شرایط فعلی بورس بر عرضه سهام شرکت‌ها تاثیری ندارد، آماده سازی زمان بر است

قالیباف اصل آخرین وضعیت عرضه های جدید را اعلام کرد؛

مدیر عامل شرکت بورس تهران تاکید کرد که عدم عرضه اولیه شرکت‌های جدید، به اوضاع فعلی بورس ربطی ندارد و آماده سازی شرکتها با ساختار دولتی زمان عرضه را با تاخیر مواجه کرده است.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا دکتر حسن قالیباف اصل ـ مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص تاخیر در عرضه های جدید گفت: در حال حاضر پذیرش شرکت‌های مختلفی در دستور کار شرکت بورس است، ولی آماده‌سازی شرکت‌ها زمان بر است که این موضوع زمان عرضه را با تاخیر مواجه می کند.

وی افزود:به این ترتیب اقدامات لازم برای عرضه سهام شرکت‌هایی همچون پالایشگاه بندرعباس و هلدینگ خلیج فارس به اتمام رسیده و امیدواریم که در هفته های آینده شاهد عرضه سهام این دو شرکت بزرگ در بورس باشیم.

وی با بیان اینکه جلسه معارفه پالایشگاه بندرعباس نیز برگزار شده است، در مورد واگذاری هلدینگ خلیج فارس توضیح داد:در صورتیکه این شرکت افزایش سرمایه خود را به ثبت برساند و صورتهای مالی را ارائه دهد، می تواند در آینده نزدیک وارد بورس شود.

قالیباف در خصوص وضعیت عرضه بیمه ملت در بورس گفت:بیمه ملت در بورس درج شده است و در صوتیکه سهامدار عمده تعهد عرضه در بورس ارائه دهد و اقدام به برگزاری جلسه معارفه کند،این شرکت نیز وارد بورس می شود.

او با تاکید بر اینکه شرایط فعلی بورس در عرضه سهام شرکتها تاثیری ندارد، اظهار کرد:معتقدیم که عرضه های اولیه جذابیت خاص خود را دارد و به بهبود شرایط بازار کمک می کند و به بورس شور و نشاط می دهد لذا پیگیری می کنیم تا سهام شرکتها زودتر آماده عرضه شود.

سخنگوی شرکت بورس با بیان اینکه پذیرش 15 شرکت در برنامه امسال قرار دارد، یاد آور شد:شرکت بورس بر اساس دستورالعمل پذیرش عمل کرده و سهام شرکتها را بر اساس این دستورالعمل پذیرش می کند.بر این اساس اگر فرایند شرکت‌ها روشن و شفاف باشد و دستورالعمل پذیرش را اجرا کند قطعا وارد بورس می شود.

قالیباف اضافه کرد:این در حالی است که فرآیند ورود شرکت‌ها به بورس زمان بر است مخصوصا شرکت‌های دولتی که در ساختار دولتی بودند و اکنون باید قانون بازار سرمایه را رعایت کنند.

به گفته مدیر عامل شرکت بورس، در شرایط فعلی از ابزار پذیرش شرکت‌ها استقاده می کنیم و پذیرش و عرضه های اولیه را انجام می دهیم.

 

 فرآیند ورود شرکت‌های اصل چهل و چهاری به دلیل آماده سازی از سال گذشته متوقف شده و شرکت‌های پالایشگاه بندر عباس و هلدینگ خلیج فارس از سال گذشته در حال آماده سازی و طی کردن مراحل نهایی برای ورود به بورس هستند که به دلایل مختلف و ارائه نکردن اطلاعات مورد نظر پشت درهای بورس باقی نشسته اند.

این در حالی است که پس از گذشت دو سال از فرآیند آماده سازی پالایشگاه بندرعباس، این شرکت با سرمایه 1380 میلیارد تومانی در روز 27 اسفند 90 با نماد " شبندر" به عنوان چهارصد و هفتاد امین شرکت بورسی درج شد و فعالان بازار سرمایه امیدوار بودند تا سهام این شرکت را در سال جدید خریداری کنند.

بعد از پذیرش و درج نام این شرکت مشمول اصل 44 ، جلسه معارفه‌ این شرکت در روز 28 فروردین برگزار شد اما در این جلسه که با استقبال کم سهامداران همراه بود صورتهای مالی شرکت به صورت کامل تشریح نشد و موجب نارضایتی سهامداران شد که عدم ارائه اطلاعات صحیح و سپرده نکردن سهم موجب عرضه نشدن سهام این شرکت از ابتدای سال تا کنون شد.

 

اما در خصوص هلدینگ خلیج فارس نیز وضعیت مشابهی حاکم است و عرضه 5 درصدی سهام این شرکت به ثبت افزایش سرمایه و ارائه صورتهای مالی موکول شده است و تا کنون این امر صورت نگرفته است، همچنین در عرضه سهام این شرکت نظرات جدید از سوی شورای رقابت مبنی بر جدا شدن پتروشیمی های فجر و مبین از بدنه هلدینگ و واگذاری جداگانه آنها مطرح است.

 

اما سومین شرکت درج شده در بورس نیز پشت دروازه های آن ایستاده است تا بعد از تعهد سهامداران عمده وارد تالار شیشه ای شود؛به این ترتیب شرکت بیمه ملت با توجه به احراز شرایط پذیرش در تاریخ سوم خرداد ماه با نماد «ملت» در بازار دوم بورس درج شد و قرار شد جلسه معارفه این شرکت نیز برگزار شود که تاکنون به دلیل عدم توافق سهامداران عمده این اتفاق رخ نداده است.

 

همچنین در تاریخ 21 دی ماه 90 شرکت نفت جی به عنوان چهارصد و شصت و هفتمین شرکت پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است ولی عرضه این شرکت توسط سهامداران عمده متوقف شد و مقرر شد که ابتدا مسائل درونی شرکت برطرف شود.

 

به این ترتیب شرکت‌های زیادی از سال گذشته تاکنون در لیست انتظار ورود به تالار شیشه‌ای قرار دارند که هر کدام از این شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه شدند و از ابتدای سال تاکنون مجال حضور در تالار شیشه‌ای را پیدا نکرده‌اند که امید است با پیگری های مسئولان بورس این شرکتها در سال 91 وارد تالار شیشه ای شوند و نشاط را به فضای بی رمق بورس باز گردانند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  2  =  5