بانک‎ها تسهیلات بلندمدت و سرمایه ثابت نمی‌دهند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با انتقاد از تخلفات بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات به صنایع گفت: بانک‎ها تسهیلات بلندمدت و سرمایه ثابت نمی‌دهند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از فارس، سیدعلی‌اکبر کلانتر در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات در استان اندک بوده و بانک‌ها چندان در حمایت از تولید همراه نیستند اظهار داشت: مشکلاتی که از سوی بانک‌ها برای صنایع ایجاد می‌شود مانع از آن شده تا واحدهای متقاضی دریافت تسهیلات به بانک‌ها برای تکمیل پرونده و اخذ تسهیلات مورد نیاز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده از سوی خانه صنعت و معدن، اهم مشکلاتی که موجب شده واحدها به بانک‌ها مراجه نکنند و یا از دریافت تسهیلات تکلیفی طرح رونق تولید انصراف دهند احصاء شده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد اضافه کرد: بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش معمولا شش ماهه و یکساله بوده این درحالی است که در حال حاضر بانک‌ها بی‌توجه به قوانین، این تسهیلات را به صورت ماهیانه تقسیط کرده و بازپرداخت می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها سنگ‌اندازی‌های متعددی برای پرداخت تسهیلات به واحدها دارند عنوان کرد: درخواست صورت مالی از واحدها نیز از دیگر موانعی است که سد راه تسهیلات از سوی بانک‌ها ایجاد می‌شود.

کلانتر ادامه داد: صورت‌های مالی واحدهای تولیدی صنعتی استان در سال های قبل زیان‌ده بوده و چون بانک‌ها به صورت‌های مالی زیان‌ده تسهیلات نمی‌دهند واحدها نیز پیگیر وام نبوده اما امروز که این شرط بر اساس دستورالعمل دولت لغو شده بازهم بانک‌ها صورت مالی درخواست می کنند.

وی با اشاره به عواقب دریافت صورت مالی در پرداخت تسهیلات گفت: واحدهای تولیدی مجبور می‌شوند صورت‌های مالی دروغین و سودده را ارائه کنند که در این صورت با برخوردهای اداره مالیات مواجه شده و باید مالیات‌های کلان پرداخت کنند و همین مسئله موجب شده تا برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه نکنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد از دیگر دلایل عدم مراجعه واحدها به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات را عدم پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت در بلندمدت دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از تخلفات بانکی در بی‌توجهی به مصوبات کارگروه در این زمینه است که تمایل به پرداخت سرمایه ثابت در کوتاه مدت دارند تا سریع‌تر به پول خود برسند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بانک‌ها نباید این تسهیلات را برای بدهی‌های واحدها در نزد خود بردارند متاسفانه تسهیلات جدید را در قبال تسویه بدهی اخذ می‌کنند و عملا پولی به واحد تولیدی برای رونق نمی‌رسد.

کلانتر از دیگر مشکلات در این زمینه را عدم پذیرش سند محل اجرای طرح دانست و خواستار رسیدگی جدی به این مشکلات شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  2  =