بیمه و فناوری اطلاعات

استفاده از تکنولوژی های نوظهور نه تنها در صنعت بیمه بلکه در تمامی صنایع جهانی به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. فناورى اطلاعات اکنون یکی از مسیرهای توزیع و گسترش صنعت بیمه در جهان است.

به گزارش ریسک نیوز، صنعت بیمه در کنار صنعت بانکداری به عنوان دو بازوی مدیریتی در هر اقتصادی محسوب می‌ شوند. به گونه ‌ای که عملکرد مناسب آن ‌ها می‌ تواند رشد متوازن و حرکت آرام اقتصاد را تضمین کند. از سوی دیگر، صنعت بیمه از نظر اجتماعی نیز از جایگاه مهمی برخوردار است و توسعه مناسب آن می‌ تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار در جامعه باشد. در شرایط حاضر و با توجه به پیچیدگی‌ های اقتصاد جهانی و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات در اقتصاد، صنعت بیمه نیز به عنوان یک صنعت پویا باید زمینه رشد خود را با سایر شاخه‌های اقتصاد فراهم آورد.

مزایاى استفاده از فناورى اطلاعات باعث شده است بخش عظیمى از سرمایه گذارى هاى بیمه گران در این حوزه به کار گرفته شود. بسیاری از مدیران شرکت های بیمه بر این باورند که فناورى اطلاعات نباید جایگزین روش سنتى فروش بیمه شود، بلکه باید به عنوان یک کانال توزیع در کنار دیگر کانال هاى توزیع قرار بگیرد. به همین دلیل شرکت‌ های بیمه دولتی و خصوصی ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات را در صنعت بیمه احساس کرده و به این سمت و سو گرایش یافته ‌اند اما هنوز تا رسیدن به جایگاه ایده ‌آل در این عرصه فاصله زیادی باقی مانده است.

در حقیقت  فناوری اطلاعات در صنعت بیمه نقش حامی را دارد. برای توسعه فناوری اطلاعات   در صنعت بیمه باید مجموعه متنوعی از اقدامات در زمینه ‌های مختلف زیرساختی، فنی و مدیریتی، مسائل فرهنگی و نرم‌افزارهای کاربردی صورت گیرد؛ زیرا بدون یک الگوی یکپارچه این اقدامات دشوار است.

اکثر کشورهای پیشرفته جهان برای یکپارچه سازی صنایع، رشته های دانشگاهی مختلفی را راه اندازی کرده اند؛ به عنوان مثال در برخی از کشورهای پیشرفته، رشته هایی نظیر مهندسی فناوری اطلاعات بیمه ای ایجاد شده تا فارغ التحصیلان بتوانند با شناخت اصول بیمه به طراحی مدل های بیمه فضای مجازی و تحلیل ریسک در فضای مجازی بپردازند. همچنین متخصصان امنیت به دنبال راهکار های امنیتی برای مقابله با خطرهای الکترونیکی و شرکت های بیمه ای نیز به دنبال طراحی رشته های جدید برای رقابت در فضای مجازی هستند.

شرکت های بیمه در جهان در چند سال گذشته برای پیروزی در این رقابت تلاش کردند تا محصولات خود را در این فضای مجازی نیز ارائه کنند. به گفته کارشناسان، بیشتر مشتریان امروز شرکت های بیمه، افرادی هستند که اکثر مایحتاج روزمره خود را از طریق اینترنت تامین می کنند.

اما با اینکه پرداخت حق بیمه، توزیع بیمه نامه و پروسه پرداخت خسارت می تواند آن لاین انجام شود، در برخی از کشورها محدودیت های نظارتی و فنی ممکن است، اجازه انجام کامل عملیات الکترونیکی را ندهد. این در حالی است که در سطح جهانی برای پشتیبانی از تحقق پرداخت حق بیمه و توزیع بیمه نامه به صورت آن لاین، قوانین مکررا در حال تغییر است.

اینترنت به شرکت های بیمه تازه وارد به بازار امکان می دهد که از فرآیند پرهزینه و طولانی راه اندازی شبکه های سنتی فروش پرهیز کند و شرکت های موجود می توانند برای افزودن کالاهای بیمه ای به مجموعه کالاهای موجود خود بهره ببرند.

از سوی دیگر، از آنجاکه فروش بیمه از طریق اینترنت  زمینه برای کلاهبرداری بیمه ای و پولشویی را افزایش می دهد، پس وضع قوانین جدید بسیار مهم است. همچنین گسترش ارتباط برای توسعه همکاری های بین المللی میان نهادهای نظارتی به منظور بهبود امنیت بازارهای بیمه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. پس به گفته کارشناسان، در گام نخست معرفی محصولات بیمه ای، نرخ، شرایط آن و آموزش بیمه ای مصرف کنندگان، می تواند ابزار مناسبی برای عرضه بیمه با خدمات بهتر و قیمت پایین تر باشد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

62  +    =  67