کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۲/۰۷/۰۱

بورس اوراق بهادار تهران امروز در پایان معاملات با از دست دادن 2851 واحد شاخص کل به رقم 2 میلیون و 118 هزار و 361 واحد رسید. همچنین شاخص هموزن با 10 واحد کاهش به رقم 721 هزار و 789 واحد رسید.

  • به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، ارزش بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش روز 600 شرکت بورسی است، به بیش از 7 میلیون و 439 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 8.6 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 294 هزار فقره معامله و به ارزش 4299 میلیارد تومان دادوستد کردند.
  • همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، اما میزان کاهش شاخص‌ها زیر یک درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز گذشته معاملاتی 13 صدم درصد کاهش یافتند، اما این دو شاخص با معیار هموزن نسبت به روز معاملاتی قبل تغییری نداشتند.

  • شاخص آزاد شناور با 16 صدم درصد کاهش همراه شد. شاخص بازار اول بورس 24 صدم درصد افت کرد. شاخص بازار دوم بورس یک صدم درصد کاهش یافت.

  • امروز نمادهای کشتیرانی و شستا بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، گل گهر و پالایشگاه تهران بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته است.

  • در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز 31 واحد کاهش یافته و به رقم 26 هزار و 187 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 433 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 460 هزار میلیارد تومان شد.

  • معامله‌گران امروز بیش از 2.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 179 هزار فقره معامله و به ارزش 5285 میلیارد تومان دادوستد کردند.

  • امروز نمادهای ایران خودرو دیزل، فولاد هرمزگان جنوب و بهمن دیزل بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای آریا ساسول، مالی سپهر صادرات، صبا تامین و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.

  • امروز شاخص کل فرابورس و شاخص قیمت نسبت به روز قبل معاملاتی 12 صدم درصد افت کردند، اما این دو شاخص با معیار هموزن به میزان یک دهم درصد تقویت شدند. شاخص بازار اول فرابورس 5 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم فرابورس 14 صدم درصد افت کرد.

  • بازار بورس از بازارهای شفاف است که شرکت‌ها و معامله‌گران حاضر در این بازار از شفافیت برخوردار هستند، بنابراین دولت می‌تواند مالیات واقعی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی و همچنین فعالان بازار سرمایه دریافت کند. یکی از ویژگی‌های شرکت‌های بورسی و فرابورسی انجام مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه و منطقه قرار گرفتن است، در این زمینه اکثر شرکت‌های بورسی در راستای مسئولیت اجتماعی خود فعالیت‌های عام‌المنفعه مانند ساخت مدرسه و یا بیمارستان و درمانگاه و پارک و فضای سبز در شهرهای محل قرار گرفتن خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستورکار قرار می‌دهند.

  • در این زمینه امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در مدرسه استثنایی ساریخانی در تهران تقاضای مدیر مدرسه کمک برای ساخت مجتمع فرهنگی و ورزشی در کنار این مدرسه استثنایی بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داد از محل مسئولیت اجتماعی شرکت‌های تامین اجتماعی بخشی از هزینه ساخت این مجتمع فرهنگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کنار خیرین تقبل کند، به شرط اینکه ساخت ورزشگاه برای استفاده افراد مختلف قرار گیرد. بنابراین دولت با تشویق شرکت‌ها به حضور در بازار سرمایه علاوه بر افزایش استاندارد مدیریت و حاکمیت شرکتی می‌تواند مسئولیت اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از آنها طلب کند.

  • منبع فارس
لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  4  =