همه واقعیت‌ها درباره معاملات آتی سکه

این روزها با داغ شدن مجدد قیمت سکه و ارز در بازار آزاد،‌ قیمت سکه آتی نیز رشد صعودی داشته است و با توجه به اینکه تعیین قیمت سکه آتی براساس بازار جهانی طلا محاسبه می‌شود، قیمت آن بر بازار آزاد تاثیر گذار است، بنابراین یک رابطه دوطرفه در این بین ایجاد شده است. در این میان اما با وجود مدام تکرار شدن این عنوان در اخبار رسانه‌ها، عموم مردم اطلاع و تلقی دقیقی از این نوع قیمت‌گذاری سکه ندارند. ضمن آن‌که وقتی در رسانه‌ها گفته می‌شود قیمت معاملات آتی امروز بالای نهصدهزارتومان بوده خود تحریکی می‌شود برای سرازیرشدن سرمایه‌های شخصی به بازار سکه که درنتیجه آن و با افزایش تقاضا بر افزایش قیمت بازار تاثیر می‌گذارد. با این اوصاف در این گزارش سعی شده است به وضوح ذهنی در این زمینه کمک شود.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا قیمت پایه سکه آتی هر روز براساس قیمت جهانی از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر اعلام و نهایی می‌شود که به این مبلغ 5 هزارتومان نیز برای ضرب سکه اضافه می‌شود.

با توجه به بالا رفتن قیمت طلای جهانی و بالا رفتن قیمت ارز، قیمت سکه و طلا و همچنین سکه آتی در کشور ما بیشتر بالا رفته است و بازار هرکدام بر دیگری تاثیر گذار بوده است. چنانچه افزایش قیمت سکه مهرماه در دو هفته‌ای که از فروش آتی آن می‌گذرد و رسیدن قیمت آن از 780 هزارتومان به 920 هزارتومان قابل توجه است.

در این بین نقش بازار سکه آتی نیز در روند سکه بازار بیشتر تاثیر گذار بوده است؛ چراکه بازار آتی (‌آینده) را رقم می‌زند و هرچه قمیت سکه آتی بیشتر شود، مردم به سکه بازار آزاد اقبال بیشتری نشان می‌دهند و برای کسب سودهای آینده، سعی می‌کنند با خرید بیشتر وقت امروز را از دست ندهند و درصورت تمایل در هردو بازار خرید داشته باشند.

البته سکه آتی گاهی از بازار آزاد هم پیشی گرفته و بدون توجه کاهش قیمت طلا و سکه در بازار همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و شاید به 4 درصد رشد نرسد اما تقریبا در دو هفته اخیر حداقل روزانه رشد یک درصدی را حفظ کرده است.

 

سکه آتی چیست و در بورس کالا چگونه معامله می‌شود؟

قرارداد آتی قراردادی است که فروشنده براساس آن متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

 

تاریخچه قرارداد آتی سکه در ایران

اولین معاملات قرارداد آتی سکه تمام بهار آزادی (طرح امام خمینی (ره) ) در شرکت بورس کالای ایران در ساعت 10 صبح سه شنبه 5 آذر 1387 با انجام 2 قرارداد آغاز شد.

ارزش قرارداد در هر روز: در معاملات آتی برای هر روز قیمت پایه تعیین می‌شود که قیمت تسویه روز قبل است. ولی در اولین روز راه‌اندازی این معاملات استثنائا قیمت پایه توسط کمیته اجرایی قراردادهای آتی و با توجه به قیمت نقدی و زمان تحویل تعیین شده است. وجه تضمین اولیه:

وجه تضمین اولیه در هر قرارداد 10 درصد قیمت 10 عدد سکه است که در هنگام خرید از خریدار دریافت می‌­شود. برای اولین قرارداد این مبلغ 200 هزار تومان محاسبه شده بود که این مبلغ با توجه به افزایش قیمت سکه افزایش یافته و امروز به 2 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.

سقف مجاز موقعیتهای معاملاتی باز:

منظور از موقعیت معاملاتی باز هر مشتری، قراردادهای خریداری شده توسط وی می‌باشد که هنوز به‌فروش نرفته اند. جمع این قراردادها برای مشتریان حقیقی 100 قرارداد می باشد یعنی می تواند 1000 سکه خریداری کند.

 

مشتریان حقوقی نیز می توانند تا اندازه‌ای خریداری کنند که مجموع وجوه تضمین اولیه پرداخت شده حداکثر به میزان 10 درصد سرمایه ثبت شده آنها باشد.

فرآیند افتتاح حساب مشتری در معاملات قراردادهای آتی :

1- دریافت کد معاملاتی از طریق کارگزاری 2- معرفی مشتری به بانک توسط کارگزار جهت افتتاح حساب عملیاتی پس از اخذ کد معاملاتی مشتری 3- اعلام شماره حساب عملیاتی مشتری توسط بانک سامان به کارگزار 4- اعلام شماره حساب شخصی توسط مشتری به کارگزار در فرمهای مربوطه

مشتری با خرید قرارداد معاملات آتی سکه را به قیمت روز قرارداد و با پرداخت 10 درصد کل ارزش خریداری می‌کند و می‌تواند در تاریخ تعیین شده با مراجعه به صرافی های اعلام شده آنها را دریافت کند. مسلماً ارزش قراردادها برحسب زمان تحویل سکه‌ها متفاوت خواهد بود. چنانچه در طول دوره معاملاتی، قیمت سکه افزایش پیدا کرد آن شخص می‌تواند قرارداد خود را در بازار بفروشد و مابه التفاوت قیمت سکه را (نسبت به زمانی که خودش قرارداد را خریده بود و برحسب مقدار پولی که تا آن زمان پرداخت کرده است) از خریدار بعدی دریافت کند و اگر قیمت سکه پایین آمد زیان کرده و این ریسک بازار است، اگر فکر می کند قیمت باز هم پایین تر می­‌آید می‌تواند برای جلوگیری از ضرر بیشتر نیز قرارداد خود را بفروشد.

معمولا روال در این سالها این گونه بوده است که برای 4 ماه آینده سکه آتی معامله می‌شود و با رسیدن به سررسید یک ماه، ماه بعدی به آن اضافه می‌شود. در حال حاضر سکه تحویل تیر، مرداد،‌ شهریور و مهر در بورس کالای ایران معامله می‌شود که با تحویل سکه خردادماه، سکه مهرماه در 24 خرداد شروع به فعالیت کرد.

نباید از نظر دور داشت که روند صعودی بازار ارز و سکه طلا در مقابل افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام باعث شده تا برخی معامله گران با جابه‌جایی بخشی از نقدینگی خود در پهنه بازار سرمایه، به ابزار معاملاتی سودآوری به نام قراردادهای آتی سکه طلا روی آورده و با خرید سکه طلا در بازار نقدی و فروش آن در بازار آتی بورس کالا، حاشیه سودی مطمئن را برای خود ایجاد کنند تا جایی که سکه تحویل مهرماه از 780 هزارتومان به 920 تومان رسیده و خریدارن این سکه به نوعی حاشیه سود بیشتری نسبت به بازار آزاد عایدشان می‌شود. این در حالی است که قیمت سکه در بازار آزاد به قیمت 750 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که باید دید سرمایه‌گذاران این عرصه با توجه به پیش‌بینی 900 هزار تومانی که برای مهر ماه برای سکه‌های آتی شده با گسیل کردن سرمایه‌های خود به این سمت، چقدر احتمال دارد که ضرر یا سود کنند؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

43  −    =  35