سابقه حضور عمانی ها در بازار بیمه ایران / مونیخ ری سهام کدام بیمه گر ایرانی را می خرد؟

لختی بیمه گران ایرانی در مذاکره با خارجی ها

شرکت کارگزاری بیمه Trade Links INSURANCE که در کشور عمان فعالیت می کند بازار ایران را بعنوان جدیدترین بازار خود هدف گذاری کرده است ./برخی اخبار از احتمال خرید سهام شرکت بیمه سامان توسط ابرقدرت بیمه ای جهان ، مونیخ ری خبر می دهد و انگونه که شنیده می شوددر حال مذاکره و حصول تفاهم بر سر قیمت سهام هستند.

به گزارش ریسک نیوز،گفته می شود ، شرکت کارگزاری بیمه Trade Links INSURANCE که در کشور عمان فعالیت می کند بازار ایران را بعنوان جدیدترین بازار خود هدف گذاری کرده است .

البته سابقه ارتباطات بیمه گران عمانی با ایرانی به سالها قبل یعنی زمانیکه هنوز تحریم های اقتصادی بر ایران سابه نینداخته بود باز می گردد.

حافظه تاریخی امضای تفاهمنامه تاسیس «شرکت بروکری بیمه مشترک ایران و عمان” را ثبت کرده به طوریکه این تفاهمنامه در راستای توسعه فعالیت‌های بیمه‌ای به ویژه در بخش بیمه‌های اتکایی امضا شد تا بر اساس آن دو شرکت بروکری با سرمایه مشترک ایران و عمان در خاک دو کشور تاسیس شوند.

در آن زمان جمالاتی کارشناس و فعال اقتصادی در امور بیمه‌ای از هیات عمانی طی گفتگویی با روزنامه دنیای اقتصاد بر مزایای این تفاهم نامه در انتقال دانش فنی به ایران تاکید می کند و اذعان می دارد عمان چند سال است که عضو سازمان تجارت جهانی شده و همچنین موافقت‌نامه تجارت آزاد را امضا کرده و با کشورهای دنیا روابط حسنه دارد. دانش فنی بین‌المللی این کشورها می‌تواند برای  منافع مشترکی را به دنبال داشته باشد و همکاری‌های فنی و حرفه‌ای مشاوره‌ای در ارتقای دانش فنی موثر است.

به گفته وی براساس رتبه‌بندی موسسه (S&P (Standard and Poor کشور عمان دارای رتبه A است و بالاترین رتبه صنعت بیمه عمان در سطح BBB قرار دارد که با توجه به این رتبه شرکت‌های بیمه عمان می‌توانند بیمه گران اتکایی خود را از بین تراز اول‌های جهان انتخاب کنند.
چنانچه شرکت مشترک در عمان به ثبت برسد باید براساس قوانین عمان فعالیت کند که هیچ‌گونه محدودیتی ندارد، زیرا عمان عضو IAIS سازمان ناظر بین‌المللی فعالیت‌های بیمه‌ای است و باید تابع ضوابط و مقرراتی باشد که توسط این دستگاه نظارت بین‌المللی تدوین شده است. بنابراین شرکت‌های بیمه ای که تحت این شرایط فعالیت کنند ناگزیر هستند با ضوابط آن همسو باشند که موجب تقویت برنامه‌های شرکت مشترک ایران و عمان خواهد شد.

اما این تفاهمات در هشت سال پیش در حالی انجام شد که تا کنون  خبری در خصوص فعالیت موثر این کارگزاری در ایران شنیده نشده و به نظر می رسد با شدت گرفتن تحریم ها ، فعالیت این شرکت عمانی در ایران به سرانجام نرسید اگر چه که اکنون پس از هشت سال خبرها از حضور بروکر عمانی دیگری در ایران حکایت دارد.

اما در اینجا سوالی مطرح می شود مبنی بر اینکه این مراودات تا چه اندازه به انتقال دانش و تکنولوژی به ایران یاری می رساند؟

آیا نتیجه  این ارتباطات دو جانبه تنها بهره گیری خارجی ها  از بازار اماده و اتکایی ایراتی هاست؟

رئیس کل پیشین بیمه مرکزی طی اظهار نظری که همزمان با برچیده شدن تحریم ها بود، ابراز داشت : ارتباطات مجدد ایران با خارجی ها نباید تنها به بازار اتکایی خلاصه شود بلکه هدف اصلی از این مراودات برای ایرانی ها انتقال علوم و فنون جدید است.

به گفته وی اگر ارتباطات انها با ایرانی ها یکسویه و تنها در قالب استفاده از خوان پر نعمت ایرانی ها برای اتکایی باشد در نهایت هدف نهایی که حضور مستمر ایرانی ها در بازار بیمه جهانی و کسب دانش نوین است حاصل نمی گردد.

به گزارش ریسک نیوز اگر چه که امد و رفت های خارجی ها در ساختمان های بیمه گران ایرانی پس از برجام افزایش یافته و هر روز اخبار متعددی مبنی بر دیدار بیمه گران ایرانی با رقبای خارجی از طریق پرتال  شرکتهای بیمه منتشر می شود اما به نظر می رسد طرفهای ایرانی تا کنون چندان در ارتباطات موثر دو سویه برای نفوذ در بازار های بیمه جهانی موفق نبوده اند و بیشترین مراوادات صورت گرفته در حوزه اتکایی بوده است.

البته در این میان برخی اخبار از احتمال خرید سهام شرکت بیمه سامان توسط ابرقدرت بیمه ای جهان یعنی مونیخ ری خبر می دهد و انگونه که شنیده می شوددر حال مذاکره و حصول تفاهم بر سر قیمت سهام هستند.

بر اساس این گزارش اخباری نیز در خصوص ارایه طرحهای بیمه ای مشترک با برخی شرکتهای بیمه خصوصی به گوش می رسد و باید منتطر بود و دید که آیا این دیدارهای دوجانبه در نهایت به نتیجه خواهد رسید؟

اگر چه که تجارب موجود ثابت کرده ،خارجی ها بیشتر به دنبال خوان پر نعمت ایرانی ها در گرفتن حق بیمه های اتکایی هستند اما در مقابل باید دید طرف های ایرانی چگونه می توانند آگاهانه در بازار بین المللی ظاهر شوند ؟

آنچه که تاکنون از اخبار بر می آید حکایت از لختی بیمه گران ایرانی در مقابل رقبای خارجی دارد ؛ داستان بهره گیری یک طرفه بیمه گران آگاه خارجی از بازار ۷.۴ میلیارد دلاری ایران.

این در حالی است که امکان همکاری بیمه های ایرانی با بیمه های خارجی و توزیع ریسک با طرف های خارجی فراهم شده است.

 گفتنی است طبق قوانین موجود 5 سرمایه‌گذار مختلف خارجی در قالب سهم‌های 20 درصدی می‌توانند کل سهام یک شرکت بیمه‌ای ایرانی را بخرند و این منعی ندارد.

گر چه از نظر قانونی منعی برای حضور بیمه های خارجی در ایران وجود ندارد اما تاکنون آنگونه که از اخبار بر می آید درخواستی برای تاسیس نمایندگی و شعبه در ایران نشده و تنها چند بیمه درخواست تاسیس دفاتر ارتباطی در ایران کرده اند ، ضمن اینکه حضور خارجی ها در صنعت بیمه ایران نیازی به ایجاد شعبه در کشور ندارد.

لازم بذکر است ، اگر بیمه های خارجی بخواهند در ایران شعبه ایجاد کنند منع قانونی وجود ندارد و به آنها اجازه فعالیت در صنعت بیمه در چارچوب ضوابط و مقررات ایران داده می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

66  −  60  =