چرخش‌های اردوغان با حفظ خط قرمزها

سرمقاله نویس روزنامه آفرینش در یادداشت امروز این روزنامه نوشت: مسئله کودتا در ترکیه پس از‌آنکه به لحاظ درونی موجی از تحولات و تغییرات را به دنبال داشت، در بعد سیاست خارجی نیز موجب انگیزه‌های جدید اردوغان برای گسترش وتقویت روابط با برخی همسایگان و کشورهای دیگر شد. ماجرای شب کودتا و تماس‌هایی که با مقامات این کشور جهت حمایت از دولت قانونی ترکیه برقرار شد، گویا نقشه‌ راهی برای اردوغان ایجاد کرد تا سیاست خارجی خود در مقطع فعلی را به سمت دوستان جدید تغییر دهد.

به گزارش ریسک نیوز،در آن شب پرماجرا گویا قرعه به نام ایران و روسیه خورده بود تا اردوغان بلافاصله پس ازحصول اطمینان در مورد امنیت دولتش به روسیه رفت و پوتین را دوستی صمیمی و دلسوز ترکیه معرفی کرد. همچنین در دیدار اخیر وزیرخارجه کشورمان به ترکیه، پس از استقبال گرم و رسمی و دیدار با همتای سیاسی، نماز جمعه وحدت درکنار اردوغان خوانده شد و سپس در کاخ ویژه ریاست جمهوری مراسم رسمی دیدار با وی برگزار گردید.

شاید اینطور تلقی گردد که ترک‌ها پس ازماجرای کودتا که حدس‌ها و گمانه‌هایی درمورد دست داشتن سازمان SIA ، نقشه راه خود را عوض کرده و به سمت شکل گیری دوستی و اتحاد‌های نانوشته با کشورهایی همچون روسیه و ایران شده‌اند. برای تبیین این موضوع باید کمی درمورد ماهیت و صلابت سیاسی ترکیه بیشتر توضیح داد.

ترکیه کشوری است که نه همچون ایران و عربستان صاحب ذخایر نفتی است، ونه همچون روسیه از بنیه داخلی و اعتبار جهانی برخوردار است. بلکه ترکیه کشوری با اقتصاد مالیات محور و پاسخگو است که مناسبات اقتصادی آن در رأس راهبردهای استراتژیک این کشور قرار دارد. لذا در حافظه کوتاه مدت سیاسی خود می‌توان به چرخش‌های این چنین ترک‌ها در مناسبات سیاسی برای تحکیم و رسیدن به مقاصد اقتصادی اشاره داشت.

ترک ها استاد درک موقعیت و استفاده از فرصت ها هستند. نگاه چندوجهی، منافع محور، عملگرایی و رویکرد مبنتی بر عقلانیت مستمر تاکنون عامل بقا، قدرت و دوام ترکیه بوده است. لذا شاهدیم با همین چرخش‌های سیاسی، هفدهمین اقتصاد مستقل جهان و ششم اروپا را کسب کرده‌اند. لذا شاهدیم که نقش اقتصاد در سیاست خارجی ترکیه امری اجتناب ناپذیر است.

اما باید براین موضوع صحه گذاشت که حمایت غرب و به ویژه آمریکا از اقتصاد ترکیه موجب رشد و ارتقای جایگاه آن طی دو دهه اخیر گردیده است. اگرچه امروز اردوغان با سیاست‌های عوام گرایانه مدام به غرب و آمریکا اعتراض می‌کند، اما هیچگاه نخواهیم دید که ترکیه دست از دامان غرب و آمریکا بکشد و به سمت متحدان جدیدی همچون روسیه و ایران گرایش پیدا کند.

به عبارتی اردوغان خط قرمزهای خود را به خوبی درک می‌کند و هرزمان که لازم باشد با چرخش‌های همیشگی به سمت و سوی اصلی سیاسی خود بازخواهد گشت. نمایش داووس اردوغان و جبهه گیری با اسرائیل، حضور در جلسات اتحادیه عرب و متحد شدن با عربستان، موضع گیری علیه ایران و روسیه در بحران سوریه، همگی در قالب سیاست منطقی و منفعت محور ترکیه قرار می‌گیرد، و درعوض امروز شاهد از سرگیری روابط با اسرائیل، بی‌محلی به دوستان عرب منطقه، هم راستا شدن با ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم هستیم.

لذا باید توجه داشت که ترکیه با این همه هیاهوی اعتراض آمیز نسبت به غرب هیچگاه در مقابل اهداف راهبردی ناتو قرار نخواهد گرفت و هیچگاه خط قرمز‌های آمریکا را در رابطه با کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی رد نخواهد کرد. به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی ما نیز این مهم را به خوبی درک کرده و با نگاهی منفعت محور و منطقی به ادامه گسترش روابط با ترکیه را در دستور کار قرار داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  3  =