موانع بنیادی توسعه بیمه تکافل /بیمه تکافل، صنعتی با آینده ای امیدوارکننده و مبهم

در نهمین نشست بیمه تکافل بررسی شد

با وجود گذشت چهار دهه از تاسیس بیمه تکافل یا همان بیمه اسلامی هنوز موانع بسیاری برای پیروزی در این بازار وجود دارد که بسیاری از آنان بنیادی هستند.

به گزارش ریسک نیوز از صنعت بیمه و به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، شرکت کنندگان در نهمین نشست بیمه تکافل که هفدهم و هیجدهم ماه فوریه در لندن برگزار شد، صنعت بیمه تکافل و آینده آن را بررسی کردند.

شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که با وجود گذشت چهار دهه از تاسیس بیمه تکافل یا همان بیمه اسلامی هنوز موانع بسیاری برای پیروزی در این بازار وجود دارد که بسیاری از آنان بنیادی هستند. اما به رغم چالش ها بیمه اسلامی همچنان به دنبال کشف بازار جدید و یافتن راه حلی برای عبور از موانع است.

صنعت تکافل ویژگی ‌هایی دارد که این صنعت را از صنعت بیمه‌ های بازرگانی، رایج متمایز می‌ کند. برای مثال عملیات تکافل در مقایسه با عملیات بیمه ‌های بازرگانی رایج از شفافیت مالی برخوردار بوده و همچنین خلاف بیمه ‌های رایج، تکافل شوندگان در مازاد پذیره‌ نویسی و سود سرمایه ‌گذاری‌ تکافل نیز سهیم هستند. بنابراین مطالعه‌  الگوهای تکافل و بررسی شرعی ‌بودن فعالیت ‌های آن به منظور به‌ کارگیری الگوهای تکافل برای تحت پوشش قرار دادن شرکت ‌ها و افراد جامعه به عنوان جایگزین بیمه رایج با توجه به ویژگی ‌های منحصربه فرد آن می ‌تواند به شکوفا ‌شدن اقتصاد منجر شود.

شرکت ‌های بیمه تکافلی در کشور‌های مسلمان‌ نشین رشد قابل توجهی در جذب مشتری و تولید حق بیمه داشته ‌اند. اولین شرکت بیمه اسلامی در کشور سودان مجوز فعالیت خود را در سال 1979 دریافت کرد که از آن می‌ توان به عنوان نخستین شرکت بیمه تکافل یاد کرد. پس از آن شرکت‌ های بیمه تکافل در کشور‌های مسلمان ‌نشین مالزی و هند و همچنین کشور‌های حاشیه خلیج ‌فارس تاسیس شده‌ اند. در این میان کشور مالزی توسعه ‌یافته‌ ترین بازار تکافل با چارچوب مقرراتی پیشرفته است که باعث رشد آن شده و به عنوان قطب فعالیت ‌های اقتصادی در مالیه اسلامی عمل می ‌کند.

رشد تکافل در آسیای جنوب شرقی اکنون از بازار خاورمیانه پیشی گرفته است و سالانه 22 درصد رشد می کند که در قیاس با رشد 11.7 درصدی عربستان سعودی و 12.1  درصدی برای باقی دیگر کشورهای خلیج فارس، رقم قابل ملاحظه ای است.

"آلبرتو بروگنونی" یکی از متخصصان بازار در این باره در این نسشت گفت: در شرایطی که تکافل در مالزی رشد آرامی دارد و در دیگر بازارها از جمله بازار خلیج فارس به کُندی در حال پیشرفت است، باید درباره حل مشکلات تجدیدنظر شود تا بتوان امروز از موانع رو به رو به راحتی گذشت.

او در ادامه افزود: مدل و الگوهای بیمه تکافل بسیار مختلف است و ریشه در مسائل متفاوت دارد. همچنین قوانین در این بازار بسیار متفاوت است و تضادهای زیادی وجود دارد که این موضوع شرایط را پیچیده تر از قبل می کند و مانع از رشد بازارها می شود.

این کارشناس بیمه تاکید می کند که بیمه تکافل می تواند برای نظام بازنشستگی اروپا راه حل مناسبی باشد و فرصت طلایی را در برابر جوامع اروپایی قرار می دهد. هرچند که تکافل در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با چالش های بزرگی دست و پنجه نرم می کند و بی ثباتی سیاسی در برخی از کشورها اصلی ترین دلیل عدم رشد و توسعه این صنعت است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  4