شهرداری ها؛ مدیریت ریسک و ماجرای پارک کوهسار / مسعود حجاریان

متاسفانه هفته گذشته، شاهد مرگ تلخ یک کودک پنج ساله در تهران بودیم، آنچه در این رویداد ناگوار احساسات عمومی را جریحه دار کرد، علاوه بر سن کم متوفی، اهمال در پیشگیری از وقوع این حادثه ی دلخراش بود.

در خبرها آمده که دختربچه در حال بازی در محوطه پارک، به داخل حوضچه آب نما و آبشار سقوط کرده و بر اثر مکش موتور آب درون حوضچه، درگذشته است. عدم نصب حفاظ برای حوضچه مکش آب و نبود توری و درپوش محافظ پمپ آب، آب نما و آبشار را برای فرزندان اهالی منطقه، خطرناک کرد و چه بسا اگر اقدامات احتیاطی صورت می گرفت، دخترک معصوم همچنان به زندگی خود ادامه می داد.

شهرداری ناحیه و منطقه موظف بوده بر عملکرد پیمانکار نظارت کرده و پیمانکار هم مکلف به تامین امنیت، ایمن سازی و رفع نواقص موجود بوده است. یکی از مسئولین شهرداری منطقه در این باره گفته که در اول خرداد، نبود دریچه و حفاظ را که توسط معتادان و سارقان به سرقت رفته بود، به پیمانکار مربوطه کتبا اطلاع داده، اما در رفع نقص اهمال شده است.

آیا این اتفاق فقط در پارک کوهسار رخ می دهد و یا این امکان وجود دارد که سلسله رخدادهای اینچنینی در کمین دیگر کودکان و شهروندان در اقصی نقاط این کشور باشد؟ این قبیل رخدادها، هر از چندگاهی اتفاق می افتد و روزانه اخبار آن به گوش می رسد. یک روز در محوطه باغ وحش اتفاقی می افتد؛ روز دیگر در شهربازی، حادثه ای رخ می دهد و حتی در مواردی، تمهیدات اندیشه شده برای محافظت از جان مردم، خود به ابزار جرح و قتل تبدیل می شوند. نواقص خیابان ها، جاده ها، حفاظ ها، گاردیل ها و علائم راهنمایی و رانندگی، خود باعث بسیاری از آسیب ها و صدمات به عموم مردم شده است. با این وجود هنوز هیچ راهکار موثری برای جلوگیری از این دست حوادث اندیشه نشده و یا اگر تدبیری صورت گرفته، کافی نبوده است. به نظر می رسد که شهرداری برای جلوگیری از این حوادث، نیازمند یک ساختار مدیریت ریسک در شهرهاست. ساختاری که بر اساس آن بتوان ریسک ها را در حوزه های مختلف شهری شناسایی و نسبت به اداره ریسک و ایمن سازی با توجه به استانداردهای بین المللی مانند «ISO31000» اقدام کرد.

شهرداری ها موظفند که با اعمال شایسته مدیریت ریسک، حضور ایمنی را برای شهروندان خود در سطح شهر تامین کنند و شادی و نشاط را برای آنها به ارمغان آورند. اما شورای شهر وظیفه بالاتری دارد. این شورا باید از وجود و کارآمدی ساختار مدیریت ریسک شهرداری خود اطمینان حاصل کند. اینکه وظیفه را بر عهده مجریان قرار دهیم، مسئولیت منتقل نمی شود و یقینا اعضای شورای شهر هم از این بابت که بر کارکرد ساختارهای پرریسک نظاره و سکوت کرده اند، مقصرند.

انجمن حرفه ای صنعت بیمه با درک و توجه به حوادثی که روزانه زندگی شهروندان، صاحبان کسب و کار و عموم مردم را تهدید می کند، مرکز مدیریت ریسک ایران را تاسیس نموده است. این مرکز با ارزیابی دقیق و شناسایی انواع ریسک، به سازمان های دست اندرکار مشاوره داده و در جهت ارتقاء سطح توانمندی موسسات و سازمان ها و کارآمدی ساختار مدیریت سرمایه آنها اقدام می کند.

با توجه به حادثه رخ داده و جلوگیری از حوادث مشابه، مرکز مدیریت ریسک انجمن حرفه ای صنعت بیمه، آماده است که تجربیات خود را در حوزه مدیریت ریسک به سازمان ها، موسسات به ویژه شوراهای شهر و شهرداری های سراسر کشور منتقل کند./ انچمن حرفه ای

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  5  =  45