برنامه‌های کرونایی دانشگاه‌های برتر جهان در سال تحصیلی جدید

در پی شیوع ویروس کرونا، دانشگاه‌های جهان تدابیر مختلفی را برای بازگشایی دانشگاه‎ها در نظر گرفته‌اند.

شیوع ویروس کرونا در عملکرد دانشگاه‌های جهان تغییراتی ایجاد کرده است، پیش از این همه‌گیری، هزاران دانش‌آموز از سراسر جهان برای شرکت در سخنرانی دانشگاه‌ها حاضر می‌شدند، ایده‌های خود را در سمینارها مطرح کرده و با همسالان معاشرت می‌کردند و به انجمن‌های مختلف می‌پیوستند. در حال حاضر سخنرانی‌های استادان دانشگاه‌ها به صورت آنلاین و سمینارها و رویدادهای اجتماعی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

برنامه‌های کرونایی دانشگاه‌های برتر جهان در سال تحصیلی جدید

در حال حاضر برای بسیاری از دانشجویان جهان دشوار است که دریابند وضعیت ترم آینده دانشگاهشان برای سال تحصیلی جدید چگونه خواهد بود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تحت عنوان «ویروس کرونا و آموزش عالی: ملاحظات سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹» آغاز سال تحصیلی جدید در کشور را از ابتدای شهریورماه اعلام کرد. بر اساس این گزارش دانشگاه‌ها برای کاهش تراکم کلاسی باید کلاس‌های با تراکم بالای ۲۰ نفر را به دو گروه تقسیم کنند، از طرفی حضور دانشجو در کلاس‌های درس (به ویژه دروس تئوری) اختیاری خواهد شد. ازتمامی کلاس‌های درس نیز باید ویدئو تهیه و در سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه قرار داده شود تا دانشجویانی که امکان حضور در کلاس را ندارند بتوانند از این مطالب استفاده کنند. برای کاهش جابه‌جایی بین استانی و بین شهری دانشجویان، سازوکارها به گونه‌ای فراهم آورده شود تا کلیه محدودیت‌های میهمان شدن دانشجویان در تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی با هدف حضور دانشجو در دانشگاه محل سکونت یا اقامت رفع شود. کلاس‌های دانشجویان با تأکید بر استفاده حداکثری از زمان فشرده‌سازی می‌شود. همچنین استفاده از ظرفیت روزهای تعطیل و پنجشنبه‌ها نیز استفاده خواهد شد. دانشگاه‌های جهان تدابیر مختلفی را برای سال تحصیلی جدید ارائه داده‌اند، در گزارش زیر اقدامات چند دانشگاه در راستای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در سال تحصیلی جدید مورد بررسی قرار گرفته است. دانشگاه سور در انگلستان کارگروه مقابله با کووید-19 در دانشگاه سوری تلاش می‌کند دستورالعمل‌های ایمنی را برای ماه سپتامبر تنظیم کند تا در صورت برگزاری حضوری ترم جدید، احتمال شیوعبیشتر این ویروس را به حداقل ممکن برساند.

برای تدریس و انتقال مباحث آموزشی در این دانشگاه از یک الگوی ترکیبی استفاده می‌شود که شامل تدریس چهره به چهره و آموزش مجازی است. بر اساس این الگو سمینارها، کارگاه‌های عملی دانشجویان به صورت حضوری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود. آموزش مجازی در دانشگاه سوری نیز با استفاده از ابزار ارتباط بصری، کلامی به صورت آنلاین یا فایل‌های از پیش ضبط شده محقق خواهد شد. درهای ورودی و خروجی دانشکده‌های این دانشگاه از یکدیگر تفکیک و راه‌پله‌ها با پارتیشن از یکدیگر جدا شده است، در کلاس‌های درس نیز سیستم‌های تهویه نصب شده است.

ظرفیت محدودی برای شرکت در کلاس‌های عملی مخصوصاً آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده، همچنین زمان برگزاری کلاس‌ها نیز کاهش یافته است؛ زیرا استادان در کلاس‌های عملی تنها مباحثی را بازگو می‌کنند که نیازمند یادگیری حضوری دانشجویان باشد، باقی مطالب به صورت آنلاین به آنان آموزش داده خواهد شد. پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های لازم نیز در سراسر دانشگاه نصب شده است. دانشگاه لوفبورو در انگلیس بخشی از مطالب آموزشی در دانشگاه لوفبو به صورت حضوری به دانشجویان تدریس خواهد شد، یادگیری باقی مطالب نیز به صورت ترکیبی خواهد بود، یعنی دانشجو موظف است مطالب درسی خود را در ابتدا مطالعه کرده و مسائل و مشکلات خود را به صورت آنلاین از استادان جویا شود. در سال تحصیلی جدید این احتمال وجود دارد که کلاس‌های پرجمعیت این دانشگاه به صورت آنلاین ارائه شود، در طول آموزش استادان، فرصتی برای بیان مقطع نظرات دانشجویان در اختیارشان قرار خواهد گرفت. تدریس در کلاس‌های کم‌جمعیت‌تر دانشگاه لوفبورو به صورت چهره به چهره صورت خواهد گرفت. کتابخانه این دانشگاه امکانی را در نظر گرفته تا دانشجویان بتوانند با استفاده از آن به تمامی کتابخانه‌های دانشگاه به صورت مجازی دسترسی داشته باشند.

از آنجا که امکان یادگیری از راه دور وجود دارد، برای دانشجویان امکان استفاده از خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانشگاه فراهم شده است. اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های لوفبورو اختیاری است، اما در صورت شیوع بیشتر کووید-19 و دستور مسئولان برای بستن خوابگاه‌ها، دانشجویان مجبوراند که به خانه‌های خود بازگردند، درصورت تعطیلی خوابگاه‌ها نیز شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نخواهد شد.

فعالیت‌های اجتماعی اتحادیه‌های دانشجویی در این دانشگاه به شرطی قابل اجراست که دانشجویان فاصله‌گذاری اجتماعی را در طول جلسه رعایت کنند. این اتحادیه‌ها باید جلسات خود در فضای باز و با تعداد محدودی از دانشجویان پیش ببرند. مسئولان دانشگاه لوفبورو تلاش می‌کنند تا اقدامات بهداشتی و ایمنی گسترده‌ای را در محوطه دانشگاه انجام دهند که از جمله آن می‌توان به کنترل دما و تهویه مناسب اجرا کرد. دانشگاه استنفورد در آمریکا دانشگاه استنفورد در نظر دارد در سال تحصیلی جدید کلاس‌های خود را به صورت حضوری برگزار کند، با این حال بخش اعظم تدریس کارشناسی در این دانشگاه به صورت آنلاین ارائه خواهد شد. انتظار می‌رود کلاس‌های با بیش از 50 دانش‌آموز در این دانشگاه به صورت آنلاین برگزار شود، اگرچه برگزاری کلاس‌ها به شرایط بهداشتی آن‌ها نیز بستگی دارد،‌اما در صورت رعایت نشدن شرایط بهداشتی کلاس‌های کم جمعیت‌تر نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد. احتمالاً زمان استفاده از مفاهیم آموزشی آنلاین دانشگاه استنفورد از 8 صبح تا 9 شب تمدید شود تا دانشجویان بتوانند بهترین استفاده را از کلاس‌های مجازی داشته باشند. دانشگاه استنفورد برخی واحدهای عملی که در ترم گذشته تعطیل شده بودند را در ماه سپتامبر ارائه خواهد کرد.

دانشجویان هنگام شرکت در کلاس‌های حضوری باید از ماسک یا محافظ صورت استفاده کنند. پروتکل‌های بهداشتی برای ساختمان‌های دانشگاه و فضاهای مشترک با محدودیت در جلسات و سخنرانی‌ها وجود خواهد داشت. این دانشگاه احتمالاً از دانشجویان می‌خواهد که هنگام حضور در دانشگاه، از شهر خارج نشوند و در صورت خروج از شهر، تست کرونا را انجام و برگه سلامت خود را به دانشگاه تحویل دهند. دانشگاه تورنتو در کانادا کلاس‌های حضوری و آموزش‌های دانشگاه‌ تورنتو قرار است بر اساس اولویت و اهمیت دروس برگزار شود. در ترم جدید تحصیلی این دانشگاه قرار است سمینارها، آزمایشگاه‌ها و کلاس‌های عملی در فضاهای بزرگ و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود، از طرفی کلاس‌های پرجمعیت نیز به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد. تصمیماتی در مورد نحوه برگزاری دوره‌های آنلاین از جمله چگونگی دسترسی دانشجویان مناطق مختلف به محتوا ، توسط دانشکده‌ها اتخاذ می‌شود. دانشگاه تورنتو در حال تدوین دستور العمل مناسبی است تا به‌وسیله امکانات لازم را برای دانشجویانی فراهم کند که به فناوری یا اینترنت دسترسی ندارند.

این دانشگاه روند ارائه برنامه‌های مطالعاتی دانشجویان را تمدید کرده تا فرصت‌های شغلی بیشتری را در اختیار آنان بگذارد. اقدامات بهداشتی از جمله تمیز کردن و ضدعفونی کلاس‌ها، کتابخانه‌ها و اماکن عمومی در سال تحصیلی جدید افزایش می‌یابد. تمامی خوابگاه‌های دانشگاه تورنتو ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ویژه هستند، به‌طوری به هر دانشجو باید یک اتاق اختصاص پیدا کند.

خدمات مشاوره‌ای فردی و گروهی در دانشگاه تورنتو به صورت آنلاین و تلفنی صورت می‌گیرد. دانشجویان نیز 24 ساعت شبانه‌روز از طریق گپ (فضای مجازی) یا تلفن به خدمات سلامت روان دسترسی دارند، این خدمات برای دانشجویان بین‌المللی با چند زبان مختلف ارائه می‌شود. علاوه بر خدمات فوق، دانشگاه تورنتو اخیراً امکانی را در نظر گرفته است که به دانشجویان از طریق آن با انجمن‌های فعال در زمینه کرونا، کارمندان اجتماعی مرکز اعتیاد و سلامت روانی کانادا ارتباط داشته و می‌توانند از خدمات سلامت روان آن‌ها استفاده کنند. این دانشگاه از خدمات آنلاین استادان در زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی مقاله نویسی حمایت می‌کند. همچنین امکانی فراهم شده است که دانشجویان بین‌المللی که امکان خروج از کشور ندارند، بتوانند از خوابگاه‌ها ستفاده کنند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×    =  28