اعلام اجرای توافق ژنو باعث ریزش بازار ارز و سکه شد

روز گذشته دو نشانه در بازار ارز و طلا مشاهده شد که می‌تواند نقطه پایانی بر تحرکات سفته‌بازانه باشد. هماهنگی قیمتی میان صرافان و نزدیک شدن قیمت دلالان به آنها، نشانه اولی بود که در بازار رویت شد. خودداری فعالان بازار طلا از خرید مصنوعات دست دوم به‌علت بیم از کاهش قیمت بیشتر، نشانه دومی بود که در بازار مشاهده شد.

به گزارش ریسک نیوز، از دنیای اقتصاد به گفته تحلیلگران بازار، این نشانه‌ها که در ماه‌های اخیر کم‌سابقه بوده، در کنار گشایش‌هایی که به‌واسطه توافق‌های اخیر رخ می‌دهد، می‌تواند به معنای پایان سفته‌بازی در این دو بازار باشد. در دو سال و نیم گذشته، بخشی از نقدینگی موجود در جامعه به سوی بازار ارز و طلا سرازیر شد، به‌طوری‌که رئیس‌کل وقت بانک مرکزی از ذخیره‌سازی 18 میلیارد دلار در خانه‌ها خبر داد. بعد از انتخابات و تغییر رویکرد دولت، امیدواری نسبت به بهبود اوضاع افزایش یافت و بازار نیز روند کاهشی در پیش گرفت. پس از توافق هسته‌ای، بازار به یک ثبات نسبی رسید. تعیین چارچوب اجرایی آن، ایستگاه آخر نااطمینانی‌های ناشی از این وضعیت تفسیر می‌شود. بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده، به‌جای خرید ارز با هدف پس‌انداز، فقط عرضه و تقاضای واقعی یکدیگر را ملاقات کنند.

اعلام اجرای توافق ژنو باعث ریزش بازار ارز و سکه شد
پایان سفته‌بازی با طلا و دلار

گروه بازار پول- قیمت دلار آمریکا و عمده ارزهای اروپایی، دیروز در بازار داخل کاهش یافت. نرخ دلار با افت 25 تومانی به 2‌هزار و 955 تومان رسید.
کارشناسان اقتصادی علت عمده این تغییرات را توافقات اخیر بین ایران و کشورهای گروه 1+5 و وعده‌هایی که برای پرداخت دارایی‌های بلوکه شده ایران، داده شده است، عنوان کرده‌اند. بازاری‌ها امیدوارند که توافقات به عمل آمده به تداوم روند باثبات و نزولی نرخ ارز کمک کند. نرخ هر اونس طلای جهانی نیز به‌رغم روند افزیشی روزهای اخیر فلز زرد رنگ، قدری پایین آمد و افت قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار در بازار داخل را موجب شد. پیش‌بینی‌ها نسبت به روزهای آینده طلای جهانی نسبتا امیدوارکننده است، اما بازار سکه و طلا در داخل کشور با رکود مواجه است و بسیاری از طلا فروشان تحت‌تاثیر این فضا از خرید مصنوعات طلایی دست دوم اجتناب می‌کنند، چرا که نسبت به آینده بازار مطمئن نیستند. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×  1  =