دستورالعمل اجرایی بانکداری برون‌مرزی در دستور کار شورای پول و اعتبار

مدیر بانک و بیمه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اعلام کرد: دستورالعمل اجرایی بانکداری برون‌مرزی در مناطق آزاد در دستور کار جلسه‌ی بعدی شورای پول و اعتبار قرار گرفته و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ریسک نیوز،ناصر خرمالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بخشنامه بانک مرکزی در خصوص بانکداری برون مرزی از جمله موضوعات بسیار مهمی بود که در کارگروه تخصصی بانک مناطق به کرات مورد بررسی قرار گرفته و بر ایجاد آنها با تغییر در مقررات جاری در مناطق آزاد مورد تاکید صاحبنظران پولی و بانکی عضو کارگروه بود.

 

راهکاری برای ورود ارز ارزان قیمت از خارج از کشور

وی با بیان اینکه البته دستورالعملی در این خصوص وجود داشته ولی باید مورد بازنگری قرار گیرد تا بسیاری از موارد آن شفاف و روان شود گفت:در شرایط کنونی حاکم بر کشور این نوع از بانک ها در مناطق آزاد می توانند نقش بسیار مهمی را در موضوعات مختلف بانکی از جمله تامین سرمایه برای واحدهای سرمایه گذاری، نقل و انتقال ارز و ورود ارز ارزان قیمت از خارج از کشور ایفا کنند.

 

خرمالی با بیان اینکه اقدامات لازم در رابطه با این دستورالعمل در بانک مرکزی انجام شده افزود: پیشنهادات شورای عالی مناطق آزاد نیز در این زمینه در جلسه شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرارخواهد گرفت.

 

مدیر بانک و بیمه شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مقررات مستقلی برای بانکداری برون‌مرزی در تمام حوزه‌های بانک، بیمه و بورس وجود دارد تاکید کرد: مناطق آزاد مناطقی هستند که با قوانین خاص خود فراتر از مقررات سرزمین اصلی باید باشند ولی در حال حاضر این مناطق متاثر از برخی تصمیمات داخل کشور هستند که باید بازنگری شود.

 

ضرورت وجود قوانین پولی و بانکی خاص مناطق آزاد

 

خرمالی در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا نباید این مناطق قوانین پولی و بانکی خاص خود را داشته باشند و قرار بود قوانین ویژه ای در این زمینه تدوین شود بیان کرد: اولویت شورای عالی مناطق آزاد و بانک مرکزی بحث دستورالعمل بانکداری برون‌مرزی است و پس از آن موضوع قوانین خاص پولی و بانکی در مناطق آزاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  30  =  40