ضعف ابزارهای تأمین مالی و فشار به منابع بانکی/ تسهیلات‌دهی تا ۸۰ درصد سپرده‌ها

مدیر عامل بانک سپه مطرح کرد

مدیر عامل بانک سپه با اشاره به اینکه در حال حاضر سایر ابزارهای تأمین مالی کارایی لازم را در اقتصاد کشور ندارند، گفت: برای اینکه بتوانیم بیشترین سرویس را به‌تولیدکنندگان بدهیم تا ۸۰ درصد سپرده‌ها، تسهیلات داده‌ایم.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از فارس رامین پاشایی‌فام در مورد تسهیلات پرداختی بانک سپه و رویکرد این بانک نسبت به‌ حمایت از تولید در سال جاری اظهار داشت: در ساختار اقتصادی کشور، متأسفانه بانک‌ها نقش محوری دارند و سرمایه‌گذاران برای تأمین مالی طرح‌های تولیدی خود بیشتر به‌استفاده از منابع بانک‌ها فکر می‌کنند.

وی با بیان این‌که در اقتصاد ایران سایر ابزارهای تأمین مالی کارایی لازم را در این زمینه ندارند، افزود: در اقتصادهای توسعه یافته و پویا، بازار سرمایه روند مناسبی برای تأمین مالی است و در سال‌های اخیر در اقتصاد ایران هم رشد خوبی داشته اما هنوز به جایگاه خود نرسیده است.

مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: براساس آخرین آمارها، اگر تولید ناخالص داخلی حدود 500 هزار میلیارد تومان باشد، حجم سرمایه‌ای بازار بورس و فرابورس حدود 130 هزار میلیارد تومان است (حدود 25 درصد) که این نسبت مناسبی نیست. در حالی که این میزان در برخی کشورها بالای 80 درصد است.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقام موجود نشان‌دهنده عدم استفاده مناسب از بازار سرمایه است، گفت: در این شرایط بانک‌ها محور قرار می‌گیرند و بانک‌های دولتی به‌دلیل وظیفه‌ حمایت از تولید و ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

پاشایی‌فام ادامه داد: براساس قانون اصل 44، بانک سپه و بانک ملی ایران دو بانک دولتی هستند که سهام آنها واگذار نمی‌شود و این بانک در طول سال گذشته بیشترین نقش‌آفرینی را در تأمین مالی طرح‌های تولیدی انجام داده است.

وی یادآور شد: جهت‌گیری بانک بیشتر تأمین مالی در بخش زیرساخت‌ها است تا سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها که سایر بانک‌ها نیز بتوانند از این زیرساخت‌ها برای پرداخت به‌سایر بخش‌های تولیدی استفاده کنند.

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به‌ لزوم رعایت نسبت تسهیلات پرداختی به‌سپرده‌ها، گفت: بانک‌ها باید نسبتی را در ارایه تسهیلات به‌مجموع سپرده‌های خود داشته باشند که این نسبت توسط بانک مرکزی تعیین و به‌بانک‌ها ابلاغ می‌شود و قاعدتاً انتظار داریم براساس نرخ سپرده قانونی تعیین شده، نسبت تسهیلات به‌سپرده‌ها حتما کمتر از 100 درصد باشد.

وی اظهار داشت: معمولاً نسبت تسهیلات پرداختی به‌حجم سپرده‌ها برای بانک‌هایی که عملکرد مناسبی دارند تا 81 درصد است و بانک سپه هم برای اینکه بتواند بیشترین سرویس را به‌تولیدکنندگان بدهد در همین سطح عمل کرده است.

وی افزود: میانگین تسهیلات پرداختی به‌سپرده‌ها در بانک سپه که عمدتاً به بخش تولید داده شده حدود 80 تا 82 درصد است و در برخی زمینه‌ها رشد سپرده‌ها رتبه اول را دارد و در بخش‌های دیگر، از متوسط سیستم بانکی بیشتر بوده است.

خبرنگار فارس پرسید: بنابراین شما بیشتر به طرح‌های کلان تسهیلات می‌دهید تا طرح‌های خرد؟

پاشایی‌فام در پاسخ به‌این سوال در بیان اینکه بانک سپه به‌رسالت خود در تمامی طرح‌های خرد و کلان عمل می‌کند گفت: در بخش خرد یکی از موضوعاتی که بانک به‌آن توجه کرده. بحث امنیت خانوارها بود که برای نوسازی بافت‌های فرسوده در همه بانک‌ها مطرح می‌باشد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی برای مشارکت سهمیه‌هایی بین بانک‌ها تقسیم کرد که در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده صرف شود، لیکن با توجه به‌مشکلاتی که در سیستم بانکی وجود دارد بانک‌ها معمولا به‌سقف مطلوب در پرداخت تسهیلات نمی‌رسند اما بانک سپه تا سه برابر سقف تخصصی عمل کرده چون معتقد است باید به امنیت خانوارها کمک شود.

مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: در صورت بروز حوادثی در کشور که نتیجه آن از دست دادن جان افراد می‌باشد، قابل جبران نیست اما در صورت نوسان منابع بانک سپه بانک با فشار مواجه خواهد شد که مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به‌پرداخت تسهیلات به‌طرح‌های خوداشتغالی مربوط به‌کمیته امداد، گفت: آنچه که سهم ما از پرداخت این تسهیلات در نظر گرفته شده بود را انجام دادیم و در برخی زمینه‌ها بیشتر از تعهدات پرداخت نموده‌ایم و قسمتی که مربوط به فرآیند توسعه کشور و بخش‌های خرد بانک‌سپه بوده به‌خوبی عمل کرده‌ایم.

 پاشایی‌فام در خصوص توجه به‌فعالیت‌های تولیدی گفت: طبیعتاً ما زمینه فعالیت را با سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلان مانند صنعت، معدن، نیرو، بازرگانی و نفت فراهم کرده و سعی می‌کنیم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه زیرساخت‌ها، زمینه سرمایه‌گذاری سایر بانک‌ها در بخش‌های دیگر تولیدی را فراهم کنیم.

 وی افزود: طبیعتاً سرمایه‌گذاری در بخش معدن، در سایر بخش‌های تولیدی از جمله فولاد و صنایع فولادی تأثیرگذار است و هرچقدر که در بخش معدن سرمایه‌گذاری بیشتری شود می‌توان برای تولید محصول در صنایع فولادی برنامه‌ریزی کرد.

به‌گفته وی سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی در بخش معدن و نفت انجام شده و شاید بانک سپه اولین بانکی باشد که در زمینه استخراج نفت سرمایه‌گذاری کرده و مطمئناً بعد از استخراج نفت سایر فعالیت‌های مربوط به‌آن شکل می‌گیرد.

وی گفت: در زمینه قرض‌الحسنه سال گذشته حدود 60 درصد در منابع رشد داشتیم که در پرداخت هم همین میزان رشد بوده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: در حوزه کلان، تعهدات بسیار زیادی را قبول کردیم همچنین تعهدات بسیار زیادی توسط این بانک پذیرفته شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  16