بیمه مرکزی تسریع در بررسی طرح های نوین بیمه ای را پیگیری کند

محمد آسوده

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه در توضیح عوامل دخیل در کاهش زمان تاییدیه طرح‌های نوین پیشنهادی در کشور، گفت: بخشی از این موضوع مربوط به خود شرکت‌های بیمه است که باید بر روی آموزش تمرکز کنند و سرمایه‌ای را برای تحقیق و پژوهش اختصاص دهند و توانایی نیروی انسانی و جمع آوری ایده‌ها را در مجموعه خود انسجام دهند.

به گزارش ریسک نیوز،محمد آسوده عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه و مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان در گفت‌وگو با  آیین، با بیان این مطلب که صنعت بیمه باید به سمت طراحی بیمه‌های نوین حرکت کند، اظهار داشت: بیمه مرکزی باید راهکارهایی ایجاد کند تا روند بررسی طرح‌های جدید باعث نشود کارشناسان صنعت بیمه از ارائه طرح‌ها و ایده‌های جدید دلسرد شوند.

 

وی با اشاره به اینکه از نگاه علمی و فنی، طرح‌های جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی صنعت بیمه دارد، بیان داشت: متنوع سازی محصولات بیمه‌ای می‌طلبد که هر شرکتی بر روی تحقیق و پژوهش سرمایه‌گذاری کند و نیازهای جامعه را بسنجد؛ بالتبع اثرگذاری پژوهش در متنوع سازی محصولات بیمه‌ای زمانی امکان پذیر است که سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب جواب بدهد.

 

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه تصریح کرد: حق امتیازی که بر اساس پژوهش‌های انجام شده در مورد یک محصول توسط یک شرکت، به آن شرکت بیمه‌ای داده می‌شود این حق باید با حمایت بیمه مرکزی برای چندین سال محفوظ و در انحصار آن شرکت بماند.

وی با تاکید بر پرهیز شرکت‌های بیمه از رقابت‌های ناسالم، عنوان کرد: بیمه مرکزی نباید اجازه دهد شرکت‌های دیگر، از محصولات خاص یک شرکت الگوبرداری و بهره‌گیری کنند.

 

این فعال صنعت بیمه با توصیه به مدیران شرکت‌های بیمه برای در نظر گرفتن افق‌های بلندمدت، متذکر شد: آن‌ها باید از رقابت‌های غیراصولی که فقط بر روی نرخ بیمه متمرکز است برحذر باشند و به سمت کیفی‌سازی، متنوع سازی و افزایش محصولات برای عرضه در بازار گام بردارند.

آسوده همچنین با اشاره به نقش دولت‌ها در صنعت بیمه گفت: نمی‌توان نقش دولت و فضای کسب و کار را در این صنعت نادیده گرفت؛ دولت و بیمه مرکزی باید بر فشارهایی که بر روی عوارض، بیمه شخص ثالث، تعهدات و کاهش نرخ است، نظارت کنند؛ چراکه این فشارها باعث می‌شود صنعت بیمه روی مسائل مهم بیمه‌ای سرمایه‌گذاری نکند یا نگاه شرکت‌ها به سمت افق‌های کوتاه مدت باشد.

 

وی تصریح کرد: دولت، بیمه مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و خود شرکت‌های بیمه باید دست به دست هم بدهند و با مشارکت و همفکری این مسیر را دنبال کنند تا به مرور محصولات جدید به بازار بیمه عرضه شود.

مدیرعامل اسبق بیمه ایران با اشاره به نقش اثرگذار صنعت بیمه در کشور، گفت: مشارکت همه این دستگاه‌ها و ارگان‌ها موجب فعال و متنوع تر شدن محصولات در صنعت بیمه می‌‌شود و زمینه برای استفاده از بسترهایی که زمینه رشد بیمه در آن‌ها وجود دارد یا بخش‌های بلااستفاده فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کارکردهای مدیریتی و فنی بیمه مرکزی بر روی شرکت‌های بیمه در خصوص مراحل تایید ایده‌ها، اظهار کرد: شرکت‌های بیمه باید ایده‌های خود را با ارائه گزارش مربوطه به همراه توجیهات لازم به بیمه مرکزی بفرستند، اما زمان و مراحل تایید آن‌ها بستگی به نوع محصولات، کوتاه مدت یا بلندمدت دارد. 

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه ادامه داد: اگر ایده‌ها مربوط به بیمه‌های زندگی و پس انداز باشد، بیمه مرکزی مجبور می‌شود دقت بیشتری کند چراکه شرکت‌های بیمه اگر نرخ ها را به درستی طراحی و پیشنهاد نداده باشند، این موضوع باعث بروز مشکل برای شرکت‌های بیمه در بلندمدت خواهد شد. بنابراین همه مسائل باید در کمیته فنی اعم از قیمت‌ها و مبانی اکچوئری برای عرضه در بازار بادقت بررسی شود.

وی در خصوص مدت زمان تبدیل ایده به طرح اجرایی نیز گفت: این مورد بستگی به نوع طرح و توجیهات آن و همچنین چگونگی بررسی آن در بیمه مرکزی دارد.

مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان در تشریح حداقل و حداکثر مدت زمان تبدیل ایده به طرح در بازار بیمه با اشاره به اینکه معمولا در کشورهای خارجی این فرآیند به مراحل نظارت در هر کشوری بستگی دارد، افزود: گاهی اوقات محصولات توسط بیمه مرکزی طراحی و ارائه می‌شود و سپس شرکت‌ها، مسائل توانگری مالی خود را به صورت کلی به مقامات ناظر گزارش می‌کنند؛ در مجموع در بسیاری از کشورها تاییدیه قبلی لازم نیست.

مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان در پایان در توضیح عوامل دخیل در کاهش زمان تاییدیه طرح‌های نوین پیشنهادی در کشور، گفت: بخشی از این موضوع مربوط به خود شرکت‌های بیمه است که باید بر روی آموزش تمرکز کنند و سرمایه‌ای را برای تحقیق و پژوهش اختصاص دهند و توانایی نیروی انسانی و جمع آوری ایده‌ها را در مجموعه خود انسجام دهند و از طرف بیمه مرکزی هم باید سرعت در بررسی‌ها به عنوان هدف پیگیری شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  +  7  =