راهکارهای قانونی و سازوکار شکایت از بیمه‌ها

بیمه‌گذاران در برخی موارد از نحوه ارائه خدمت بیمه‌گران رضایت کامل ندارند یا برای دریافت خسارت با مشکلاتی رو به رو می‌شوند و باید آن را به اطلاع شرکت بیمه برسانند که نحوه اعلام شکایت و رسیدگی به آن در قانون پیش‌بینی شده است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از فارس یکی از مهم‌ترین مسائلی که شرکت‌های بیمه باید آن را مد نظر قرار دهند،‌ خدمت‌رسانی مطلوب به بیمه‌گذاران و تحت کنترل داشتن فرایند رسیدگی به امور مشتریان است.

همچنین در برخی موارد مشتریان از نحوه ارائه خدمت بیمه‌گران رضایت کامل ندارند یا برای دریافت خسارت با مشکلات یا تخلفاتی رو به رو می‌شوند که باید آن را به اطلاع شرکت بیمه برسانند. از این رو در قانون تکالیفی برای شرکت‌های بیمه در قانون پیش‌بینی شده است.

در ماده 25 آیین‌نامه حمایت از حقوق بیمه‌گذاران آمده است: مؤسسه بیمه موظف است با درج اطلاعیه در تمام مراکز صدور و پرداخت خسارت، در خصوص نحوه رسیدگی به شکایات بیمه‌ای و فرآیند رسیدگی به شکایات اطلاع رسانی کند.

مؤسسه بیمه موظف است واحد رسیدگی و پاسخگویی به شکایات تحت نظارت و مسئولیت مستقیم مدیرعامل ایجاد و امکان دسترسی آسان برای عموم بیمه‌گذاران را در سطح کشور جهت طرح شکایات مربوطه فراهم کند به گونه‌ای که حداکثر ظرف مدت 20 روز شکایات رسیدگی شوند.

البته ممکن است در برخی موارد بیمه‌گذار پس از اعلام شکایت پاسخ مناسب را از شرکت بیمه دریافت نکند در این موارد در قانون آمده است: در صورت عدم رسیدگی به شکایات بیمه‌ای در شرکت بیمه، بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان یا صاحبان حقوق آنها می‌توانند موضوع مورد اختلاف را به صورت کتبی و همراه مدارک و دلایل لازم به بیمه مرکزی اعلام و تقاضای رسیدگی کنند.

بیمه مرکزی به عنوان مرجع بالاتر و ناظر بر فعالیت بیمه‌گران، در صورت لزوم موضوع را همراه با مستندات آن برای ارائه توضیحات لازم به شرکت بیمه ذیربط اعلام خواهد کرد و شرکت بیمه موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از دریافت مدارک فوق، پاسخ خود را به صورت مستدل و مستند به بیمه مرکزی اعلام کند.

بیمه مرکزی پس از بررسی شکایات واصله نظر خود را در مدت زمان متعارف به صورت مکتوب به طرفین اعلام خواهد کرد و نظر بیمه مرکزی برای شرکت بیمه ذیربط لازم‌الاجرا است.

شرکت‌های بیمه موظفند اطلاعات مربوط به شکایات بیمه‌گذاران از نمایندگان و کارگزاران بیمه را به طور کامل با مدارک و مستندات به شرح زیر، هر شش ماه یک‌بار برای بیمه مرکزی ارسال کنند:

الف-  تعداد شکایت‌های دریافتی از هر نماینده یا کارگزار

ب-    تعداد شکایت‌های رسیدگی شده

ج-    میزان خسارت یا غرامت پرداختی به شاکیان

بنابراین بیمه‌گذاران باید توجه داشته باشند که در صورت بروز هرگونه مشکل در ارائه خدمت یا دریافت خسارت از شرکتهای بیمه ابتدا مراتب را به واحد رسیدگی به شکایات شرکت مذکور مراجعه کنند و در صورتی که پس از بررسی شکایت پاسخ مقتضی را دریافت نکردند یا مشکل به طور کامل حل نشد میتوانند به واحد رسیدگی و پاسخگویی به شکایات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و موارد را به اطلاع مسئولان مربوطه برسانند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  7  =  1