برخورد با رنگ کنندگان نارنگی

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا کنون موردی از رنگ کردن میوه نارنگی گزارش نشده است و در صورت مشاهده برخورد خواهیم کرد.

به گزارش ریسک نیوز،ابوالقاسم حسن پور با اشاره به اینکه نارنگی هایی که با پوست سبز به بازار عرضه شده است از نوع نارنگی پیش رس است ، افزود: معمولاً سبززدایی از مرکبات داخل اتاقک هایی با گرمای مناسب و گاز اتیلن انجام می شود که در این فرایند رنگ سبز را بر می دارند و در اثر مجاورت با این گاز پوست نارنگی زرد می شود . به این فرایند سبز زدایی می گویند اما اینکه رنگی به نارنگی برای زرد شدن اضافه شود ، خلاف است و ما این عمل را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم.

 

وی گفت : در صورت مشاهده موردی مبنی بر رنگ کردن نارنگی با متخلفان برخورد می شود و وزارت بهداشت نیز بر این روند نظارت دارد.

 

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: تا کنون حدود 120 هزارتن نارنگی پیش رس در استان های مازندران ، گیلان و بخشی از گلستان تولید شده است که این نارنگی ها با وجود پوست سبز کاملا رسیده است و ارزش غذایی بالایی دارد.
 

 

حسن پور گفت:‌ این نارنگی های پیش رس ویتامین C بالایی دارد و به علت داشتن رنگ دانه نارنجی و ماده غذایی زانتوفیل ، ضد سرطان است بنابراین توصیه می کنیم مردم به ویژه دانش آموزان روزی دو عدد نارنگی مصرف کنند.

 

وی گفت :‌ امسال 700 هزار تن نارنگی از 45 هزار هکتار باغات کشور برداشت می شود که عدد بسیار خوبی در میزان تولید است.

 

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود : امسال در مجموع 4 میلیون و 700 هزار تن انواع مرکبات از باغات کشور برداشت می شود که در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش تولید مرکبات در کشور خواهیم بود .
 

 

حسن پور گفت:‌ در برخی ارقام زودرس نارنگی پوست این میوه به صورت طبیعی سبز است و نیازی به زرد کردن رنگ پوست این میوه نیست .
 

 

وی درباره چگونگی تشخیص نارنگی رنگ شده گفت:‌ اگر رنگ زرد به پوست نارنگی اضافه شده باشد ، این رنگ به دست می چسبد و دست رنگی می شود. اما تا کنون با این مورد برخورد نکرده ایم و گزارشی نداشته ایم .
 

 

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد : زرد کردن پوست نارنگی را توصیه نمی کنیم و نیازی به این کار نیست .

 

حسن پور همچنین با اشاره به افزایش میزان تولید مرکبات درباره برنامه صادرات مازاد این محصول گفت: هماهنگی های لازم برای صادرات مرکبات با تجار انجام شده و پیش بینی شده است تا سقف 500 هزار تن مرکبات به حوزه دریای خزر ، حوزه خلیج فارس و روسیه صادر شود.

 

وی افزود: سال گذشته محصول لیموشیرین ایران به کشورهای آلمان و انگلیس نیز صادر شد و امسال در برنامه صادرات مرکبات قرار دارد.

خبرگزاری صدا و سیما

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  32  =  37