امکان افزایش پرتفوی صنعت بیمه به ۳۶ هزار میلیارد تومان/ بیمه وصول مطالبات بانکی

در گفت‌وگوی قائم مقام بیمه آرمان مطرح شد

قائم مقام بیمه آرمان با اشاره به اینکه پرتفوی صنعت بیمه کشور ۶ هزار میلیارد تومان است که قابلیت افزایش ۶ برابری را دارد، گفت: بیمه‌ها این قابلیت را دارند که تمام ریسک‌های دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی را پوشش دهند.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از فارس ناصر سلوکی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور با توجه به ظرفیت‌های فراوان در صنایع مختلف اظهار داشت: شاخص ضریب نفوذ بیمه در دنیا نشان می‌دهد از 100 ریال تولید ناخالص داخلی هر کشور 8 ریال آن به بیمه اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در کشورهایی نظیر ژاپن این رقم بیش از 8 است، تصریح کرد: این رقم در کشور ما 1.35 ریال است که این رقم در مقایسه با کشورهای همسایه بسیار پایین است.

به گفته قائم مقام بیمه آرمان، پرتفوی صنعت بیمه کشور هم‌اکنون 6 هزار میلیارد تومان است که اگر مزیت‌های کشورمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، قابلیت افزایش به رقم 36 هزار میلیارد تومان در صنعت بیمه وجود دارد.

 

* افزایش ضریب نفوذ بیمه در گروی گسترش بیمه‌های زندگی

سلوکی اظهار داشت: یکی از بهترین استراتژی‌ها برای افزایش ظرفیت بیمه کشور توجه ویژه به بیمه‌های زندگی است و بیمه مرکزی هم به درستی بر این موضوع صحه گذاشته است.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در بیمه‌های زندگی به طور کامل بر سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها برتری دارد و این موضوع باید برای مردم روشن شود.

این کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه اگر مزیت‌های خرید بیمه‌های زندگی به مردم گفته شود، بسیاری از مردم به جای سپرده‌گذاری در بانک، سرمایه خود را به شرکت‌های بیمه می‌سپارند، ادامه داد: در بیمه‌های زندگی پول به صورت اقساط ماهانه یا سالانه از مردم دریافت می‌شود و از روز اول سرمایه‌گذاری، بیمه گذار به میزان رقمی که در پایان مدت سرمایه‌گذاری دریافت خواهدکرد، تحت پوشش بیمه‌های حادثه و درمان قرار دارد.

وی علت عدم استقبال از بیمه‌های زندگی را عدم اطلاع کافی و صحیح از خدمات این رشته بیمه‌ای و همچنین بی‌اعتمادی نسبت به شرکت‌های بیمه عنوان کرد و ادامه داد: در صورتی که صندوق حمایت از بیمه‌گذاران تشکیل شود، مشکل عدم اطمینان برطرف خواهد شد.

قائم مقام بیمه آرمان گفت: یک محاسبه ساده نشان می‌دهد با همین وضعیت موجود صنعت بیمه ظرفیت 8 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه در بخش بیمه عمر  وجود دارد.

سلوکی افزود: نکته مهم در این زمینه این است که نوع فروش بیمه‌های زندگی در بازار مهم‌تر از محاسبه فنی و نرخ سود این نوع بیمه‌ها است و باید یک شبکه مستقل برای فروش بیمه‌نامه‌های عمر در کشور شکل گیرد.

وی با بیان اینکه فروشنده حرفه‌ای بیمه‌های عمر در کشور وجود ندارد، گفت: بیمه مرکزی تسهیلات بسیار خوبی را برای فروشندگان بیمه‌های عمر درنظر گرفته است که از جمله آنها عدم نیاز به دفتر فروش و کارمزد بالای فروش بیمه‌نامه است.

سلوکی تصریح کرد: شرکت‌های بیمه باید از طریق ایجاد مراکز حرفه‌ای فروش بیمه‌های عمر تمام اقشار جامعه را هدف قرار داده و  گروه‌های مختلف جامعه را نسبت به این موضوع توجیه کنند.

این کارشناس صنعت بیمه، گسترش بیمه‌های اعتباری را از دیگر راه‌های افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور دانست و ادامه داد: شرکت‌های بیمه این قابلیت را دارند که تمام ریسک‌های دریافت‌کنندگان تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را پوشش دهند تا اگر احیاناً فردی نتوانست بدهی خود را بپردازد، بانک بتواند مطالبات خود را دریافت کند.

سلوکی همچنین بیمه توقف کسب و کار را راه دیگر افزایش ضریب نفوذ بیمه عنوان و تصریح کرد: این بیمه در مورد تمام مشاغل قابل اجرا است و می‌تواند مکمل بیمه بیکاری باشد و از بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری کند.

قائم مقام بیمه آرمان در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل عدم اقبال شرکت‌های بیمه برای ارائه طرح‌های جدید بیمه‌ای اظهار داشت: یک مشکل مزمن در این زمینه وجود دارد و آن هم موضوع تحقیق و توسعه در شرکت‌ها است که نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد.

وی گفت: هرگاه در سازمان‌ها 2 درصد از فروش به بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده شود می‌توان در این زمینه امیدوار بود ضمن اینکه نباید انتظار داشت این طرح‌ها در کوتاه‌مدت به ثمر برسد.

سلوکی خاطرنشان کرد: برای ایجاد هر رشته بیمه‌ای 4 مؤلفه شبکه فروش قدرتمند، تبلیغات، فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری موردنیاز است که اینها باید با هم هماهنگ باشند.

وی گفت: هم‌اکنون ارتباط صنعت بیمه کشور با سایر کشورها به دلیل محدودیت‌های به وجود آمده کاهش پیدا کرده است و ما از آموزش‌ها و انتقال تجربیات محروم هستیم، اما این موضوع مسئولیت ما را مخدوش نمی‌کند واعزام دانشجویان برای اخذ آموزش‌های تخصصی بیمه باید جزء برنامه‌های صنعت بیمه باشد.

سلوکی افزود: جذب متخصصین بیمه‌ای کشورهای همسایه می‌تواند برای کشور مؤثر باشد و هیچ ایرادی ندارد که از دانش و تجربه آنها برای پیشرفت صنعت بیمه کشور استفاده شود

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص آزادسازی نرخ رشته‌های بیمه‌ای اظهار داشت: آزادسازی نرخ‌ها و واگذاری آن به بخش فنی شرکت‌ها، امر شایسته‌ای است و با توجه به  بحث مدیریت ریسک، بهتر است شرکت‌های بیمه خودشان این کار را انجام دهند و تشخیص دهند با چه نرخی می‌توانند مورد بیمه را تحت پوشش قرار دهند.

قائم مقام شرکت بیمه آرمان ادامه داد: از زمان برداشتن محدودیت نرخ تا زمان ثبات وضعیت بعد از آزادسازی نرخ‌ها، یک دوره گذار وجود دارد که در این دوره بیمه‌گران و بیمه‌گذاران باید خود را با شرایط جدید وفق دهند.

 

*وجود بانک اطلاعات بیمه گذاران الزامی است

 

وی با بیان اینکه چند مؤلفه برای اعمال صحیح نرخ حق بیمه‌ها وجود دارد، گفت: اولین مؤلفه، تیم فنی شرکت‌ها است که تأثیر بسیار زیادی بر این مسئله دارد، زیرا آنها باید مورد بیمه را تجزیه و تحلیل کنند و نرخ فنی ارائه دهند.

سلوکی در خصوص مؤلفه دیگر مهم در محاسبه فنی گفت: وجود یک بانک اطلاعات کامل از اطلاعات بیمه‌گذاران در این بخش لازم است که در حال حاضر وجود ندارد.

به گفته وی مثلاً برای بیمه کردن یک کارخانه باید اطلاعاتی از وضعیت ایمنی کارخانه، خساراتی که به آن وارد شده، گزارش‌های کارشناسی مربوطه و بیمه‌گرانی که قبلاً این کارخانه را تحت پوشش قرار داده‌اند، وجود داشته باشد.

این کارشناس صنعت بیمه، سومین مؤلفه مؤثر در این بحث را راه‌های جلوگیری از دامپینگ در بازار دانست که برای این مسئله بیمه مرکزی دو راهکار در نظر گرفته است؛ راهکار اول، ارائه نرخ براساس آیین‌نامه‌های شورای عالی بیمه و تصویب هیئت‌مدیره شرکت باشد و راهکار دوم، نظارت مالی است که براساس آن توانگری مالی شرکت‌ها ارزیابی می‌شود.

سلوکی تصریح کرد:‌ در این دوره گذار به نظر می‌رسد شرکت‌ها چندان حرفه‌ای و فنی عمل نکرده‌اند، زیرا شرکت های بیمه سعی کرده‌اند با هر نرخ ممکن مشتریان خود را نگه دارند که این کار تبعاتی از جمله پایین آمدن ضریب نفوذ بیمه داشته است.

وی اضافه کرد: انتظار این بود که شرکت‌های بیمه در شرایط بعد از آزادسازی نرخ‌ها بیشتر با هم در پوشش دادن ریسک‌ها شریک(کو اینشورنس) شوند، نه اینکه پوشش اتکایی بگیرند، اما بیشتر شرکت‌های بیمه برعکس این رویه عمل کرده‌اند.

قائم مقام بیمه آرمان ادامه داد: مشکلی که این کار ایجاد کرد، این است که در حال حاضر چند شرکت بیمه‌ای به دلیل دامپینگ دچار بحران شده‌اند و در مرز ورشکستگی قرار دارند، ضمن اینکه این اقدام فضای بی‌اعتمادی را میان بیمه‌گذاران ایجاد می‌کند.

وی گفت: برای خروج از دوره گذار بهتر است شرکت‌ها بیشتر یکدیگر را در برداشتن ریسک‌ها شریک کنند و همچنین شرکت‌ها ضوابطی را در سندیکای بیمه‌گران تعریف کنند که براساس نرخ فنی عمل کنند و اگر نرخ مناسبی ارائه نکردند، ملزم به ارائه توضیح به اعضای سندیکا باشند.

سلوکی خاطرنشان کرد: نباید سوء عملکرد یک بیمه‌گر در ارائه نرخ غیر فنی موجب بی‌اعتمادی نسبت به صنعت بیمه شود.

وی با اشاره به آزادسازی نرخ‌ها گفت: اگر یک شرکت بیمه بی‌مهابا وارد بازار شد و با ارائه نرخ‌های نامناسب موجب ایجاد خسارت و ورشکستگی شد، بهتر است شرکتی که کار غیرحرفه‌ای می‌کند از گردونه صنعت خارج شود، اما از سوی دیگر باید صندوقی برای جبران خسارات بیمه‌گذاران وجود داشته باشد که اگر شرکتی به دلیل سوءعملکرد ورشکسته شد، حقی از بیمه‌گذاران ضایع نشود.

قائم مقام بیمه آرمان در مورد اقدامات این شرکت برای جمع‌آوری تیم کاری فنی و متخصص برای انجام راهبردها و برنامه‌ها اظهار داشت: ما در گام اول سهامداران اصلی شرکت را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای خود قرار دادیم.

 

 

* گسترش شبکه فروش و توجه به خدمات پس از فروش

 

قائم مقام بیمه آرمان با بیان اینکه به منظور حضور مناسب در بازار در تمام مناقصه‌ها و استعلام‌ها شرکت می‌کنیم و از اهداف کوتاه‌مدت ما ایجاد شعب در سراسر کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون 7 شعبه در استان‌ها تأسیس کرده‌ایم، گفت: در دو ماه آینده به همین تعداد شعبه افتتاح خواهیم کرد.

 

سلوکی گفت: به موازات راه‌اندازی شعب، جذب نمایندگان را در تهران و سایر مراکز استان‌ها برای گسترش شبکه فروش پیگیری می‌کنیم.

 

قائم مقام بیمه آرمان با اشاره به تصمیم اخیر هیئت مدیره در راستای نظر بیمه مرکزی افزایش سرمایه شرکت به عنوان یکی از شاخص‌های توانگری مالی است، گفت:  در حال حاضر سرمایه پرداخت شده شرکت 60 میلیارد تومان است که در آینده نزدیک با افزایش 200 میلیارد تومان پس از تأیید بیمه مرکزی و فرابورس در طی سه یا چهار مرحله سرمایه بیمه آرمان به 260 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 

وی گفت: نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده‌ایم تا بتوانیم سهم مناسب را از بازار به دست آوریم و محصولات بیمه‌ای را برای بررسی و تولید رشته‌های جدید بیمه‌ای در بخش تحقیق و توسعه شرکت متمرکز کرده‌ایم.

 

سلوکی با تاکید بر تمرکز روی خدمات پس از فروش خاطرنشان کرد: معتقدیم خدمات پس از فروش نقش مهمی در بازار دارد و شرکتی که خدمات بهتری ارائه می‌کند، می‌تواند در بازار حرف اول را بزند.

 

وی با اشاره به اینکه خدمات پس از فروش را برون‌سپاری خواهیم کرد گفت: با کمک بخش خصوصی ارزیابی و پرداخت خسارت را واگذار می‌کنیم تا ضمن  جلوگیری از معطلی بیمه‌گذاران وظیفه نظارت را انجام دهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×    =  56