تحلیل های متفاوت بر وجود يك كارگزار در قرارداد دولتي زائرین اربعین

قرارداد بیمه زائرین اربعین فی مابین بیمه ایران و سازمان حج و زیارت منعقد شد؛

د رحالی شرکت کارگزاری بیمه فرا اندیشان پارسا مجری قرارداد بیمه زائرین اربعین حسینی سال 96 شده که وجود دلال در این قرارداد و میزان کارمزد پرداختی به کارگزار که نهایتا از زائرین گرفته می شودانتقادات زیادی را بر انگیخته است.

به گزارش ریسک نیوز،بر اساس قرارداد فی مابین بیمه دولتی ایران و سازمان حج و زیارت بیمه نامه گروهی عمر و حوادث و درمان زائرین اربعین سال 96 منعقد گردید.
 

بر اساس این قرارداد برخلاف سالهای گذشته ، طبق توافق انجام شده بین سازمان حج و زیارت با بیمه ایران، شرکت فرا اندیشان پارسا کد 371 به عنوان کارگزار که وظیفه انجام کلیه امور اجرایی را برعهده دارد از سوی طرف اول به طرف دوم معرفی می گردد.

اما انچه که در این قرارداد  قابل تامل  به نظر می رسد این است کهدليل وجود يك كارگزار در يك قراردادي كه دو طرف ان دولتي هستند چيست؟

آیا در قرارداد استاندارد و روتین بیمه زائرین که هر ساله تکرار می شوند و یک طرف سازمان حج زیارت و دیگری شرکتی دولتی ( یعنی دو سازمان دولتی) می باشد اصولا نیاز به خدمات کارگزاری است؟ شرکت بیمه دولتی طرف قرارداد، دارای شبکه گسترده و توانمند ای از شعب و نمایندگی ها جهت ارائه خدمات است که در سراسر کشور گسترده اند و امکانات ارائه خدمات به زائرین عزیز را دارند؛ با این وصف آیا لزومی به قرار گرفتن دلال در ارائه خدمات وجود دارد؟ آیا کارمزد اعطایی متناسب با خدمات بر شمرده در قرارداد و پاسخ مزبور می باشد؟

 آیا در محاسبه مبلغ کارمزد کارگزار، مواد 1، 3، تبصره 1 ماده 8 ،  ماده 11 ، 14 و به ویژه ماده 15 آیین نامه 83 « آيين‌نامه كارمزد نمايندگي و دلالي رسمي بيمه»  و سایر مواد این آیین نامه رعایت شده است؟
وضیح اینکه ماده 15 آیین نامه 83، به صراحت اشعار می دارد " موسسات بيمه مجازند براي بيمه‌نامه‌هاي مربوط به دستگاههاي اجرايي موضوع ماده ۵ قانون مديريت خدمات كشوري، دستگاههاي موضوع مواد (۲)، (۳)، (۴) و (5) قانون محاسبات عمومي كشور، نيروهاي نظامي و انتظامي، قواي مقننه و قضائيه و كليه دستگاه‌هايي كه به نحوي از بودجه كل كشور استفاده مي‌كنند، حداكثر ۲۵ درصد از كارمزد و هزينه صدور بر اساس طبقه‌بندي مندرج در بندهاي الف و ب ماده ۱۴ را بپردازند. "

از سوی دیگر وظایف کارگزار در قبال اخذ ۱۷ درصد کارمزد در متن قرار داد در موارد زیر آمده است:

نقل و انتقال بیمار یا مصدوم از عراق یا شهرهای ایران به شهر محل اعزام هر یک از بیمه شدگان

نقل و انتقال جنازه هر یک از بیمه شدگان از عراق یا شهرهای ایران به شهر محل سکونت

ارایه فهرست اسامی و مشخصات کامل بیمه شدگان توسط طرف اول به نمایندگی از بیمه گذاران

اعلام وقوع حوادث از سوی طرف اول به طرف دوم بصورت کتبی
 
اخذ مدارک ذینفعـان یا استفـاده کنندگـان در صورت بروز بیماری یا مصدومیت هر یک از بیمه شدگان

معاینات و عملیات پزشکی قبل از سفر و هنگام حادثه

این گزارش حاکی است ، البته در مقابل این انتقاد ، نظرات دیگری نیز مطرح می شود به طوریکه اذعان می گردد که در یک  قرارداد بزرگ مانند قرارداد پوشش بیمه ای زائرین اربعین وجود کارگزار قانونی و رسمی خالی از اشکال است ضمن اینکه با وجود کارگزار عملا منافع و سود حاصل از این قرارداد کاملا مشخص و قابل شناسایی است ، پس تخلف کمتر می شود .

بر اساس این گزارش در متن این قرارداد تاکید شده است که  با توجه به شرایط کشور عراق و توافق طرفین خطرات ناشی از اقدامات تروریستی و درگیری های داخلی در کشور عراق مشمول پوشش های این بیمه نامه می‌باشد.

در صورت وقوع هر یک از خطرات موضوع ماده یک این بیمه نامه برای هر یک از بیمه شدگان، طرف دوم متعهد به پرداخت هزینه ها و خسارت های ناشی از آن به شرح زیر می‌باشد:

پرداخت غرامت فوت به هرعلت (عمر زمانی ) هر یک از بیمه شدگان به مبلغ 300.000.000 ریال.

 پرداخت غرامت فوت ناشی از حوادث هر یک از بیمه شدگان به مبلغ 1.800.000.000 ریال .

– پرداخت غرامت نقص عضو یا از کارافتادگی دایم کلی یا جزیی در اثر حوادث هر یک از بیمه شدگان تا سقف مبلغ 2.000.000.000 ریال بر اساس جدول نقص عضو مندرج در شرایط عمومی بیمه حوادث (پیوست ) با تایید پزشک معتمد بیمه گر.

حداکثر سقف تعهدات طرف دوم در حوادث منجر به نقص عضو که از حدوث یک خطر در یک زمان به وقوع پیوسته باشد برای هر نفر برابر مبلغ 2.000.000.000 ریال می‌باشد.

-پرداخت هزینه های درمانی بستری بیمارستانی واعمال جراحی به علت بیماری یا حوادث تا سقف مبلغ 250.000.000 ریال

– پرداخت هزینه های درمانی سرپایی و پاراکلینیکی به علت بیماری یا حوادث همانند انجام نوار قلب، رادیولوژی، آزمایشات اورژانس، گچ گیری و نظایر آن تا سقف مبلغ 20.000.000 ریال.

تبصره 4: مجموع تعهدات طرف دوم در بندهای 4/5 و 5/5 حداکثر 270.000.000 ریال می‌باشد.

حق بیمه های هر یک از پوشش های این بیمه نامه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در رشته عمر 040/26 ریال، در رشته حوادث 676/62 ریال، در رشته درمان (سرپائی و بستری ) 288/99 ریال می‌باشد.
متن کامل قرارداد در فایل زیر موجود است:
/uploadFiles/قرارداد_بیمه_زائرین_اربعین_سال_1396.docx

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  +    =  10