تاثیر شوینده‌های خانگی بر توان باروری موش‌ها

در یک آزمایش جدید آشکار شد مواد شیمیایی موجود در شوینده‌های خانگی و محصولات ضدعفونی‌کننده عامل کاهش توان باروری در موش‌ها هستند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایسنا، گروهی از متخصصان آمریکایی در بررسی‌های خود دریافتند دو ترکیب فعال در محصولات ضدعفونی کننده به کاهش قابل توجه قدرت باروری در موش‌ها منجر می‌شود. این ترکیبات شیمیایی در شوینده‌های خانگی و ضدعفونی‌کننده‌های مورد استفاده در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها یا مراکز تهیه و تولید مواد خوراکی وجود دارد.

دکتر «تری هروبک» در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد این ترکیب‌های شیمیایی در خانه‌ها نیز وجود دارند اما با این حال هنوز در مورد اینکه آیا این ترکیب‌ها برای انسان مضر هستند یا نه هنوز اطلاعات کافی موجود نیست.

این ارتباط زمانی آشکار شد که کارکنان مرکز نگهداری حیوانات پیش از لمس کردن موش‌ها، دست‌های خود را با مواد ضدعفونی‌کننده شست و شو می‌دادند و متخصصان متوجه شدند که این مواد ضدعفونی‌کننده موجب کاهش قدرت باروری در موش‌ها شده بود.

به گفته دکتر هربک، این مواد شیمیایی از سال‌ها قبل در اطراف ما وجود دارند و به طور کلی این طور به نظر می‌آمدند که برای سلامت ضرری ندارند و به همین دلیل است که مطالعات جدی برای تایید این تاثیر منفی انجام نشده بود.

به نقل از ساینس ورلد ریپورت، متخصصان معتقدند این امکان وجود دارد که این ترکیب‌های شیمیایی فقط برای موش‌ها مضر باشد و خطری را متوجه انسان نکنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  2