غبار 50 ساله بر طرح های جدید شرکت بیمه ایران/ بیمه نامه وقفه در فعالیت پزشکان طرحی نو با قدمت بیش از 50 سال!

وا کاوی در طرح جدید وقفه در فعالیت پزشکان و پیرا پزشکان بیمه ایران چه می گوید؟

این طرح با اختلاف کمی یک بیمه حوادث است که حداقل ۵۰ سال قدمت دارد و شرایط عمومی و طبقه بندی مشاغل و نرخ آن توسط بیمه مرکزی ایران تهیه شده است اما به اسم طرح انحصاری و نو روانه بازار شده است ./از طرفی بیمه نامه دارای تناقضاتی است که پرداخت خسارت را با مشکل مواجه می کند، زیرا ماده ای تحت عنوان خطرات تحت پوشش وجود ندارد در حالی که یک سری خطرات را در فصل تعاریف آورده‌اند که ایجاد ابهام می کند .

به گزارش ریسک نیوز،چند تن از خبرگان صنعت بیمه در تماس با ریسک نیوز همراه با ادله ای ، انحصاری بودن و جدید بودن  بیمه نامه" وقفه در فعالیت پزشکان و پیراپزشکان" که از سوی بیمه ایران به مناسبت روز پزشک عملیاتی شد را مورد نقد قرار دادند.

در این انتقادات مستند عنوان شده است که شرکت سهامی بیمه ایران ،این نهاد عظیم دولتی هر چند وقت یک بار به ویترین گرد و غبار گرفته ا ی که میراث نیاکان فرهیخته صنعت بیمه است سرک کشیده و بیمه نامه ای را برون می کشد و با اسم نوآوری و بدعت روانه بازار می کند.

گفتنی است ، در پی واکاوی کارشناسان و صاحب نظران صنعت بیمه برخی مستندات عنوان شده که نشان می دهد این طرح نه تنها انحصاری و جدید نیست که با اختلاف اندک دارای شاخصه های بیمه نامه حوادث است.

در واکاوی انجام شده توسط برخی کارشناسان مستندات ذیل ارایه شده است:

این طرح یک بیمه حوادث است که حداقل ۵۰ سال قدمت دارد و شرایط عمومی و طبقه بندی  مشاغل و نرخ آن توسط بیمه مرکزی ایران تهیه شده است.
به ماده ۲/۷ بیمه نامه وقفه در فعالیت پزشکان و پیراپزشکان توجه کنید” حادثه موضوع بیمه- هرگونه واقعه ناگهانی ناشی از یک عامل خارجی که بدون قصد و اراده بیمه گذار بروز کرده و منجر به از کار افتادگی و عدم فعالیت حرفه ای موقت و یا دایم بیمه گذار گردد.” بر متخصصان اصول بیمه پوشیده نیست که این تعریف بیمه حادثه است.

-پوشش نقص عضو دایم و کامل بیمه شده در بیمه حوادث و حسب شرایط آن دارای پوشش بیمه ای می باشد.
 ⁃ پرداخت غرامت روزانه ، هفتگی و ماهیانه در بیمه حوادث به عنوان پوشش متمم و حسب در آمد اظهاری بیمه گذار که حق بیمه بر آن اساس محاسبه می شود قابل پرداخت است و حق بیمه آن بر اساس طبقه بندی مشاغل توسط شورای عالی بیمه مرکزی ایران اعلام گردیده.
 به زعم بسیاری گذاشتن دوره انتظار سه ماهه بسیار زیاد است، البته حق بیمه بر اساس مدت دوره انتظار اخذ می شود و هرچه دوره انتظار کوتاه تر باشد حق بیمه بیش‌تر است و  دوره طولانی تر حق  بیمه‌ کم تر است .

⁃ در ماده ۲/۷ وقفه در فعالیت پزشکان و پیراپزشکان  که خطرات مورد بیمه تعریف شده اسمی از توقیف و یا تعلیق پروانه فعالیت آورده نشده اما در ماده ۲/۱۲ به این موضوع اشاره شده است.

 ⁃ در ماده ۲/۸ این بیمه نامه پوشش بیماری در بخش تعاریف بیمه ای  “اصطلاحات “اضافه شده ودر ماده ۲/۱۲اشاره شده که خسارات ناشی از بیماری برای افراد بالای ۶۵ سال پوشش ندارد.

 ⁃ در ماده ۳ که موضوع بیمه نامه به این شرح تعریف شده است” عبارت است از جبران در آمد ماهانه مورد انتظار بیمه گذار ناشی از عدم فعالیت موقت و دایم به دلیل وقوع خطرات تحت پوشش این بیمه نامه است.”اشکال اصلی این است که در یک ماده خاص خطرات تحت پوشش تعریف نشده بلکه در بخش اصطلاحات و تعاریف از خطراتی نام برده شده است بنا براین از ماده ۲ که تعاریف و اصطلاحات است تا ۲/۱۲ جز تعاریف است.

 ⁃ درماده ۳ بیمه نامه مورد نظر به موضوع بیمه اشاره که “ جبران در آمد ماهانه مورد انتظار بیمه گذار ناشی از فعالیت موقت و دایم به دلیل وقوع خطرات تحت پوشش این بیمه نامه است . در هیچ کجا ماده خاصی که دلالت بر مجموعه خطرات تحت پوشش وجود ندارد.

 ⁃ اگر فرض را بر این بگذاریم که از کار افتادگی ناشی از بیماری تحت پوشش است این تنها پوششی است که به بیمه حادثه اضافه شده است.

 ⁃ استثناءات بيمه نامه همان هايي است كه در شرايط بيمه حادثه وجود دارد. آنچه به این استثنا  اضافه شده “” قطع در آمد ناشی از عدم فعالیت مو قت و دایم بیمه گذار به علت لغو پروانه فعالیت توسط نهاد های نظارتی و مراجع ذیصلاح به دلایل خاص انضباطی و قصور و سهل انگاری در فعالیت پزشکی و دلایل دیگر است. معلوم نیست که غیر از موارد مذکور در این ماده در چه حالتی ممکن است لغو پروانه شود مگر در موارد از کار افتادگی دایم و کامل بیمه شده.
 ⁃ نتیجه
 ⁃ در این بیمه نامه رو نمایی شده پوشش جدیدی یافت نشد و همان پوشش بیمه حوادث با رنگ و لعابی جدید است که به عنوان طرح جدید به پزشکان ارایه شده است .از طرفی بیمه نامه دارای تناقضاتی است که پرداخت خسارت را با مشکل مواجه می کند، زیرا ماده ای تحت عنوان خطرات تحت پوشش وجود ندارد در حالی که یک سری خطرات را در فصل تعاریف آورده‌اند که ایجاد ابهام می کند در حالی که در بیمه نامه هایی که درست تنظیم شده باشد ، جدای تعاریف بیمه ای ماده ای وجود دارد که به صراحت همه خطرات تحت پوشش در آن آمده است.)

به گزارش ریسک نیوز ، مطالب فوق از سوی گروهی از کارشناسان خبره صنعت بیمه برای این رسانه ارسال شده است.
گفتنی است ، در صورتیکه دست اندرکاران بیمه ایران انتقادی به مطالب فوق دارند این رسانه امادگی اطلاع رسانی را دارد ضمن اینکه حاضر است شرایطی را فراهم کند تا منتقدان این طرح و مدیران مربوطه بیمه ایران در نشستی مباحث فوق را به شور گذارند.

در ذیل شرایط عمومی بیمه نامه مذکور امده است:



لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  +  6  =