اختصاص داده . همچنین رشد صنعت در سال مورد گزارش 23 درصد بوده این در حالی است که این عدد برای بیمه پاسارگاد 32 درصد بوده  است.

به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 134 میلیارد ریال به مبلغ 4,084 میلیارد ریال تصویب گردید و مقرر شده از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران اندوخته سرمایه ای و اندوخته افزایش سرمایه تأمین گردد که مرحله اول افزایش سرمایه مذکور برای رسیدن به مبلغ 2,041 میلیارد ریال، در شهریور ماه سال 1394 آغاز شد و با تکمیل عملیات مربوطه، در تیرماه 1395 به ثبت رسید و مرحله دوم آن برای رسیدن به مبلغ 2,551 میلیارد ریال، در آبان ماه سال 1395 آغاز شد و در خرداد ماه سال 1396 به ثبت رسید. همچنین شرکت در نظر دارد در سال 1396 نسبت به افزایش سرمایه به میزان 15% از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه ای اقدام نماید.

مجمع عمومی عادی سالیانه بیمه پاسارگاد برای بررسی صورت های مالی سال 95 شرکت در تاریخ 4 تیرماه برگزار شد و برای هر سهم مبلغ 140 ریال سود تقسیمی تصویب کرد.

نگاهی به پرتفوی بیمه شرکت نکاتی جالب توجهی را به نظر جلب می کند. سهم بیمه زندگی در پرتفوی شرکت در سال 95 حدود 44 درصد بوده؛ این در حالی است آمار نشان می دهد که سهم این رشته در کل صنعت تنها حدود 14 درصد بوده است. مقایسه این عدد از تکیه بسیار زیاد بیمه پاسارگاد بر بیمه زندگی حکایت دارد.

به گفته مسئولان شرکت، بیمه پاسارگاد تا پایان سال 95 تعداد بیش از 1,7 میلیون بیمه زندگی صادر کرده و شرکت قصد دارد تا پایان سال 96 آن را 2.5 میلیون افزایش دهد. شایان ذکر است بیش از 5 درصد بیمه نامه های صادر شده در این رشته بالای 10 سال است.

 این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که عملکرد شرکت در حوزه این رشته زیانی به مبلغ 127 میلیارد ریال به بار آورده است. بیمه شخص ثالث که 27 درصد از سهم حق بیمه دریافتی شرکت را دارد نیز حاصلی جز زیان برای شرکت نداشته است که البته زیان دهی بیمه شخص ثالث در کل صنعت بیمه دیده می شود .

 برآیند این عملکرد باعث شده تا عملیات بیمه ای شرکت قبل از احتساب درآمد سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی، مبلغ 270 میلیارد ریال زیان را نشان دهد که نسبت به زیان 266 میلیارد ریالی سال 94، افزایش را نشان می دهد.

دستیابی به تولید حداقل 14,180 میلیارد ریال حق بیمه در انواع رشته های بیمه زندگی و غیر زندگی با تاکید بر طراحی و عرضه محصولات جدید بیمه ای و ورود به بازار های نوین از مهم ترین برنامه های اعلام شده بیمه پاسارگاد برای سال 96 است. علیرغم این شعار صورت های مالی شرکت برای سه ماهه نخست سال 96 از تداوم رویه سال 95 شرکت در امر بیمه گری حکایت دارد. در این دوره بیش از 57 درصد از حق بیمه های دریافتی شرکت به بیمه زندگی اختصاص یافته که حاصل آن باز هم شناسایی 182 میلیارد ریال زیان بوده است در مجموع برآیند عملیات بیمه ای پاسارگاد در سه ماهه نخست سال 95  زیان 265 میلیارد ریالی بوده که نسبت به مدت مشابه سال 95 افزایش حدود 5 برابری را نشان می دهد.

از سوی دیگر، هر چند مفهوم سرمایه در گردش ممکن است برای شرکت های بیمه چندان مصداق نداشته باشد، اما فزونی بدهی های جاری نسبت به دارایی های جاری ریسک عدم توانایی پرداخت بدهی های کوتاه مدت شرکت را افزایش می دهد. امری که در آخرین ترازنامه شرکت بیمه پاسارگاد به وضح مشهود است.

شواهد عملکردی این شرکت بیمه ای نشان می دهد علیرغم زیان دهی بیمه عمر در دوره مورد بررسی ؛ اما همچنان پرتفوی این شرکت بر مدار زندگی می چرخد.

البته باید بر این نکته اذعان داشت ، شرکت بیمه پاسارگاد سهم قابل توجهی در توسعه بیمه های زندگی داشته اما انچه که اهمیت دارد رعایت نکاتی است که در صورت بی توجهی به ان ممکن است اینده این شرکت را به خطر بیندازد نکاتی چون ضرورت تفکیک حسابهای عمر و غیر عمر شرکت و از سوی دیگر لزوم جداسازی نحوه سرمایه گذاری منابع حاصل از بیمه های عمر و غیر عمر.

چرا که شرکتهایی که بر روی صدور بیمه عمر تمرکز دارند در صورت بی توجهی به نحوه تهیه حسابهای خود در صورت سررسید تعهدات در اینده بدون شک با بحران جدی روبرو خواهند شد.

لازم بذکر است ، اگر مقررات مربوط به تفکیک حساب بیمه های عمر به درستی و واقعی اجراء نشود حتی سود آن صفر هم باشد در سالهای نزدیک به دوره  ده ساله رونق نسبی فروش بیمه های عمر شرکتها با حجم کشنده ای از باز پرداخت های سرمایه بیمه شدگان مواجه می شوند که بیم مرگ برخی از شرکتها در این طوفان عظیم بسیار محتمل است.

البته از متوسط زمانی رونق فروش بیمه های عمر حدود سه یا چهار سال گذشته یعنی تقریبا در أواسط دوره بازپرداخت رسیده ایم  و امسال اگر این ساختار و بخصوص موضوع سرمایه گذاری اختصاصی اقساط توسط شرکتها اصلاح نشود خطر جدی تر خواهد شد و تقریبا می توان گفت لاینحل می شود.

بر اساس این گزارش ، با ریاست عبدالناصر همتی بر بیمه مرکزی طرح تفکیک شرکتهای بیمه به عمر و غیر عمر ارایه شده و چندی پیش هم رئیس کل در پاسخ یه سوال ریسک نیوز در این زمینه اذعان داشت که شرکتهایی بیمه ای که متقاضی تبدیل به دو شرکت بیمه عمر و غیر عمر هستند ، درخواست انها از سوی نهاد نظارتی مورد بررسی قرار می گیرد .

به نظر می رسد این طرح در صورت اجرایی شدن می تواند خطرات احتمالی که شرکتهای بیمه ی متکی بر صدور بیمه عمر را تهدید می کند،بکاهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  5  =  45