اثر «یلن» در بازارهای جهانی

هر اونس طلا که هفته گذشته با ۱۸ دلار افت به بهای ۱۲۰۵ دلار رسیده بود، روز گذشته با نوسان بین ۱۲۰۳تا ۱۲۰۶ دلار در ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران همان قیمت ۱۲۰۵ دلار را داشت.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از بانکداری الکترونیک،هفته جدید کاری بازارهای بین‌المللی با اثرگذاری سخنان روز جمعه جنت یلن آغاز شده است. رئیس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه در سخنانی به این موضوع اشاره کرد که در صورتی که داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده خوب باشند، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو تا پایان سال‌جاری میلادی اقدام به افزایش نرخ‌های بهره خواهد کرد.
روز دوشنبه شاخص دلار از این مواضع سود برد تا ارزش دلار آمریکا بالا برود، همزمان کالاهای پایه از جمله طلا تحت فشار قرار گرفتند.البته با توجه به تعطیلی عمده بازارهای بین‌المللی در روز دوشنبه، تاثیر سخنان یلن در روز جمعه ممکن است بیشتر در روز سه‌شنبه به چشم بیاید.تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا به معنای رضایت نسبی مقام‌های فدرال رزرو از روند بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و همین امر روز گذشته به رشد دلار انجامید.
رشد دلار، اونس طلا را تحت فشار گذاشت. هر اونس طلا که هفته گذشته با 18 دلار افت به بهای 1205 دلار رسیده بود، روز گذشته با نوسان بین 1203تا 1206 دلار در ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران همان قیمت 1205 دلار را داشت. چنان‌که اشاره شد رئیس فدرال رزرو آمریکا در تازه‌ترین گفته‌های خود تاکید کرده است که احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال 2015 میلادی وجود دارد و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا داشته است. یلن روز جمعه تاکید کرد که فدرال رزرو احتمالا تا پایان سال‌جاری میلادی نرخ بهره را افزایش خواهد داد، اما این مساله بستگی به بهبود اوضاع بازار کار و افزایش نرخ تورم خواهد داشت.
داده‌های تورمی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، خوب بود. فدرال رزرو آمریکا در 6 سال و نیم گذشته نرخ بهره را نزدیک به صفر ثابت نگه داشته و میلیاردها دلار نقدینگی را به شکل برنامه تسهیل کمی یا همان خرید اوراق قرضه به اقتصاد تزریق کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن هستند، اما افزایش نرخ‌های بهره در ماه ژوئن کم است. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که احتمالا فدرال رزرو در نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش نخواهد داد، ولی احتمال افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر بسیار بیشتر خواهد بود.موسسه سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی هر اونس طلا در 3 ماه آینده به کمتر از 1180 دلار خواهد رسید.
به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، تحلیلگران موسسه گلدمن‌ساکس اعلام کردند که ادامه روند صعودی ارزش دلار و افزایش تدریجی نرخ بهره واقعی آمریکا موجب خواهد شد تا روند نزولی قیمت طلا ادامه یابد. بر اساس این گزارش قیمت جهانی هر اونس طلا تا 3 ماه آینده به کمتر از 1180 دلار خواهد رسید و این رقم تا 6 ماه آینده نیز به 1150 دلار می‌رسد. میانگین قیمت هر اونس طلا نیز تا 12 ماه آینده به کمتر از 1050 دلار خواهد رسید.
همزمان پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت نیز گزارش کرد که مک نیل کوری تحلیلگر ارشد بانک «مریل لینچ» آمریکا معتقد است که سطح حمایتی قیمت طلا در روزهای آینده 1199 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به زودی تا 1162 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.
او می‌گوید: «به نظر من قیمت جهانی طلا در روزهای آینده به شدت تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار و انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا قرار خواهد داشت.» فدرال رزرو قصد دارد به هدف نرخ تورم 2 درصدی دست یابد. نرخ تورم آمریکا در ماه آوریل به 3/ 0 درصد رسید که این بالاترین رقم در دو سال اخیر به شمار می‌رود.
ریموند موک تحلیلگر ارشد موسسه سوسدن فایننشال بر این باور است که اگر فدرال رزرو بخواهد نرخ بهره را افزایش دهد این مساله قطعا به ضرر قیمت طلا خواهد بود: «من فکر نمی‌کنم در صورت ادامه روند صعودی ارزش دلار، قیمت طلا بتواند سطح حمایتی 1200 دلاری را حفظ کند.»
اونس روز دوشنبه تا لحظه نوشته شدن این گزارش، برابر افت به کانال 1100 دلار مقاومت کرد، اما بازار در هفته‌های آینده ممکن است شاهد از راه رسیدن اخبار تازه‌ای باشد. آنچه روز گذشته به کمک طلا آمد، افت شاخص‌های بازارهای سهام اروپا بود که بخشی از سرمایه‌ها را به بازار فلزهای گرانبها جاری کرد.
بازارهای سهام اروپا روز دوشنبه علاوه‌بر سخنان یلن، به خبر روز یکشنبه یونان مبنی‌بر احتمال پرداخت نشدن قسط بعدی این کشور و پیروزی حزب حاکم در اسپانیا واکنش نشان دادند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  +  1  =