نگرانی فعالان بیمه تکافل از سرمایه گذاری آینده در مالزی

مقام های مالزی تلاش می کنند افراد بیشتری را برای سرمایه گذاری در بیمه تکافل جذب کنند اما نبود متخصص و اشتیاق کافی، این روند را با کُندی رو به رو کرده است.

به گزارش ریسک نیوزبه نقل از رویترز، مقام های مالزی که به دنبال بین المللی کردن صنعت مالی اسلامی هستند، تلاش می کنند که افراد بیشتری را برای سرمایه گذاری در بیمه تکافل جذب کنند اما نبود متخصص و اشتیاق کافی، این روند را با کُندی رو به رو کرده است.

طبق گزارش بانک مرکزی مالزی، در حال حاضر اکثر سرمایه گذاران اصلی در این صنعت را تجار محلی هستند و بیش از 60 درصد بازار را به خود اختصاص می دهند. از همین رو دولت مالزی ماه گذشته به فعالان این صنعت اجازه داد که بدون محدودیت مالی در خارج از مرزها سرمایه گذاری کنند. این در حالی است که در گذشته این شرکت ها حداقل 80 درصد از سرمایه های خود را باید در بازار داخلی به کار می گرفتند.

 در سال 1972 میلادی شورای فتوای ملی مالزی اعلام کرد که بیمه و به ویژه بیمه عمر از نظر مبانی فقهی (اهل تسنن) باطل است. محققان اسلامی در سال های گذشته تلاش کردند که ساز و کار بیمه‏ ای جدیدی را معرفی کنند که علاوه بر دارا بودن کارکردهای بیمه‏ ای متعارف از ایرادات شرعی وارد شده به آنها نیز به دور باشد.

"احمد عزمان" مدیر اجرایی بزرگترین شرکت بیمه تکافل در این کشور، در این باره گفت: ما به دنبال گسترش فعالیت های خود در خارج از مرزها هستیم اما نگرانی های بیشماری در این میان وجود دارد.

 

 

 

بنا بر این گزارش، میزان کل دارایی های این صنعت حدود 6.1 میلیارد دلار است که در یک سال گذشته 12.4 درصد افزایش داشته است.

 

 

 

در زمینه صنعت بیمه و تکافل، فرصت های قابل توسعه ای در مالزی وجود دارد و این کشور در جنوب شرقی آسیا، بزرگترین بازار تکافل را در اختیار دارد به نحوی که گردش مالی آن در سال 2008 بیش از 889 میلیون دلار آمریکا بوده است که 77.6 درصد کل گردش مالی تکافل در منطقه را تشکیل می دهد.

 

 

 

بانک مرکزی مالزی معتقد است برای استفاده از این فرصت ها و نیز قوی شدن مجریان تکافل در این کشور، زمینه برای حضور بازیگران جدید در بازار تکافل مهیا شده است و با توجه به برنامه آزادسازی بخش مالی اقتصاد این کشور در که در سال 2009 ارائه شد و به متقاضیان خارجی اجازه حضور در صنایع بانک و بیمه را می دهد، صنعت بیمه جایگاه ویژه ای در آزادسازی و توسعه اقتصادی این کشور ایفا می کند.

 

 

 

از اوائل دهه 1970 و به وبژه در دهه 1990، کشورهای اسلامی به ارائه خدمات مالی شامل بیمه، بر اساس احکام و قواعد اسلامی روی آوردند. در نتیجه تعداد زیادی موسسات آموزشی و پژوهشی در این زمینه و همچنین شرکت های بیمه اسلامی، با نام بیمه گران تکافلی، تاسیس و شروع به فعالیت کردند.

 

 

 

 

بیمه اسلامی در حقیقت یک سیستم مشارکتی-حمایتی است که به موجب آن تعدادی از افراد، ریسک زیان بالقوه مربوط به یکدیگر را بین خود تسهیم می‌ کنند. در صورت وقوع زیان مالی، شرکا زیان تحمیل شده بر فرد را از طریق پرداخت‌ های انجام شده از سوی هر یک از آنها و نیز از طریق سودهای سرمایه ‌گذاری آن پرداخت ‌ها،‌ می‌ پردازند و سپس در پایان سال سود اضافی خالص در میان آنها توزیع می‌شود.

 

 

ز،

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  24