جزییات مذاکره بانک توسعه صادرات ایران با بیمه ساچه / ابهام در ادغام صندوق ضمانت صادرات با بانک توسعه صادرات

صالح آبادی تصریح کرد:

در جریان مذاکرات شرکت بیمه ساچه تمایل داشت که به بانک توسعه صادرات کانتر بدهد در این راستا که ضمانت نامه های ارزی را از این به بعد بانک توسعه صادرات در ایران از سوی این شرکت صادر کند.

به گزارش ریسک نیوز،صالح آبادی ، مدیر عامل بانک توسعه صادرات طی یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ریسک نیوز در خصوص انعقاد قرارداد بانک مرکزی با بیمه ساچه و کوفاس و برنامه های بانک توسعه صادرات به عنوان اگزیم بانک جهت ورود بیمه اعتبارات گفت :بانک توسعه صادرات که در جریان سفر هیات دولت به اروپا ، تیم اقتصادی دولت را همراهی می کرد نشست های جداگانه ای با موسسه اعتبار صادراتی ایتالیا که تحت عنوان ساچه شناخته می شود ،برگزار کرد.

وی افزود: از آنجا که بانک توسعه صادرات یک اگزیم بانک است و تضمین اعتبار صادرات و صدور ضمانت نامه اعطای تسهیلات سرمایه گذاری در برنامه های عملکرد این بانک قرار دارد و از سوی دیگر بیمه ساچه نیز از پیشتازان عرصه جهانی در زمینه بیمه اعتبارات و ضمانت نامه صادراتی محسوب می شود در این راستا می توانند همکاری های متعددی را با یکدیگر کلید بزنند.

صالح آبادی اذعان داشت:ملاقات های ما با بیمه ساچه بیشتر در قالب مذاکره و معارفه بود اما از آنجا که شرکت مزبور برای انعقاد همکاری با بانک توسعه صادرات استقبال نشان داده و منعی برای همکاری نمی بیند قرار شد بانک توسعه صادرات صورتهای مالی سه سال گذشته خود را به زبان انگلیسی در اختیار این شرکت قرار دهد تا در نهایت وارد قرار داد شویم.

وی البته به جزییاتی ازین مذاکران نیز اشاره کرد و گفت: در جریان مذاکرات شرکت بیمه ساچه تمایل داشت که به بانک توسعه صادرات کانتر بدهد در این راستا که ضمانت نامه های ارزی را از این به بعد بانک توسعه صادرات در ایران از سوی این شرکت صادر کند.

صالح آبادی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر لزوم ادغام صندوق ضمانت صادرات با بانک توسعه صادرات گفت:عملکرد صندوق ضمانت صادرات به این گونه است که پروژهای خارج از کشور که از سوی بانک توسعه صادرات تامین مالی می شود توسط این صندوق تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد چه در بخش ارزی و چه ریالی.

وی افزود: از سوی دیگر مشتریان ما  که ضمانت صندوق را داشته باشند از سوی بانک توسعه صادرات مشمول تسهیلات ریالی قرار خواهند گرفت بنابراین از بسیاری جهات فعالیت های بانک و صندوق بهم وابسته است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه بحث ادغام صندوق با بانک دارای مزایا و معایب خاص خود است ، اذعان داشت:یکی از معایب این است که که صادر کننده ای که ضمانت صندوق را برای دریافت تسهیلات برای بانک می آورد در صورت ادغام این دو نهاد در یکدیگر ضمانت صندوق برای صادر کنندگان دیگر معنایی نخواهد داشت.

وی البته متذکر شد: در دنیا نیز رویه متفاوت است به طوریکه در برخی کشور نهاد ضمانت کننده و نهاد اعتبار دهنده مجزا و در برخی مشترک است .

صالح آبادی با بیان اینکه تا کنون مطالعات جامعی در این خصوص در کشور انجام نشده است ،تاکید کرد :اگر چه که بحث ادغام صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات از مدت ها پیش مطرح بوده اما همواره این مساله دارای ابهام بوده است به طوریکه اکنون نیز در دستور کار دولت یا برنامه ششم توسعه نیست و پیش بینی خاصی در مورد آن صورت نگرفته است.

صالح ابادی در خصوص اتصال بانک های ایرانی به سوییفت گفت: بانکداری ایران دیشب رسما و عملا به شبکه پیام رسان جهانی سوئیفت متصل شد.

وی با اشاره به اینکه از تاریخ لغو رسمی تحریم سوئیفت (حدود دو هفته پیش) تا دیروز امور حقوقی و اداری اتصال ایران به سوئیفت انجام شده گفت: دیشب نیز مرحله سوم این پروسه، یعنی امور فنی صورت گرفته و ارتباط بانک‌های درخواست‌دهنده به شبکه سوئیفت برقرار گردید.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: هم اکنون بانک مرکزی در حال انجام مراحل عملیاتی است و نصب نرم افزار شبکه پیام رسان سوئیفت حداقل دو روز زمان می برد.

صالحی تصریح کرد: در مجموع 9 بانک ایرانی تا پایان هفته عملا وارد شبکه سوئیفت شده و می توانند پیام های مالی خود را از طریق این شبکه رد و بدل کنند.

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  56