مروری بر بازار ارزهای دنیا در هفته گذشته

دلار کانادا خبرسازترین ارز هفته بود. تا همین چند ماه پیش بازار انتظار افزایش نرخ بهره در کانادا را داشت که سه سالی هست که در یک درصد باقی مانده است، اما کم‌کم با فاصله گرفتن رئیس بانک مرکزی کانادا از اظهارات قبلی خود برای افزایش نرخ بهره در چند ماه منتهی به سال ۲۰۱۳ و در ادامه نیز شکاف بیشتر انتظارات سود بین دلار کانادا و دلار آمریکا، سبب افت ارزش دلار کانادا شد.

به گزارش ریسک نیوز، ،از دنیای اقتصاد افزایش ناگهانی نرخ بیکاری کانادا در انتهای سال 2013 دیگر جایی برای تردید باقی نگذاشت که بانک مرکزی کانادا در آینده نزدیک نه تنها نرخ بهره را افزایش نخواهد داد، بلکه حتی ممکن است برای رفع مشکلات نوظهور اقتصادی از جمله بیکاری، آن را کاهش نیز بدهد. اعلام رئیس بانک مرکزی کانادا در این هفته در حمایت از ارز ضعیف برای تقویت صادرات این کشور و نیز مبارزه با تورم پایین دو دلیلی بودند که بازار بر این انتظار خود مطمئن شد و دلار کانادا را به پایین‌ترین ارزش خود در چهار سال گذشته در برابر دلار آمریکا رساند. به این نکته باید این را نیز اضافه کرد که دلار کانادا از نوع ارز کالایی (Commodity Currency) است و با تحت فشار قرار گرفتن قیمت کالاها در بازارهای جهانی به دلیل تقویت دلار و چشم انداز نه چندان مثبت اقتصاد چین، اقتصاد کانادا و در ادامه دلار کانادا با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد. 

با همه این دلایل به‌رغم سقوط‌های سنگین دلار کانادا، هنوز موقعیت فروش دلار کانادا در بازار سنگینی می‌کند. از میان مهم‌ترین اخبار مربوط به دلار آمریکا، می‌توان به افزایش ناچیز تقاضای بیکاری آمریکا اشاره کرد. شوک کاهش آمار بیکاری در کنار کاهش ایجاد شغل‌ها در انتهای سال 2013 باعث شده است که از دو هفته قبل بازار هنوز نتواند به نتیجه مشخصی در رابطه با پیش‌بینی سیاست‌های فدرال رزرو و نیز روند دلار آمریکا برسد. به همین دلیل دلار به شدت به اخبار حساس شده است و بازار منتظر دریافت اطلاعات بیشتری برای یافتن روند مناسب است، اما به هر حال بر خلاف وضعیت ابتدای سال که چشم‌انداز دلار به شدت مثبت بود، دلار بخشی از موقعیت خود را از دست داده است. بهترین نمود این اتفاق نیز در افزایش قیمت طلا بوده است که توانست در پی کاهش ارزش دلار به رقم‌های بالایی در 2 ماه اخیر برسد. البته یک دلیل اقبال به طلا نیز وضعیت شکننده بازارهای نوظهور بوده است که تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا را افزایش داده است. طلا در پی این اتفاقات قیمت‌های بالاتر از 1270 دلار در هر اونس را نیز تجربه کرد. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +    =  8