تغییر ساختار شبکه فروش با تحقق بیمه الکترونیک
عضو گروه پژوهشی بیمه الکترونیک تشریح کرد
عضو گروه پژوهشی بیمه الکترونیک با اشاره به مزایای فراوان توسعه این نوع بیمه، گفت: تخصصی شدن فعالیتها و تغییر ساختار شبکه فروش از جمله مزایای استفاده از بیمه الکترونیک است.
به گزارش ریسک نیوز، به نقل از فارس نشست علمی-پژوهشی گروه بیمه الکترونیک با عنوان "بیمه الکترونیک:چالشها و راهکارها" با سخنرانی سید صدرالدین نورالدینی، یکی از کارشناسان این گروه پژوهشی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، وی گفت: فناوری اطلاعات که به اختصار تحت عنوان (IT) از آن یاد میشود، توسط انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA) به "مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامههای نرم افزاری و سخت افزار رایانه" تعریف شده است.
وی ادامه داد: فناوری اطلاعات عامل اساسی کاهش دهنده فاصله و زمان در تمامی کارکردهاست، تاحدی که در بسیاری از قلمروها این کاهش موجب تولید و عرضه خدمات جدید میشود؛ در زمینه فناوری اطلاعات از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) شاخص IDI یا شاخص توسعهیافتگی ICT ارائه میشود و وضعیت کشورها در زمینه بکارگیری فناوری اطلاعات مورد ارزیابی قرار میگیرد.
به گفته نورالدینی طبق آخرین برآوردهای اتحادیه جهانی مخابرات در سال 2010 رتبه ایران با توجه به شاخص IDI در جهان 84 و در منطقه، 14 است.
این پژوهشگر بیمه تصریح کرد: سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (OECD) شاخصهایی را برای اندازه گیری تجارت الکترونیک در بین شرکتها و خانوارها تعیین کردهاند که این شاخصها بر اساس مدل پیشنهادی و مورد پذیرش قرار گرفته کشور کانادا به صورت آمادگی، شدت و اثر دسته بندی شده است.
نورالدینی گفت: بر اساس آخرین گزارش دولت الکترونیکی بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (UNDESA) در سال 2010، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا و کانادا در صدر کشورهای جهان به لحاظ توسعه و پیشرفت در زمینه آمادگی دولت الکترونیکی قرار دارند و ایران در منطقه جنوب آسیا، پس از مالدیو رتبه دوم و در جهان از میان 183 کشور رتبه 102 را به دست آورده است.
وی با تأکید بر اینکه بیمه الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بخشهای تجارت الکترونیک صنعتی به شدت مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از بین رفتن محدودیتهای مکانی و زمانی، کاهش هزینههای مبادله، ایجاد فرصت برای واسطهگران جدیدالورود و واسطهگران موجود، ایجاد پوششهای جدید بیمهای، حذف موانع ورودی و کاهش هزینه بیمه، تخصصی شدن فعالیتها و تغییر ساختار شبکه فروش از جمله مزایای استفاده از بیمه الکترونیک است.
این کارشناس افزود: توسعه بکارگیری بیمه الکترونیکی توسط بیمهگران، ضمن ایجاد منافع فراوان برای فعالان این صنعت، مخاطراتی همچون، ریسکهای اعتباری و مالی، ریسکهای مسئولیت و ریسکهای عملیاتی را نیز برای آنها به دنبال خواهد داشت.
نورالدینی گفت: صنعت بیمه نیازمند مدیریت صحیح به منظور حداقل رساندن اینگونه ریسکها، است.
بنابراین گزارش نتایج به دست آمده از این نشست نشان میدهد رشد روز افزون تکنولوژی اطلاعات و ظهور ابزار جدید ارائه خدمات به صورت الکترونیکی از یک سو و لزوم حفظ جایگاه و بدست آوردن سهم مناسب از بازار از سوی دیگر، اهمیت بهکارگیری تکنولوژیهای جدید در بازارهای مالی از جمله بیمه را بیش از پیش نمایان میسازد.
مشکلات زیرساختی، ساختاری و حقوقی مانع پیاده سازی و اجرای صحیح بیمه الکترونیکی در ایران شده است بنابراین لزوم از میان برداشته شدن موانع و بکارگیری حداکثر ظرفیت موجود، جهت ارائه خدمات بیمهای به صورت الکترونیکی به منظور بهره گیری حداکثری از مزیتهای این شیوه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند مدیریت یکپارچه و هدفمند است.