2

شاخص دلار

نوسانات دلار در یک ماه اخیر تحت تاثیر عملکرد فدرال رزرو بوده است. افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن سبب شد دلار به بالاترین سطح خود در 40 سال اخیر برسد؛ اما ترس سرمایه‌گذاران از رکود، سبب نزولی شدن شاخص دلار تا اواسط ماه ژوئیه شد که رونق بازارهای طلا و رمزارز را به دنبال داشت. در ماه اخیر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در جلوگیری از شتاب تورم نتیجه بخش بود و تورم از 1/ 9 درصد به 5/ 8 درصد رسید. کاهش تورم و به دنبال آن کاهش احتمال وقوع رکود در این کشور و همچنین اعلام فدرال رزرو مبنی بر افزایش دوباره نرخ بهره در ماه اوت سبب شد دلار بار دیگر به جایگاه سابق خود بازگردد و به بازارهای طلا و ریسکی فشار زیادی وارد آورد. هم اکنون شاخص دلار آخرین ساعات معاملاتی خود را با کانال 108 واحدی به پایان رساند.

ریزش بازار طلا

با کاهش ارزش دلار از ابتدای ماه ژوئیه تا اواسط ماه اوت در آمریکا بازار طلا قدرت گرفت و توانست به سقف 1800 دلاری دست پیدا کند. اما روند صعودی دلار که تحت تاثیر افزایش احتمالی نرخ بهره در ماه اوت است، سبب شد تا طلا در یک ماه اخیر با نوسانات زیادی همراه باشد و هفته گذشته روند نزولی دنباله‎داری را طی کند. طلا در ابتدای ماه جدید وارد کانال 1720 دلار شد. این فلز گران‌بها در میان نگرانی سرمایه‌گذاران از رکود در آمریکا و کاهش شاخص دلار در ابتدای ماه اوت به 1784 دلار رسید و در میانه این ماه از 1800 دلار عبور کرد. اما پس از انتشار گزارش تورم ایالات‌متحده و همچنین اعلام رئیس فدرال رزرو مبنی بر عدم توقف افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی، طلا از 16 اوت روند نزولی به خود گرفت. فلز زرد در ابتدای این روز به کانال 1780 دلار رسید و در 17 ماه اوت 1774 دلار را ثبت کرد؛ به همین ترتیب طلا در روزهای اخیر روند نزولی خود را ادامه داد و در آخرین ساعات معاملاتی با قیمت 1747 دلار در بازار معامله می‌شد. تحلیل‌گران روند قیمتی این فلز گران‌بها را در روز‌های آتی 1725 دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

وضعیت قرمز رمزارزها

مشابه روند معاملاتی طلا در بازارهای ریسکی نیز مشاهده می‌شود. بیت‌کوین که در ابتدای ماه اخیر کار خود را با ورود به کانال 22 هزار دلار آغاز کرده بود، در 15 اوت کانال قیمتی 25 هزار دلار را فتح کرد. اتریوم نیز به قله معاملاتی در ماه‌های اخیر رسید و قیمت 2011 دلار را ثبت کرد. اما پس از آن تحت همان عواملی که در بازار طلا توضیح داده شد، بیت‌کوین و اتریوم روند نزولی به خود گرفتند و در آخرین ساعات معاملاتی خود به ترتیب با افت 5/ 14 درصد و 5/ 19 درصد رو‌به‌رو شدند. تا لحظه نگارش این گزارش بیت‌کوین با قیمت 21 هزار و 385 دلار و اتریوم با قیمت 1621 دلار در حال معامله است.