ابزار مالی به نام «بیمه عمر» / ابراهیم کاردگر

ابزار مالی به نام «منابع لایف اینشور» می‌تواند پایه توسعه تمامی خدمات بیمه در کشور باشد، اگر ذخایر بیمه‌های عمر به بخش واقعی صنعت و تولید وصل شود، این ابزار هم می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند و هم می‌تواند رونق اقتصادی ایجاد نماید.

 بخشی از تورم دراقتصاد ایران حاصل رشد حجم نقدینگی است، بنابراین توسعه بیمه‌های عمر با هدف جذب نقدینگی و هدایت آن به بخش‌های واقعی صنعت و تولید ضمن کنترل نرخ تورم موجب رونق درواحدهای کوچک و بزرگ اقتصادی می‌شود.
در عین حال سود سایر سرمایه‌گذاری‌هایی که افراد انجام می‌دهند مانند سپرده بانکی یا خرید اوراق مشارکت درکوتاه‌مدت به چرخه پول در جامعه برمی‌گردد. به‌عنوان مثال سپرده‌گذاران بانک‌ها به سود سپرده‌های خود دسترسی دارند و هرلحظه اراده کنند می‌توانند آن را به نقدینگی تبدیل و در جامعه صرف خرید کالا یا خدمت کنند. حتی سود خرید اوراق مشارکت هم یا به‌صورت ماهانه یا هرسه ماه یک بار به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود و همان سرنوشت سود سپرده‌ها می‌تواند برای این منابع هم رقم بخورد. اما سود حق بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری به این چرخه برنمی‌گردد؛ زیرا بیمه‌گران حق بیمه‌ها را تبدیل به ذخایر و اندوخته‌های بیمه‌های عمرکرده و دربخش‌های مختلف اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دارندگان بیمه‌های عمرو سرمایه‌گذاری پس از 5 تا 15 سال دیگر (بسته به مدت قرارداد) یا سرمایه خریداری شده را با سود مشارکت در منافع می‌گیرند یا به‌صورت ماهانه از شرکت بیمه مستمری دریافت می‌کنند. متاسفانه بیمه‌های عمر با تمام قابلیتی که دارند در کشور پیشرفت نکرده‌اند و این موضوع راه را برای توسعه بیمه‌های غیرعمر هم سد کرده است. درحالی که روند توسعه‌ای بیمه‌های عمر باعث رشد بیمه‌های غیرعمر هم می‌شود، زیرا در اثر تزریق منابع بیمه‌های عمر پروژه‌های اقتصادی جدیدی ایجاد می‌شود که برای به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها همگی نیازمند بیمه‌های غیرعمر هستند؛ بنابراین، این اتفاق موجب توسعه بیمه در کشور می‌شود. در دنیا بیمه‌گران عمر سهم زیادی در اقتصاد دارند، علت اصلی عدم توسعه‌یافتگی بیمه عمر در کشور‌این است که صنعت بیمه نتوانسته ذخایر ناشی از فروش بیمه‌های عمر را به بخش‌های واقعی اقتصاد وصل کند.

برای توسعه بیمه عمر باید به بخش واقعی اقتصاد وصل شد، بخش واقعی باید به صنعت و تولید وصل شود اگر‌ این اتفاق بیفتد سود حاصل از آن به اندازه سودی نیست که امروز نصیب بیمه‌گذاران می‌شود. اگر صندوقی از منابع بیمه عمر تشکیل شود و مستقیم به پروژه‌های سودآور وارد شود و سود سرمایه‌گذاری به جای درصد پایین به درصد بیشتری افزایش یابد مطمئن باشید که بیمه‌گذار در مقابل سرمایه‌گذاری در بورس، بانک و بیمه، بیمه را انتخاب می‌کند.

منبع : دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

40  +    =  48