حکایت عجیب مدیر عاملی بر بیمه تعاون / مدیریت قبیله ای و بیمه گزارانی که متضرر می شوند / وظیفه نهاد نظارتی چیست؟

اگر چه اختلافات هیات مدیره متاسفانه طی سالهای اخیر بیش از گذشته بر صنعت حاکم شده و این اختلافات لزوم پیاده سازی حاکمیت شرکتی بر شرکتهای بیمه را بیش از گذشته ضروری می سازد چرا که با اجرای حاکمیت شرکتی اولا تسلط گروههای خانوادگی و قبیله ای بر شرکت میسر نخواهد بود ،/در حال حاضر از انتقاداتی که به شیوه مدیریت شرکت هایی چون بیمه تعاون وارد است ، مدیریت خانوادگی و دخالت اعضا هیات مدیره بر نحوه اداره شرکت و حتی ریز قراردادهاست تاجایی که این دخالت ها منافع شخصی اعضاء هیات مدیره و نه منافع کلیه ذینفعان و بخصوص بیمه گزاران را در بر می گیرد.

به گزارش ریسک نیوز،بیمه سه ساله تعاون طی عمر کوتاهش تجربه مدیریت سه مدیر عامل را از سر گذرانده است ، حافظه تاریخی نیز فراموش نمی کند که سال گذشته ، برکناری یکباره علی حبیب محمدی و انتخاب غیر قانونی امید السلام گلزاری به سمت سرپرست که با عکس العمل معاونت نظارت بیمه مرکزی همراه بود ، حواشی بسیاری را برای این شرکت نوپا به دنبال داشت.

حواشی ای که تا زمان روی کار آمدن کاوه که از بیمه دولتی ایران رهسپار این شرکت شد ادامه یافت البته تجارب سازوکار مدیریتی در این شرکت خبر اختلافات دوباره  را چندان دور از ذهن نمی نماید اختلافاتی که نشان می دهد بخت چندان با مدیر عاملی کاوه نیز یار نیست.

طی روزهای گذشته برخی رسانه ها از اختلافات سومین مدیر عامل به دلیل عدم تفویض اختیار و اداره غیر حرفه ای شرکت در چنبره تعدادی محدود از اعضا هیات مدیره خبر می داد، همان عواملی که دومین مدیر عامل را به کناره گیری وادار کرد.

سال گذشته زمانیکه حبیب محمدی برکنار شد خبر برکناری اش را نظام آبادی به رسانه ها داد و پس از چند روز طی نشست خبری  در پاسخ به خبرنگار ریسک نیوز به تشریح مواردی پرداخت که در لینک http://risknews.ir/news/75076/ موجود است .

در این گفتگو  رییس هیات مدیره شرکت بیمه تعاون حل و فصل اختلاف سهامداری خود را به بیمه تعاون ارجاع داده و از مقام ناظر وزارت تعاون در خواست رسیدگی به این موضوع را داشته حال این سوال مطرح است که  ایا بیمه مرکزی ناظر بر ترکیب  سهامداران شرکت مزبور نیست؟

به هر روی اختلافات سهامداری و حواشی حاکم بر هیات مدیره با عزل دومین مدیر عامل همراه شد و حالا آنگونه که از اخبار بر می آید شرایط برای مدیریت جدید هم  تکرار شده است.

برخی اخبار نیز از برکناری اسماعیل نیا مدیر امور شعب و دبیر هیات مدیره  بیمه تعاون خبر می دهد که تا پیش ازین به عنوان یکی از مهره های اصلی شرکت مطرح بوده است .

گفته می شود ، هفته پیش معاون مدیرعامل در امور شعب که دبیر هییت مدیره و پیش از این از عوامل رىیس هییت مدیره بوده به سبب هماهنگی با یکی دیگر از سهامدارن جهت جابجایی نظام ابادی از معاونت و ریاست هییت مدیره از معاونت مدیرعامل خلع و قطع همکاری می شود البته با حکم رییس هییت مدیره.

بر اساس این گزارش اگر چه اختلافات هیات مدیره متاسفانه طی سالهای اخیر بیش از گذشته بر صنعت حاکم شده و این اختلافات لزوم پیاده سازی حاکمیت شرکتی بر شرکتهای بیمه را بیش از گذشته ضروری می سازد چرا که با اجرای حاکمیت شرکتی اولا تسلط گروههای خانوادگی و قبیله ای بر شرکت میسر نخواهد بود ،

دوما اولین اصل حاکمیت شرکتی ، جدایی مدیریت از مالکیت است به طوریکه هیات مدیره در اداره امور اجرایی شرکت دخالت نمی کند وتنها  نقش نظارت و سیاستگذاری را ایفا می کند به عبارت دیگر اعضا هیات مدیره افرادی مستقل بوده که از هیات اجرایی جدا هستند تا بتوانند نقش نظارت را به خوبی ایفا کنند.

در حال حاضر از انتقاداتی که به شیوه مدیریت شرکت هایی چون بیمه تعاون وارد است ، مدیریت خانوادگی و دخالت اعضا هیات مدیره بر نحوه اداره شرکت و حتی ریز قراردادهاست تاجایی که این دخالت ها منافع شخصی اعضاء هیات مدیره و نه منافع کلیه ذینفعان و بخصوص بیمه گزاران را در بر می گیرد.

 

در این راستا از آنجا که ریسک نیوز طی نشستی خبری نظرات رببس هیات مدیره را انعکاس داد که لبنک ان در بالا ذکر شد ،مصاحبه ای نیز با دومین مدیر عامل برکنار شده بیمه تعاون انجام داده  است .

گفتگو را در ذیل بخوانید:

بیمه تعاون طی سه سالی که از تاسیسش می گذرد سه مدیر عامل را تجربه کرده با توجه به اینکه شما در زمان مدیریت خود از نزدیک با این مجموعه در ارتباط بودید علت این امر را چگونه ارزیابی می کنید؟

وفق قانون تجارت مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی یک شرکت تعریف شده است این در حالی است که در شرکت بیمه تعاون این مناسبات برقرار نبوده و رییس هیات مدیره به همراه یکی دیگر از عوامل که تابع دستورات و نظرات رییس هیات مدیره است ، با اعمال نفوذ در سیستم پیش ساخته مانع انتقال قدرت اجرایی به مدیر عامل می شوند این چالش نه تنها در زمان مدیریت من ، بلکه در زمان مدیریت فعلی نیز برقرار است.

بدون شک این روش بنگاهداری نهاتا به زیان بیمه گزاران خواهد انجامید پاسخگوی منافع بیمه گزاران چه کسی خواهد بود چرا که این تجربه فقط در زمان مدیریت شما رخ نداده و شنیده ها از این اختلافات در مدیریت جدید هم هست ایا هیچگاه به بیمه مرکزی این اختلافات را اعلام کرده بودید با توجه به اینکه نهاد بالادستی  و مقام ناظر بیمه ای باید بر اختلافات سهامداری و هیات مدیره شرکتهای بیمه نظارت کند زیرا اگر در شرکتی این چالش ها بغرنج شده باشد ، نهایتا منافع ذینفعان به خطر می افتد؟

متاسفانه شرکتهای تعاونی به دلیل ترکیب سهامدارانشان و البته سرانه سهام ناچیز و فقدان ابزار کنترلی و شکایتی برای خرده سهامداران هیچگاه در مقام پاسخگویی نیستند و البته طی این سالها نقش بیمه مرکزی نیز بسیار منفعلانه بوده و لازم بذکر است که طی مدیریت من تمامی مشکلات به نهاد نظارتی ارجاع داده شد که البته در برخی موارد همراهی صورت گرفت اما عمدتا به دلایلی که برما پوشیده است در واپسین لحظات نوعی بی تفاوتی جای خود را به تصمیمات منطقی داد.

نمونه دیگر در اخرین اعلام مسوولین مربوطه ، مصوبات هیات مدیره که با اکثریت آراء تصویب شده بود پذیرفته نشد این در حالی بود که به تایید وزارت تعاون رسیده بود و متاسفانه در آخرین مرحله که به در خواست کتبی بیمه مرکزی که مقرر گردید جلسه هیات مدیره با حضور نماینده وزارت تعاون تشکیل شود که نامبردگان از با بستن دربهای شرکت از ورود مدیر عامل و سایر اعضا هیات مدیره و نماینده بیمه تعاون به شرکت خودداری نمودند که اگرچه صورتجلسه در محل تنظیم به امضاء اکثریت اعضاء رسید اما با این حال بیمه مرکزی به دلیل اینکه به امضاء تمامی اعضا هیات مدیره نرسیده ، از تایید ان خودداری کرد و گویا اکثریت جای خود را به تمامیت داد.

علل دخالتهای هیات مدیره در هیات اجرایی و فقدان اختیارات لازم چه بوده و هست چرا که به شکل اصولی وظیفه هیات مدیره سیاستگذاری است نه اجراو مسلما این امر با فرایند حاکمیت شرکتی در تضاد است؟

شاید بتوان علل دخالت را در این موارد خلاصه کرد:

-شرکت به صورت تضامنی و بدون مسوولیت چیده شده است و مدیریتهای کلیدی توسط اقوام سببی و نسبی تصاحب شده است.

-متاسفانه قراردادهای بزرگ باید با شخص هیات مدیره انجام می شد که از آن جمله می توان به قرارداد گمرک اشاره کرد که کلیه موارد با حضور نماینده هیات مدیره و با تایید انها باید انجام می گرفت که حایز اشکالاتی بود از جمله دریافت 35درصد کارمزد در حالیکه  بیمه مرکزی فقط 10 درصد تعیین کرده بود و البته فقدان کنترل برروی تعداد صادره و مبلغ دریافتی و …

البته همه این ایرادات به سازمان بازرسی مطرح و پرونده مفتوح و در حال پیگیری است.

باید به این نکته هم اشاره کنم که چندین قرارداد دیگر نیز در حال انعقاد بود که به دلیل عدم موافقت افراد نامبرده تا مرحله اجرا پیش رفت اما نهایتا منعقد نشد.

– علاوه براین پاره ای هزینه های غیر قابل تعریف فقط از طریق رییس هیات مدیره که معاونت مالی شرکت نیز بود تعریف شده بود که مدیر عامل نباید در ان نقشی داشته باشد.

البته برخی نکات هم شاید حایز اهمیت باشد که رییس هیات مدیره تابعیت دوگانه دارد و نیمی از سال را در شرکت حضور ندارد که یکی از اعتراضات من نیز در دوره مدیریت این بود . در زمان اینجانب نیز نامه های من به هییت مدیره جهت تفویض اختیار طی ٥ ماه عملا یا به دلیل سفر به المان برای مداوا ( در حقیقت امریکا) و به هر بهانه دیگه یا تشکیل جلسه نمی شد یا در دستور جلسه قرار نمی گرفت که نهایتا در ماه ششم از زمان تصدی من با تفویض اختیار در عزل و نسب باز صورت نپذیرفت.

اقای نظام ابادی طی یک نشست خبری در پاسخ به ریسک نیوز در خصوص اختلافات سهامداری و چالش های موجود در هیات مدیره در زمان اختلافات رخ داده در زمان استعفای شما عنوان کردند نهاد نظارتی ما علاوه بر بیمه مرکزی ' وزارت کار است و شخص اقای ربیعی را برای دخالت در حل مشکل مورد خطاب قرار دادند این در حالی است که این گفته ایشان بر خلاف مفاد بیمه گری است و این شرکت بیمه بازرگانی و تابع قوانین بیمه مرکزی است نظر شما در خصوص اظهار نظر ایشان چیست ؟

 

بیمه تعاون به دلیل ماهیتش از سوی دو ارگان بیمه مرکزی و وزارت تعاون تحت نظارت قراردارد لذا مصوبات هیات مدیره باید ابتدا به وزارت تعاون ارسال و در صورت تایید به بیمه مرکزی واگذار شود.

البته باید بگویم اقای ربیعی وزیر تعاون نسبت به عملکرد نظام ابادی بسیار معترض بودند و اعزام نماینده وزارت برای حضور در جلسه هیات مدیره نیز بدین سبب بوده است و جالب است که برای صورتجلسه قابل تایید از سوی وزارت تعاون و بیمه مرکزی اعتباری قابل نشدند.

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  4