سخنی با رئیس کل جدید بیمه مرکزی / غلامرضا کیامهر

جناب آقای دکتر همتی مقدم شما در سازمان بیمه مرکزی مبارک. اما به درستی نمی دانیم میان سمت سابق شما در مقام مدیرعامل بانک ملی ایران و اصولا میان صنعت بانکداری و سمتی که به تازگی عهده دار آن شده اید، رابطه و تناسب وجود دارد و آیا جنابعالی با شناخت قبلی که از صنعت بیمه و شرح وظایف و مسئولیت های بیمه مرکزی داشته اید، این سمت را پذیرفته اید و یا به خاطر داشتن روابط دوستانه با شخص آقای دکتر طیب نیا ،وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و برخی از دیگر اعضا کابینه خود را ناچار به پذیرفتن این سمت داشته اید

 چون سوای دوران نسبتا طولانی خدمت شما در سمت معاون سازمان صداوسیما در دهه هفتاد، افکار عمومی در یک دهه اخیر به دلیل نقشی که در تاسیس و راه اندازی بانک سینا و پس از آن مدیریت عامل بانک ملی ایران داشتید، بیشتر به چشم یک مدیر نظام بانکی که مسایل پولی و مالی را به خوبی می شناسد، نگاه می کند و حالا همین افکار عمومی می خواهد بداند شما تا چه اندازه مرد میدان صنعت بیمه هم هستید و چه نسخه شفابخشی را برای درمان دردها و نارسایی ها و کم و کاستی های این صنعت که اندک هم نیستند با خود به سازمان بیمه مرکزی می برید.

در این که از مدیران کار آزموده و با سابقه کشور هستید و تجربه چندین ساله ریاست بیمه مرکزی را هم داشته اید، تردیدی وجود ندارد و به همین سبب باید امیدوار باشیم و آرزو کنیم که با بهره گیری از تجربه ها و دانش مدیریتی خود بتوانید کشتی صنعت بیمه کشور را به ساحل نجات رهنمون شوید.

اینکه در نخستین روز ورود خود به سازمان بیمه مرکزی و دیدار با کارکنان این سازمان برضرورت گسترش فرهنگ بیمه در کشور تاکید ورزیده اید جای نهایت خوشحالی و امیدواری است. چون به رغم آنکه افزون بر شش دهه از ورود صنعت بیمه به کشور ما می گذرد، به دلیل غفلت ها و سهل انگاری های صورت گرفته در زمینه فرهنگ سازی، به جز در مواردی محدود و اجباری، هنوز این صنعت در جامعه ما مهجور است و پوشش های گوناگون بیمه ای به تمامی لایه های جامعه ما نفوذ و رسوخ پیدا نکرده است.

اینکه می بینیم ضریب نفوذ بیمه در کشور ما چندین برابر پایین تر از استانداردهای جهانی است نتیجه همان غفلت ورزی ها و فرهنگ سازی هاست که گناه آن تا حدود زیادی بر گردن همین سازمانی است که جنابعالی امروز سکان مدیریت آن را در دست گرفته اید. نه تنها که اکثریت قریب به اتفاق روستانشینان که درصد بالایی از ساکنان شهرهای ما شناخت چندانی از انواع پوشش های بیمه ای که می تواند نقش سپر دفاعی آنها در قبال انواع خطرات، حوادث و بلایای طبیعی را ایفا کند، ندارد و این در حالی است که در کشور ما علاوه بر چند شرکت بیمه دولتی با سابقه طولانی فعالیت، چندین شرکت بیمه وابسته به هولدینگ بانک های خصوصی فعالیت دارند و خدمات بیمه ای به جامعه ارایه می دهند، اما ضعف شدید فرهنگ بیمه در جامعه ما به سد راه بالندگی، توسعه کمی و کیفی این شرکت ها و صدها نمایندگی آنها در سطح کشور تبدیل شده است.

اثرات سوء تحریم های اقتصادی سالیان گذشته در قطع جریان همکاری و هم افزایی شرکت های بیمه ما با شرکت های معتبر بیمه جهان به جای خود اما اگر تلاشی جدی برای گسترش و فراگیر کردن فرهنگ بیمه در جامعه صورت نپذیرد، حتی در دوران پسا تحریم و برقراری ارتباط و مراوده میان شرکت های ما با شرکت های بیمه جهان شاهد ایجاد تحولی سیاسی در صنعت بیمه کشور نخواهیم بود.

وظیفه شرکت های بیمه در امر بازاریابی و ایجاد انواع جاذبه ها و تسهیلات برای ترغیب قشرهای گوناگون اجتماعی به خرید پوشش های بیمه ای به جای خود، اما به همان اندازه که بیمه مرکزی نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه را از وظایف خود می داند، باید در اقدامی مشترک و همه جانبه با شرکت های بیمه به وظیفه مهم دیگر خود که همانا گسترش فرهنگ بیمه در کشور است، جامه عمل بپوشاند.

پایین بودن شدید قدرت خرید اکثریت شهروندان ایرانی یکی دیگر از عوامل بازدارنده در راه فراگیر شدن فرهنگ بیمه در کشور است که اجازه نمی دهد حتی شهروندان، با ارزش و اهمیت دانستن پوشش های بیمه ای اقدام به خرید این پوشش ها برای خود و خانواده های خود کنند که برای رفع این مفصل هم بیمه مرکزی باید وارد صحنه شود و از دولت بخواهد تا با هدف صیانت از جان و مال و هستی آحاد افراد جامعه نوعی یارانه یا تسهیلات ارزان قیمت بانکی را برای خرید پوشش های بیمه ای به شهروندان و یا به خود شرکت های بیمه اختصاص دهد تا شهروندان کم درآمد هم بتوانند با بهره گیری از این تسهیلات از مواهب پوشش های بیمه ای برخوردار شوند.

سازمان بیمه مرکزی در امر گسترش فرهنگ بیمه در کشور و ایجاد انواع تسهیلات برای مردم به منظور خرید انواع بیمه نامه ها باید تا به آنجا پیش رود تا داشتن حداکثر پوشش های بیمه ای برای شهروندان ایرانی به یک فریضه حیاتی و به یک ضرورت در حد نان شب تبدیل شود.

این وظیفه و رسالت سترگی در درجه اول بر دوش بیمه مرکزی و در درجه بعدی بر عهده شرکت های بیمه است که تبلیغات بازاریابی خود را با رویکرد فرهنگ سازی به اجرا گذارند.

خوشبختانه با توجه به سابقه خدمات رئیس کل بیمه مرکزی در نظام بانکی کشور پیدا کردن راهکارهای اجرایی ایجاد تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای خرید بیمه نامه توسط مردم چندان دشوار نخواهد بود و باید آرزو کنیم به همان اندازه که ایشان در دوران تصدی مدیریت عامل بانک ملی ایران بر کاهش بی وقفه نرخ سود بانکی اصرار داشتند و حتی در آخرین روز تصدی آن سمت بر کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد اصرار ورزیدند، حالا هم که سکان سیاستگذاری و نظارت صنعت بیمه کشور را در دست گرفته اند از هیچ تلاشی برای گسترش فرهنگ بیمه و فراگیر کردن این فرهنگ در کلیه سطوح جامعه غفلت نورزند و در عین حال برخلاف اسلاف خود که هیچ انتقادی را از عملکرد بیمه مرکزی برنمی تابیدند، حداکثر سعه صدر و شکیبایی را در قبال انتقادهای خیرخواهانه از خود بروز دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  50  =  51