کلاه‌برداری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با پیشنهاد شراکت واردات خودرو

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی‌ با اشاره به این‌که فریب تصاویر شبکه‌های اجتماعی را نخورید، گفت: متأسفانه برخی کاربران به راحتی در شبکه‌های اجتماعی فریب تصاویر و متن درج شده کاربرانی را می‌خورند که اصلاً واقعیت ندارد.

به گزارش ریسک نیوز،سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به نمونه‌ای از چنین پرونده‌هایی تصریح‌کرد: در یک پرونده تشکیل شده در پلیس فتا خانم بیوه جوانی تمام دارایی خود را اختیار فردی قرار داده است که در یک نمایشگاه اتومبیل کار می‌کرده و تصاویر بارگذاری شده وی در شبکه‌های اجتماعی با واقعیت‌های زندگی‌اش بسیار تفاوت داشته است.

وی افزود: این قربانی که با دیه همسر خود منزلی را رهن نموده در فضای مجازی و اینستاگرام با فردی به ظاهر متمول و پولداری آشنا می‌گردد که در شبکه‌های اجتماعی تصاویر مختلفی از خود که دائماً سوار بر ماشین‌های خارجی و مدل بالا است منتشر نموده است.

سرهنگ جهانشیری با اشاره به زود باوری قربانی ادامه‌داد: متهم با اظهار علاقه‌مندی به قربانی و طرح پیشنهاد واردات خودرو و سود سرشار آن توانسته است این بیوه را فریب بدهد و از وی کلاه‌برداری کند.

وی گفت: متهم با بیان این‌که امتیاز واردات خودرو دارد و می‌تواند حواله واردات خودرو از گمرک دریافت کند، اما سرمایه‌اش کم است به قربانی پیشنهاد سرمایه‌گذاری و شریک شدن می‌دهد و بعد از دریافت 500 میلیون ریال ارتباط خود با قربانی را قطع می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی‌ ادامه‌داد: قربانی بعد از قطع ارتباط با طرح شکایت در محاکم قضایی به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود و در پی تشکیل پرونده و اقدامات پلیسی متهم در تهران شناسایی و دستگیر می‌گردد.

سرهنگ جهانشیری گفت: متهم در پی ارائه اداله دیجیتال موجود بزه خود را پذیرفت و در برابر ادله فنی چنین اعتراف کرد: در نمایشگاه اتومبیلی شغل خرید و فروش خودرو انجام می‌دهم و با عکس‌هایی که از خودروهای گران‌قیمت تهیه می‌کردم اقدام به انتشار تصاویر در شبکه‌ای اجتماعی نموده و با فریب اذهان‌، خود را فردی دارای ثروت معرفی می‌کردم.

به گفته رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی با توجه به شگرد مجرم در این پرونده احتمال کلاه‌برداری‌های بیشتر از سوی متهم متصور بوده، لذا تحقیقات بیشتر در دستور کار می‌باشد.

سرهنگ جهانشیری در ادامه در توصیه به کاربران شبکه‌های اجتماعی گفت: به هیچ عنوان فریب تصاویر و اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را نخورید چرا که تغییر هویت، جنسیت و جعل نام و مشخصات در فضای سایبر به راحتی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که کلاه‌برداران فضای سایبر حتی از نام و نشان چهره‌های هنری و ورزشی و معروف و مطرح نیز استفاده می‌کنند و با استفاده از عکس و اطلاعات منتشر شده آن‌ها خود را به جای آن‌ها جا زده و از کاربران سوءاستفاده و کلاه‌برداری می‌کنند، افزود: لذا نباید در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی به راحتی به دیگران اعتماد و اطمینان نمود و با آن‌ها طرح دوستی یا شراکت ریخت.

سرهنگ جهانشیری پایان با اشاره به آدرس سایت و ایمیل پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و افزود: پلیس فتا از هم‌وطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  4