آنچه باید قبل از خرید بیمه نامه بدانیم

باید به این نکته توجه داشت که با خرید یک محصول خوب علاوه بر این که پولمان را هدر نداده ایم در ذهنمان نیز یک احساس رضایت شادی بخش داریم.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از پول پرس، در این میان محصولاتی نیز وجود دارند که تنها یک محصول نیستند. بلکه در شرایطی می توانند در آینده ما و عزیزانمان تاثیر گذار باشند و بیمه نامه از زمره این محصولات است .

حال اینکه کلمه بیمه همراه با صنعت به کار می‌رود نیز بیانگر همین موضوع است. چراکه صنعت یعنی تولید و تولید بیمه هم آرامش است.
ارزش بیمه نامه خریداری شده توسط ما بر مبنای قولی است که شرکت صادر کننده آن بیمه نامه به ما می دهد و نکته جالبی که نویسنده را بر آن داشته که به عنوان یک کارشناس بیمه اقدام به نوشتن این مطلب کند این است که ما برای خرید یک لباس و یا یک وسیله مصرفی خیلی کوچک از چند نفر و یا چند مرجع اطلاعاتی سوال می کنیم. اما گویا متاسفانه بیمه نامه ها در زندگی روزمره ما نقش چندانی ندارند و یا نقش آنها بسیار بی اهمیت و شاید کم اهمیت است و تنها دلیل آن قطعاً عدم آشنایی ما با صنعت بیمه و اهمیت آن است .
شاید اهمیت یک بیمه نامه خوب را راننده ای که بی احتیاطی او باعث مرگ عابری شده و ماههاست که در زندان به سر می برد و یا با قید ضمانت خارج از زندان به دنبال جلب رضایت اولیای دم است بتواند به راحتی برای ما شرح دهد .
در این نوشته کوتاه سعی ما بر این است که تا حد امکان خصوصیت یک بیمه نامه خوب را بیان کنیم.
در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که ماهیت یک بیمه نامه می تواند در انتخاب شرکتی که می خواهیم از آن بیمه نامه خریداری نماییم بسیار موثر باشد. بنابراین باید بدانیم که چه نوع بیمه ای نیاز داریم.
بارها وبارها شنیده ام که افرادی که برای خرید بیمه شخص ثالث و یا بدنه خودرو شخصی خود مراجعه کرده به نمایندگان فروش اعلام می‌کنند که من از جایی بیمه نامه ام را خریداری می کنم که حداقل هزینه را برای من قائل شود.
حال اگر آن نماینده بیمه شخص سودجویی باشد به راحتی می تواند با حذف چند پوشش و یا کاستن از تعهدات بیمه نامه با نرخ کمتر بیمه نامه بی ارزشی را به فرد مذکور ارائه دهد. حال در صورت بروز تصادف و سرقت و حادثه مشخص می شود که بیمه گزار به جای بیمه نامه یک کاغذ بی ارزش را خریداری کرده است.
توصیه نویسنده این است که قبل از خرید هر بیمه نامه کمی وقت گذاشته و در ارتباط با شرکتی که می خواهیم از آن بیمه نامه خریداری کنیم با توجه به نوع بیمه نامه ای که به آن نیاز داریم تحقیق کنیم. برای مثال زمانی که می خواهیم یک بیمه نامه عمر بخریم به جای این که تحت تاثیر نرخهای سود سالیانه شرکتهای بیمه قرار بگیریم کمی در ارتباط با بنیه مالی و پشتوانه و سهامداران این شرکتها تحقیق کنیم اطلاعاتی که به راحتی می توان از سایتهای مالی همچون کدال و رتبه بندیهای بیمه مرکزی با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت کسب کرد.
در یک کلام ببینیم که آیا شرکت بیمه ای که از آن یک بیمه نامه عمر خریداری می‌کنیم مثلاً در ده یا بیست سال آینده با روند مالی فعلی و یا نوع سهامدارانش می تواند پاسخگوی تعهداتش به ما باشد و یا خیر ؟
در زمان خرید یک بیمه نامه ثالث با جستجو در سایتهای چند شرکت بیمه ای کمی در ارتباط با مراکز پرداخت خسارت شرکتهای بیمه، کارشناسان پرداخت خسارت شرکتها و یا پراکندگی و در دسترس بودن مراکز پرداخت خسارت این شرکتها در اطراف محل زندگی رفت و آمد و کارمان و ساعت کار آنها کمی تحقیق کنیم. یا در زمان خرید یک بیمه نامه آتش سوزی و یا مهندسی و مسئولیت توجه داشته باشیم که آیا کارشناسان این نمایندگی و یا شرکت، مربوطه به ما یک مشاوره بیمه ای خوب ارائه می‌کنند و یا تنها همچون یک بازاریاب شرکتهای هرمی تنها به فروش بیمه نامه به ما و کسب درصد سود از شرکت متبوعشان عمل می کنند.
نکته دیگری که باید حتماً به آن توجه داشت این که بسیاری از افرادی که بیمه نامه خریداری می کنند به هیچ عنوان حتی به خود زحمت نمی دهند تا متن بیمه نامه ای را که خریداری کرده اند را مطالعه کنند و یا در ارتباط با آن سوالاتی را مطرح کنند. واقعیت این است که بیش از نود درصد از بیمه گزاران تنها در زمان حادثه نسبت به خواندن متن بیمه نامه خود اقدام می کنند. مثلاً در زمان خرید یک بیمه نامه عمر ما حق داریم که این سوالات را بپرسیم : اول از همه بیمه نامه عمر چیست؟ یا این که چرا باید یک بیمه نامه عمر برای خودم و یا خانواده ام خریداری کنم؟ و یا این سوال که پشتوانه و سهامداران شرکت شما چه کسانی هستند ؟
همیشه به عنوان یک کارشناس بیمه توصیه ام به خریداران بیمه نامه این بوده که در زمان خرید بیمه نامه، خود را یک زیان دیده و کسی که می خواهد از خدمات بیمه گر بهره گیرد، ببینید و از نماینده فروش و یا کارشناس مربوطه بخواهد فرایند پرداخت خسارت و مراحل آن و میزان فرانشیزی که در زمان خسارت از اصل خسارت پرداختی کسر می گردد رابه روشنی توضیح دهد.
یادمان باشد در زمان خرید یک بیمه نامه بیمه گر فرم پیشنهادی را به ما ارائه می دهد که ما در قبال آن دو وظیفه داریم : اول این که تک تک بندهای آن را به دقت مطالعه کنیم و دوم این که به تمامی پرسشهای آن با توجه به به اصل صداقت در صنعت بیمه به درستی و با دقت پاسخ دهیم زیرا در زمان خسارت این پرسشنامه و مدارک و عکسهایی که در زمان خرید بیمه نامه ارائه می‌کنیم ملاک تصمیم گیری و پرداخت خسارت و احقاق حقوق قانونی ما است .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×  2  =