پلاسکو زیر آوار طرحهای فراموش شده / لایحه مدیریت ریسک و ایمنی شهر تهران به کجا رسید؟/ پرهیز بیمه ها از ارایه بیمه مسئولیت جامع شهرداری

هیه لایحه جامع مدیریت ریسک و بیمه از سوی شورای شهر تهران ،بیمه مسولیت شهرداری های مناطق 22 گانه تهران ، بیمه جامع آتش نشانان و بیمه اجباری مسولیت آتش سوزی اماکن مسکونی و تجاری باید در دستور کار قرار گیرد ، اگر چه که پیش ازین پیش نویس کامل لایحه مدیریت ریسک و بیمه شهر تهران تدوین شده اما به نظر می رسد این پیش نویس نیز مانند صدها پیش نویس دیگر به بایگانی سپرده شده.

به گزارش ریسک نیوز،آتش سوزی پلاسکوی 53 ساله هم مانند 16 فقره آتش سوزی دیگر که در سال 95 رخ داد و چند صد آتش سوزی در سال های اخیر در زیر تلی از آوار فقدان مدیریت شهری و ارزیابی ریسک و… به دست فراموشی سپرده می شود.

در سال 95 طبق آمار موجود 16 آتش سوزی رخ داده که مهمترین آن آتش سوزی بوعلی است ، ضمن اینکه حدود 7 فقره از این تعداد به مراکز تجاری و خرید اختصاص یافته که نشان می دهد ، امنیت این واحد های تجاری در ایران دارای استانداردهای کافی نیست.

بر اساس گزارشی که روز گذشته رئیس کل بیمه مرکزی ارایه کرد ، صرفا حدود 25 درصد از واحدهای تجاری و تولیدی ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه بوده اند که بعضا به دلیل پایین اعلام کردن سرمایه برای عدم پرداخت حق بیمه واقعی، دارای پوشش های ناکافی از 50 میلیون تومان تا چند صد میلیونی بوده اند که جمعا از سوی شرکت های بیمه كمتر از 40 میلیارد تومان تعهد برای این ساختمان تجاری و تولیدی بیمه شده است.

البته به گفته  رئیس کل بیمه مرکزی بررسی های شرکت های بیمه و کارشناسان آنها نشان می دهد متاسفانه مدیریت ریسک در واحدهای صنعتی، تجاری و تولیدی کشور به طرز ناقص و ضعیفی انجام می شود.

حال با توجه به این مساله سوال اینجاست که چرا شرکتهای بیمه در حالیکه از ضعف ایمنی و نقصان اجرای استانداردهای لازم آگاه بوده اند همچنان به پوشش بیمه ای این واحدای تجاری اقدام کرده اند در حالی که ممانعت شرکتهای بیمه از پوشش بیمه ای واحد های غیر استاندارد خود می توانست هشداری باشد تا مالکین به استاندارد سازی واحدهای مربوطه اقدام کنند.

البته لازم بذکر است که دستگاههای نظارتی متعددی در وقوع این رخدادها نقش دارند که شاید به مراتب سهم بیشتری در ایجاد اینگونه حوادث را به خود اختصاص داده اند.

اما به نظر می رسد، برخی طرح ها و پوشش های بیمه ای می تواند تا حدود زیادی خسارات  جانبی ناشی از این رخدادها را جبران کند.

یکی از پوشش های مورد نظر بیمه مسئولیت جامع شهرداری است برای پوشش خساراتی در خصوص تخریب ابنیه مجاور ساختمان خراب شده ، پیاده رو ها ،ماشین های پارک شده و…

یک منبع آگاه در این خصوص به ریسک نیوز گفت ،برخی مناطق شهرداری نزد شرکت های مختلف این پوشش را دارا هستند اما شرکتهای بیمه ها معمولا بدلیل ریسک بالا از ارایه ان پرهیز می کنند.

اما به غیر ازین موارد وقوع این رخداد تلخ  می تواند از چهار زاویه مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای بیمه ای برای آن ارایه شود در این راستا به نظر می رسد، تهیه لایحه جامع مدیریت ریسک و بیمه از سوی شورای شهر تهران ،بیمه مسولیت شهرداری های مناطق 22 گانه تهران ، بیمه جامع آتش نشانان و بیمه اجباری مسولیت آتش سوزی اماکن مسکونی و تجاری باید در دستور کار قرار گیرد.

اگر چه که پیش ازین پیش نویس کامل لایحه مدیریت ریسک و بیمه شهر تهران تدوین شده اما به نظر می رسد این پیش نویس نیز مانند صدها پیش نویس دیگر به بایگانی سپرده شده.

حادثه تلخ پلاسکو نهیبی برای مسئولان فراموشکار نهاد های مختلف است تا متولیان امر ، لایحه مدیریت ریسک و ایمنی شهر تهران را جدی بگیرند  وهر چه سریعتر تنظیم و به تصویب برسانند.

آنچنان که گفته می شود در این لایحه ابعاد گوناگون مدیریتی در چند بخش پیشگیرانه،نحوه مقابله در صورت بروز خطر،جلوگیری از توسعه دامنه خسارتها و نهایتا برخورداری از مکانیزم بیمه در فرایند کار پیش بینی شده است.

از دیگر فاکتورهای مهمی که در این پیش نویس مد نظر قرار گرفته ، نحوه نگهداری اطلاعات سیستم های مالی و ثبتی است که در دنیا بصورت آنلاین در دو نقطه امن کشور ذخیره و نگهداری می شوند تا بازماندگان از حوادث بتوانند از امکان دریافت حق و حقوق خود مطمئن شوند.

گفتنی است ، مدیریت گاز شهری ، امداد و نجات و البته راهکارهای بیمه ای از دیگر مفاد این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

بدون شک پلاسکو تنها یکی از ساختمانهای قدیمی تهران است که حالا جز تلی از خاک از ان باقی نمانده ، اما پلاسکو تنها اواری از خاک و اجساد بی جان نیست بلکه آلارمی است به مسئولان دستگاههای ذیربط که لایحه مدیریت ریسک و ایمنی شهر تهران را با نگاهی جامع مورد بررسی نهایی و کارشناسی قراردهند و به تصویب برسانند.

پیگیری سازمان مدیریت بحران وزارت کشور و شهرداری تهران و البته تعامل شرکتهای بیمه نیز ضروری است.

پیگیری ها نشان می دهد پیش نویس این لایحه مدتهاست ارایه شده اما هیچ اقدام اساسی جهت اجرایی شدن و تصویب ان صورت نگرفته است.

به نظر می رسد زمان ان فرا رسیده که کلمات و جملات مدیرت ریسک و سیستم جامع مدیریت شهری و ارزیابی دقیق ریسک از صفحه های کتاب به عمل برسد.

نهیه و تنظیم : آزاده محسنی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

96  −    =  89